Alla erfarna åkare, hjälp mig med skidlängd. Mina kompisar lurar mig!

empaemp

Ny medlem
Hej kära freeride. Jag ska köpa skidor för första gången och har fått ett riktigt bra erbjudande på Salomon Rocker 2 122. Men jag har ingen aning hur långa jag ska ha?! Antingen 184 eller 192.

Mina vänner säger att jag ska ha lika långa skidor som jag själv är lång, medans freerides skidguide påstår att jag ska ha:

1. Vikt
Kg < 47 48-52 53-58 59-65 66-73 74-82 83 >
Skidlängd cm 140 145 150 155 160 165 170

2. Åkförmåga/aggressivitet
Kan åka i de flesta preparerade backar i låga farter. + 0 cm

Kan åka i alla väl preparerade backar i olika farter. + 5 cm

Kan åka i alla backar i alla snöförhållanden i höga farter. + 10 cm

3. Terräng
Oftast i preparerade backar och hård snö. + 0 cm
Oftast off pist eller i mjuka snöförhållanden. + 5 cm
Här är jag väldigt osäker vilken jag ska ta, jag tycker om att åka allround

4. Typ av skida
- Slalom (tävling, racecarv)
- Twintip
- Funcarving (korta skidor, liten radie)
- Nybörjarskidor
+ 2 cm

- Storslalom (tävling, racecarv)
- Freeride allround (friåkning i pist)
- Freeride off pist (friåkning i off pist)
+ 10 cm

Här är jag också mycket tveksam på vilken jag ska välja, jag har åkt i stort sätt en vecka varje år sedan jag varit 10, så påstår ändå att jag åker helt ok. Nämnvärt är att jag ska säsonga säsongen 13/14.
Jag väger 89 kilo och är 193 cm lång, så snälla hjälp mig, jag har riktigt mycket ångest om jag ska välja 184 eller 192!

Här är länk till skidorna: http://www.salomon.com/se/product/rocker-122.html

Har inte åkt på skidan ifråga, men skulle gissa att 192 cm skulle passa dig bättre!
Detta utifrån vikt och vilken typ av åkning du prioriterar :)

Senast ändrad:
Revolutionrock sa:
Har inte åkt på skidan ifråga, men skulle gissa att 192 cm skulle passa dig bättre!
:)
Tack för svar som detta, är osäker eftersom jag är helt oerfaren och vill bara veta vad ni som har varit med i branschen ett tag tycker! :)

Så som jag ser på saken så ser jag ingen anledning till att välja en kortare skida såvida man inte vill ha kortare skärning, nybörjare eller om man väger lite. En längre skida brukar oftast bli mer fartstabil

En skida med rocker upplevs också kortare, på grund av det delvis omvända spannet.

Tror 192 cm blir fint!

Senast ändrad:
Minst 192 cm! Jag är 194 cm lång och skidor runt 190 använder jag för skogsåkning eller trånga rännor medan 195+ för allt annat.

Bara lite funfersam kring ditt skidval ... Du har åkt en vecka om året i 5-6 år dvs. sammanlagt 5-6 veckor totalt. Dina första egna skidor är ett par Rocker2 122. Inget fel med det, men du vet väl vad det är för skidor du är på väg att köpa? Kanske inte skidan man normalt ser som varken enda skida eller första skida och definitivt ovanligt som första och enda skida.

/MM

PS! Men 192 är rätt längd med tanke på din tyngd! DS.

Mountain_Man sa:
Bara lite funfersam kring ditt skidval ... Du har åkt en vecka om året i 5-6 år dvs. sammanlagt 5-6 veckor totalt. Dina första egna skidor är ett par Rocker2 122. Inget fel med det, men du vet väl vad det är för skidor du är på väg att köpa? Kanske inte skidan man normalt ser som varken enda skida eller första skida och definitivt ovanligt som första och enda skida.

/MM

Tror du den kommer vara för svår för mig att hantera, eller vad är problemet? Tack för svaret btw!

empaemp sa:
Mountain_Man sa:

/MM

Tror du den kommer vara för svår för mig att hantera, eller vad är problemet? Tack för svaret btw!
Det kanske inte är dom skidorna man väljer om man inte är så van. Jag körde dom i Kanada när det hade dumpat på riktigt. visst dom är inte jättesvåra, jättebreda eller jättejobbiga men svårare, bredare och jobbigare än det jag antar att du normalt sett åker på.

Vart ska du ha skidan?

havreboll sa:
empaemp sa:
Mountain_Man sa:

/MM

Det kanske inte är dom skidorna man väljer om man inte är så van. Jag körde dom i Kanada när det hade dumpat på riktigt. visst dom är inte jättesvåra, jättebreda eller jättejobbiga men svårare, bredare och jobbigare än det jag antar att du normalt sett åker på.

