Hur stor skillnad gör några centimeter skidlängd?

larsgust

Medlem
Hej!
Jag undrar hur långa skidor jag ska ha? (egentligen förstår jag själv att ingen kan säga det, jag måste testa olika längder och välja det jag tycker är bäst) Men jag är ändå nyfiken vad andra tycker.
Jag är 183 cm, väger 82 kg. Erfaren och avancerad åkare som gillar att åka riktigt fort. Åker uteslutande pist och således gäller storslalomskidor för mig.
Jag åkte förra vintern på ett par 172 cm, radie 17. Har nog inte åkt på några längre då jag tycker att det blir lite bökigt redan efter lunch i backarna med uppåkta pucklar. Speciellt om det är brant, då kan man ju inte bränna på och då har jag fått för mig att det blir asjobbigt med längre skidor. Men hur stor skillnad gör det egentligen? Jag känner att jag egentligen vill åka fortare och ha ett par längre skidor. Så säg att jag skulle gå upp 10 cm till 182 cm, kommer jag då vara euforisk före lunch när jag kan åka asfort men sedan hata livet efter lunch när jag inte kan svänga och mjölksyran värker?
Hur stor skillnad gör typ 3, 5 el 10 cm egentligen?
Hälsn L

Beror rätt mycket på skidan skärning och konstruktion, och hur det ändras mellan olika längder. Vissa skidor blir styvare när de blir längre och få större radie. Andra har samma radie i alla längder (ändrar sidecutten då) och ungefär samma styvhet. På de sistnämnda är det inte så står skillnad vanligt pist. Längre skidor har då längre kant, dvs bättre grepp och flyttar bättre.
De förstnämnda kan nästan vara helt olika skidor i olika längder, tycker jag.
Men om du tycker att uppåkt pist är jobbigt beror det mer på skidans typ än på längden. Finns rätt många styva skidor som är lite bredare och klarar höga farter,men är bättre på eftermiddagar än vanliga gs skidor. För några år sen byte jag från mina völkl p40 till bonafides en dag med piståkning. Bonafides var klart roligare när det var stökigt,klarade hög fart lika bra,kanske lite oroliga,men ingen fara. Det ända de var sämre på var kortsväng i branta isiga backar. Då var mina gamla völkl svårt att slå, och bonafide kan hoppa en del då.
Så jag skulle prova en styv, men bredare, modernare mer allround skida istället för att leka med 10cm hit eller dit.

Ps: med en radie på 17m är det ju ändå inga fis-gs skidor?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp