allmountain/bigmountain skidor för den oinvigde...

saammii9000

Medlem
Tjena!

Som rubriken säger så söker jag efter ett par allmountain/bigmountain skidor för den inte allt för oerfarne men absolut oinvigde till de större bergen dvs. Japansk/Kanadensisk åkning där jag förmodligen kommer att spendera nästa vinter men tänkte redan NU investera i ett par rätt rejäla skidor som jag kan åka på några år framöver.

Vill absolut inte ha något som kommer få mig att känna "shit, skulle gått på nånting bättre" efter 1-2 månaders åkning och då vanan börjar sitta i benen vid de större backarna utan hellre något i stil med rocker2, armada bubba/JJ/MagicJ... Ja ni märker väl vad jag suttit och kollat på också, men ge gärna förslag!

Tack på förhand!

Lite info om min storlek och hur jag åker

Längd: 180
vikt: 85~
åkstil: Mellow, Åker gärna lugnt och njuter men älskar även att försöka mig på det lite vanvettiga!

FYI så är den stora åkningen snarare i alperna än i Kanada och Japan...

Anywho.

Det var en annorlunda frågeställning må jag säga och just "shit, skulle gått på nånting bättre" fattar jag inte helt men I will give it a stab.

Allmountain/bigmountain kategorin så tänker jag inte Rocker2 eller bubba eller MagicJ som är jibbiga puderskidor ( i min värld).
Skulle jag se på allm./bigm så tänker jag mer på Volkl Shiro, Black Crows Sevun, Black Crows Corvus (blir 110mm under foten och får tiprocker nästa år..speeeennande!), Down Skis CD3, Blizzard Bodacious, Extrem Project 110, Dynastar Cham 107. Dvs skidor som pallar fart och olika typer av snö. Skidor i denna kategori är mer krävande att åka på, men väl "tämjda" kan det vara din bästa vän på berget oavsett före :)

PNyberg sa:

Anywho.

Det var en annorlunda frågeställning må jag säga och just "shit, skulle gått på nånting bättre" fattar jag inte helt men I will give it a stab.

Allmountain/bigmountain kategorin så tänker jag inte Rocker2 eller bubba eller MagicJ som är jibbiga puderskidor ( i min värld).
Skulle jag se på allm./bigm så tänker jag mer på Volkl Shiro, Black Crows Sevun, Black Crows Corvus (blir 110mm under foten och får tiprocker nästa år..speeeennande!), Down Skis CD3, Blizzard Bodacious, Extrem Project 110, Dynastar Cham 107. Dvs skidor som pallar fart och olika typer av snö. Skidor i denna kategori är mer krävande att åka på, men väl "tämjda" kan det vara din bästa vän på berget oavsett före :)
Tack för svaret. Jag kan väl medge att jag är ute efter just ett par jibbiga puderskidor(lär bli en del skogsåkning med en del tighta corners och lite kliffs) Men hur står sig vi säger ett par Rocker2, MagicJ i höga farter mot nästa års säg Black Crown Corvus eftersom du verkade taggad på 110 underfoten och rockertippen!

Det verksr som jag kanske åker ungefär som du. Har åkt på JJ ett par år men nu bytt till Storm Twisted Sista. De är fortfarande snälla i skog, men är lite mer att köra med (och dessutom väldigt breda). Jag gillar att gå upp, så att de inte väger för mycket tycker jag är bra.

saammii9000 sa:
PNyberg sa:

Anywho.

Tack för svaret. Jag kan väl medge att jag är ute efter just ett par jibbiga puderskidor(lär bli en del skogsåkning med en del tighta corners och lite kliffs) Men hur står sig vi säger ett par Rocker2, MagicJ i höga farter mot nästa års säg Black Crown Corvus eftersom du verkade taggad på 110 underfoten och rockertippen!
MagicJ är definitivt mer puderskida än vad Corvus är som är en BigMountain skida. MagicJ vill alltså flyta bättre, vara enklare att åka i skog och mer lekfulla, medan Corvus kommer att vara bättre i fart och varierande före.

Tillbaka
Topp