Vart ska du ha skidan?
Åker mycket bra i pist, classic när man åkt med pappa som säsongat osv, så min rutin där är stabil. Men jag är mycket intresserad av att lära mg off-pist och trixxa lite i parken också, är sjukt intresserad av skidor överhuvudtaget och är sugen på att lägga ner min själ i det under säsongen nästa år :)

Som jag uppfattar det är Rocker2 122 ett par feta riktigt bra skidor för lössnö. Sannolikt inte förstahandsvalet när det är lite hårdare underlag. Såpass breda skidor kan bli riktigt jobbiga på lite hårdare underlag om man inte har tekniken för att hantera dem.

Så, är det ett par lössnöskidor du ska ha är det säkert ett bra val. Är det något mer allround du är ute efter kanske du ska titta på något annat.

Vad är du van att köra? Har du åkt någon liknande skida?

/MM

Mountain_Man sa:
Som jag uppfattar det är Rocker2 122 ett par feta riktigt bra skidor för lössnö. Sannolikt inte förstahandsvalet när det är lite hårdare underlag. Såpass breda skidor kan bli riktigt jobbiga på lite hårdare underlag om man inte har tekniken för att hantera dem.

Så, är det ett par lössnöskidor du ska ha är det säkert ett bra val. Är det något mer allround du är ute efter kanske du ska titta på något annat.

Vad är du van att köra? Har du åkt någon liknande skida?

/MM
Uppskattar verkligen hjälpen! Jag kan ärligt säga att lössnö inte är prio ett men att det måste funka att åka i. Jag har kontakter inom Salomon så jag kan få det lite billigare, just därför är jag ute efter salomon only! Jag har faktiskt bara använt dassiga hyrskidor eftersom jag inte växt klart. Om du vill får du jättegärna tipsa om någon annan skida från http://www.salomon.com/se/range/skis-alpin.html skulle uppskatta det enormt!

Har som sagt sjuk ångest, gillar att åka offpist och i parken, men vill också kunna åka i pistad backe utan att bli jättetrött eller inte åka bra.. Tycker du att jag ska hålla mig inom Freeski-skidor och ta en lite smalare istället? Tusen tack för hjälpen.

snej sa:
Funderat över att gå ned i bredd och ta långa längden på R2 108? https://www.freeride.se/prylar/skidor/2013/salomon/rocker-108.html mäter 111 i midjan och är i stort sett lillebror till 122an mer info http://blistergearreview.com/gear-reviews/2012-2013-salomon-rocker-2-108
Som sagt så har jag ingen koll på vad jag ska ha men jag tycker absolut att dessa känns bättre. Är dessa tryggare i pisten, tror du overall att jag hade klarat av dessa bättre? :)

Då offpist inte är prio så borde Rocker 92 vara bättre både i pist och i parken. Annars så kommer Shogun som 2 på min lista. 107 mm är brett både i parken och i pisten....

Håller med snej. Rocker2 108 kan vara ett riktigt bra val om du har ett fokus på offpist. Du får en nedbantad 122 som blir mer allround och lätthanterlig. Är ditt fokus mer på pist och park kan det tom vara aktuellt och gå ned till Rocker2 92. Jag tror hursomhelst att du ska fokusera på Rocker2 serien som är det bästa Salomon har producerat sedan PocketRocket! ;-)

/MM

PS! Hasse var före mig (och han har bättre koll). DS.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Då offpist inte är prio så borde Rocker 92 vara bättre både i pist och i parken. Annars så kommer Shogun som 2 på min lista. 107 mm är brett både i parken och i pisten....
Ännu ett bra svar, känns skönt att gå ner i bredd faktiskt. Som jag har uppfattat det så är rocker92 riktigt bra för både pist, park och offpist, men finns bara i 186 som längst? Kan inte detta vara ett problem för en kille på 89kg och 193cm?

Vänta lite här nu rekommenderas en 92mm bred skida till en kille som skall säsonga?! Vad har hänt med detta forum? :)
Har inte åkt någon R2 men känns inte 108 som det givna valet om om man vill ha en R2:a för både pist, park och puder?

Edit: Föresten är det alper eller fjäll som gäller?

