All mountainskidor - Junior

Christozzz

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett par nya (eller begagnade) skidor till min tolvåriga son (150cm lång) och skulle behöva lite tips, Han åker ca tre veckor/år och har en god teknik för sin ålder, hans åkstilen är mer åt det glidiga snarare än aggressiva. Han gillar att åka både i och utanför pisten, inkl skogsåkning. Så jag tänker ett par lättsvängda all mountainskidor som är tillräckligt breda för att kunna bära i lössnö, något att kunna utvecklas med under två-tre år.

Hans kompis kör på Head Kore Jr och gillar dem, såg att Fischer Ranger har en juniorskida. Även Blizzard har några jag kikat på. Men alla tips och synpunkter är välkomna!

Ja instämmer Mantran är helt klart en bra skida, köpt 4 par till mina barn (fast dom två hette Gotama men var samma skida som sedan döptes om till Mantran)

Om pengar inte är något problem kan jag rekommendera Black Crows Camox JR. Mina barn testade den i vintras och de tjatar fortfarande om att de vill ha ett par. Fastän det är augusti… 😳

Tack för tips, de verkar ju båda väldigt bra!

Är det någon som har erfarenhet av K2 Mindbender Jr? Deras vuxenskida har jag åkt på själv tidigare och gillat för dess allsidighet. Är juniorskidan samma?

Min dotter (13) har ungefär samma förutsättningar som din son skulle jag säga. VI hade en tanke på Mantra till henne i år. Dock är de ju lite mer twintip än AM. Sedan läste jag här att det har klagats lite på hållbarheten. Det blev till slut Blizzard Rusler Team. Hon är sjukt nöjd. Bara så att du vet förutsättningarna. Kore, Rustler och Ranger är mer AM än Mantra. Sedan är han ju på gränsen till lättare seniorskidor. Kan vara värt att kolla på det. Mycket kan hända med vikt och längd över en sommar hos en tonåring

Mantran är väldigt populär bland duktiga juniorer. Själv avverkat tre par på mina barn.

Vill bara förtydliga att Mantran gör "mindre duktiga skidåkare" "till bättre skidåkare".......... lättåkt skida helt enkelt som passar för de flesta.

Finns det säkert hållbarare skidor men ryktet om (bristen på) kvaliteten är klart överdrivet.
På Gotaman däremot var top sheeten gjorda av mjukost ;)

Inget fel på Mantra men det är ju bra att veta förutsättningarna att Matra JR inte är en kopia av sin seniorvariant. Mer twintip park. C kanske inte är ute efter det

Vi har kört Mantra i 4 år. Tycker att det är en utmärk AM-skida. Den har ju nästan ingen taper i nos och tail vilket gör att den Carvar fint samtidigt som rockern gör att det är en rolig offpist-skida. Om man som förälder vill få med sitt barn lite utanför pisten eller att det är barnen som driver på för att öppna liften en puderdag så är den grym. 🤩
BC Camox JR skulle jag säga är mer av samma med lite mer betoning på offpist.
Allt beror ju på vad ens barn gillar. Men om man är 12 år så handlar väl det mesta om att åka på hopp och bland träd? 🙈😂

Ha, ha, ja bland träden är där det åks mest av allt såklart. :)
Fint att få lite info om skillnaderna, svårt att läsa sig till hos tillverkare och säljare. Mantran verkar ju verkligen uppskattas av många kids och går lätt att hitta på begagnatmarknaden. Om topsheet är känsligt inte hela världen sålänge belag och kanter håller bra.
Slänger ut frågan igen ang Mindbender Jr. Någon som har erfarenhet av den? Men prisnivån gör mig lite misstänksam, känns väl billig för en kvalitetsskida. Eller?

Tillbaka
Topp