Senast ändrad:
DrJ sa:
Vänta lite här nu rekommenderas en 92mm bred skida till en kille som skall säsonga?! Vad har hänt med detta forum? :)
Har inte åkt någon R2 men känns inte 108 som det givna valet om om man vill ha en R2:a för både pist, park och puder?
Haha, jag är ett levande frågetecken nu ska ni veta! Era åsikter kommer avgöra vilken skida jag ska köpa. Beställer imorgon och jag tar mycket hellre hjälp av er än dem dassiga på stadium som ärligt inte är speciellt duktiga på vad dem gör, vi har ingen annan skidåterförsäljare i min stad som man kan ta hjälp av.. :( Så som sagt, det är upp till er!

Vet att det är ett krav som säkert låter jättefjantigt/nybörjaraktigt men jag vet ärligt inte vad jag gillar bäst, gillar att åka i pisten med mina vänner, hoppa lite i parken och drunkna i lössnö offpist. Älskar allt som har med skidåkning att göra och vill hitta den bästa skida för alla tre sorter, kosta vad det vill sålänge det är inom Salomons gränser! :)

Ingen skida är bäst på allt, välj en som passar det du ska göra nu , ska du säsonga senare lär du skaffa nya/fler skidor då ändå. I procent hur mycket spenderar du din tid i park, pist osv?

Är detta den enda skidan du kommer att ha?? Eller skit samma, jag tycker ändå att 108 är rätt väg att gå, visst, den kommer inte att vara bäst i pist och den kommer inte vara bäst offpist, men du kommer få den att funka överallt. Alternativ 2 är att köpa 186 r2 92 att åka på i år och inse att det är värt att ha 2 par när det blir dags för säsong. Då kompletteras 92an bra med ex 115 eller 122 så har du täckt av det mesta. Ja, utom kanske blåis osv, men då gör iaf jag hellre ngt annat än armbågscarving ;)

1. Du ska ha den långa, helt klart. En skida med rocker känns kortare, speciellt på hårt underlag. Freerides längdkalkylator är väl inte riktigt avpassad för rockers och twintip.

2. Du ska ha 108. Pist klarar du på vilken skida som helst. Åka dunderfort i Gästrappet kan du lämna åt pryltokiga Audifarsorna med stenhårda pjäxor och "vibrationsdämpere". Du är sämre på offpist än pist, så där behöver du en skida som hjälper dig att hänga med polarna. Om du köper 108:an kommer du att åka mer offpist och lära dig mer sånt, om det nu är det du vill.

Själv kör jag telemark på ett par JJ som är 115 i midjan och 185 långa. Jag har dom till allt, åka med barnen, topptur, skogsåkning och veckan till Alperna med polarna. Visst, dom är inte världens carvigaste skidor i ishårda pister, men det är inte en 92:a heller. Vill man ha pistskidor ska man ha nåt smalt och styvt. Jag tycker 115 funkar till all kul åkning, för snabba pister är inte så kul.

JL76 sa:
Ingen skida är bäst på allt, välj en som passar det du ska göra nu , ska du säsonga senare lär du skaffa nya/fler skidor då ändå. I procent hur mycket spenderar du din tid i park, pist osv?
Jag är ledsen men jag har jättesvårt att uppfatta det.. Vet som sagt inte vad man uppskattar mest när man säsongar, så jag vågar ärligt inte säga i procent. Tror personligen att jag kommer jobba för att bli duktig i parken men ack vad svårt det är, om du har säsongat själv, vad är mest intressant? Blir pisterna ointressanta efter ett tag så man söker sig mest till lössnö och park? :)

snej sa:
Är detta den enda skidan du kommer att ha?? Eller skit samma, jag tycker ändå att 108 är rätt väg att gå, visst, den kommer inte att vara bäst i pist och den kommer inte vara bäst offpist, men du kommer få den att funka överallt. Alternativ 2 är att köpa 186 r2 92 att åka på i år och inse att det är värt att ha 2 par när det blir dags för säsong. Då kompletteras 92an bra med ex 115 eller 122 så har du täckt av det mesta. Ja, utom kanske blåis osv, men då gör iaf jag hellre ngt annat än armbågscarving ;)
Schysst! Tror inte du kan förstå min beslutsångest just nu.. Har som sagt bara varit på enveckasresor och jag vet inte vad jag vill göra när jag säsongar och står där nästan varje dag i ett halvår. Men som jag frågade killen i tidigare inlägg, om du har säsongat själv, vad är mest intressant? Blir pisterna ointressanta efter ett tag så man söker sig mest till lössnö och park?

skidmannen sa:
1. Du ska ha den långa, helt klart. En skida med rocker känns kortare, speciellt på hårt underlag. Freerides längdkalkylator är väl inte riktigt avpassad för rockers och twintip.

2. Du ska ha 108. Pist klarar du på vilken skida som helst. Åka dunderfort i Gästrappet kan du lämna åt pryltokiga Audifarsorna med stenhårda pjäxor och "vibrationsdämpere". Du är sämre på offpist än pist, så där behöver du en skida som hjälper dig att hänga med polarna. Om du köper 108:an kommer du att åka mer offpist och lära dig mer sånt, om det nu är det du vill.

Själv kör jag telemark på ett par JJ som är 115 i midjan och 185 långa. Jag har dom till allt, åka med barnen, topptur, skogsåkning och veckan till Alperna med polarna. Visst, dom är inte världens carvigaste skidor i ishårda pister, men det är inte en 92:a heller. Vill man ha pistskidor ska man ha nåt smalt och styvt. Jag tycker 115 funkar till all kul åkning, för snabba pister är inte så kul.
Tack för ett riktigt bra svar! Jag känner att jag kanske kommer tröttna på piståkningen så småningom och söka mig till park & offpist, och som du skriver så funkar den tydligen bra offpist :) Men hur är det i parken? Spelar det någon roll vad för skidor man har där, i bredd tänker jag då, eller det har ingen större betydelse? Återigen tack.

När du säsongar kommer det vara sjukt många dagar när du åker till berget och inte har en aning om vad som kommer hända där uppe. Du kanske märker att favorit offpiståket är ospårat, att pisterna är orörda, att parken ser grymt rolig ut osv. Då är det skönt att bara kunna ta ett par allroundskidor och köra på. Tyckte mycket om mina r2 och kör själv ett par gotama som pist/allt i allo skidor som är 108 i midjan så r2 108 låter som ett bra val.

havreboll sa:
När du säsongar kommer det vara sjukt många dagar när du åker till berget och inte har en aning om vad som kommer hända där uppe. Du kanske märker att favorit offpiståket är ospårat, att pisterna är orörda, att parken ser grymt rolig ut osv. Då är det skönt att bara kunna ta ett par allroundskidor och köra på. Tyckte mycket om mina r2 och kör själv ett par gotama som pist/allt i allo skidor som är 108 i midjan så r2 108 låter som ett bra val.
Låter lovande! Kul att höra från folk med säsongserfarenheter också, börjar mer och mer bestämma mig för att plocka ett par 108or :)

har gjort ett gäng säsonger och har förutom mina puckelskidor ingenting under 95mm i midjan. Tror att de flesta som är med och kommenterar i tråden är överens om att det är offpisten som prioriteras. Saken är att när du har möjligheten att åka arje dag, så kommer du prioritera bort vissa dagar. Mulet och blåst absolut, men även toksoliga dagar utan snö, eller så var det för mig iaf. Skulle aldrig få för mig att ta med ett par renodlade pistskidor på säsong (förutsätter alperna eller nordamerika/japan här). Jag åker iaf på säsong för att få bra förhållanden och fin snö. Ju mer jag funderar så tycker jag nog att 92an är rätt i år och att du förstärker med ett par större till nästa år. Du kommer tycka att det är roligast i lössnön och om du ill bli bra i parken så kommer du hänga mer där än i pist.

Facit: 186 R2 92 i år och 122 192 till nästa år

snej sa:
har gjort ett gäng säsonger och har förutom mina puckelskidor ingenting under 95mm i midjan. Tror att de flesta som är med och kommenterar i tråden är överens om att det är offpisten som prioriteras. Saken är att när du har möjligheten att åka arje dag, så kommer du prioritera bort vissa dagar. Mulet och blåst absolut, men även toksoliga dagar utan snö, eller så var det för mig iaf. Skulle aldrig få för mig att ta med ett par renodlade pistskidor på säsong (förutsätter alperna eller nordamerika/japan här). Jag åker iaf på säsong för att få bra förhållanden och fin snö. Ju mer jag funderar så tycker jag nog att 92an är rätt i år och att du förstärker med ett par större till nästa år. Du kommer tycka att det är roligast i lössnön och om du ill bli bra i parken så kommer du hänga mer där än i pist.

Facit: 186 R2 92 i år och 122 192 till nästa år
Schysst! Du som har mycket erfarenhet, vad gäller i parken? Om vi föreställer oss att jag nöjer mig med en 108 som tydligen funkar offpist, hur är den i parken? Har ingen riktig förståelse än vad som gäller där.. Eftersträvar man breda eller medel eller smala där eller spelar det ingen roll? Hade 108an funkat så jag kunnat utvecklas både i lössnö och i parken? :)

När du säger att du planerar att säsonga nästa vinter, vad har du för resplaner då?
Mot Alperna? Säsonga i sälen? Andra sidan pölen?

Enig med snej.

R92 (Shogun ev.) i år och 115/122 när du skall på säsong om du vill åka offpist. Jag har gjort säsong sedan 1995 (fan vad gammal man är) och jag har alltid haft med mig en park/pist skida på mina säsonger och har alltid varit sjukt glad för det. 108 är för "otymplig" när du skriver att du just nu helst vill utvecklas i parken.

Senast ändrad:
TTovle sa:
När du säger att du planerar att säsonga nästa vinter, vad har du för resplaner då?
Mot Alperna? Säsonga i sälen? Andra sidan pölen?
Jag hade faktiskt tänkt mig något så mainstream som St Anton eller Val Thorens!

Köp Shogun (191 cm), dom funkar överallt, men är inte bäst på något. Alltså en perfekt kompromiss tills du vet vad du gillar bäst. Alternativt R2 108 (längsta modellen, 192 cm?) som också bör funka lika bra överallt, ja utom på is, där inte mycket funkar överhuvudtaget förutom racecarvers. Men det är ju sällan is i alperna så..

Kommer det sen otroliga mängder snö, så kan du ju faktiskt hyra ett par ordentligt breda lagg (tex R122) och känna hur du gillar dom.

Ska du ha en skida tycker jag 108 som en kompromiss!

Ska du ha två håller jag med Snej!

Klart att offpist prioriteras under en säsong!

Hasse_Lindborg sa:
Pollard hävdar motsatsen ;)

Hasse har helt rätt här även fast jag inte riktigt håller med om shogun (mest för att det är en skida jag inte skulle vilja åka park med). Mest pist/parkfokus - 92, mer åt friåkning/park - 108.

Senast ändrad:
empaemp sa:
Schysst! Du som har mycket erfarenhet, vad gäller i parken? Om vi föreställer oss att jag nöjer mig med en 108 som tydligen funkar offpist, hur är den i parken? Har ingen riktig förståelse än vad som gäller där.. Eftersträvar man breda eller medel eller smala där eller spelar det ingen roll? Hade 108an funkat så jag kunnat utvecklas både i lössnö och i parken? :)
Jag kör med Line SFB som är 108mm breda och blivit min one ski quiver. Finner de mycket stabilare och roligare än vad parkskidor har gett mig. Enda fördelen med parkskidor är att de är smalare vilket underlättar på rails men när det gäller hopp så är breda skidan mycket roligare. Mer surf-flyt-känsla i parken som en smal skida aldrig kommer ge. Lite tyngre men mycket roligare :)

Har inte testat R2an så kan inte riktigt jämnföra hur den beter sig i parken men skrev om mina erfarenheter med allmtnskida i parken.

Senast ändrad:
Tack för alla svar! Eftersom två par skidor inte känns aktuellt just nu så känns det som jag kommer plocka ett par R108! :)

empaemp sa:
Tack för alla svar! Eftersom två par skidor inte känns aktuellt just nu så känns det som jag kommer plocka ett par R108! :)
Du gör som du vill men jag tycker du gör fel. Du kommer vilja ha ett par bredare skidor när du gör säsong nästa år i alla fall. Och då har du två snarlika istället för två kompletterande skidor...

Hasse_Lindborg sa:
empaemp sa:
Du gör som du vill men jag tycker du gör fel. Du kommer vilja ha ett par bredare skidor när du gör säsong nästa år i alla fall. Och då har du två snarlika istället för två kompletterande skidor...
Så du tycker att jag borde köra på ett par Rocker 92 nu och sedan köpa en bredare skida inför säsongen? Eftersom du verkar kunna vad du snackar om och alla håller med dig så känns det som ett alternativ trots allt. Men max längd på den är 186, är det inte lite kort eller det påverkar inte så mycket?

empaemp sa:
Hasse_Lindborg sa:
empaemp sa:
Så du tycker att jag borde köra på ett par Rocker 92 nu och sedan köpa en bredare skida inför säsongen? Eftersom du verkar kunna vad du snackar om och alla håller med dig så känns det som ett alternativ trots allt. Men max längd på den är 186, är det inte lite kort eller det påverkar inte så mycket?
Här är det nog bara du som kan avgöra vad du ska köpa.

För min egen del hade det vart en nobrainer att går för 108 och komplettera med 122 (eller annan bredare skida) nästa år.

Hasse tycker 92/shogun är lämpligare

En tredje kanske tycker någon av BBR'erna är vettigare osv...

Det beror helt på vilken typ av skida du är ute efter och vad du själv känner att du har mest användning för.

EDIT:
Tänkte lite till och ställer mig på Hasses sida om 92orna

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp