allmountain jibbskida?

welle

Ny medlem
allmountain jibbskida?
Har kollat runt lite bland lite olika all mountain jibb skidor och inte kommit överens med mig själv vilka jag ska slå till på. Jag åker inte super mycket park men det är endå något jag prioriterar när jag väl åker där, o när det kommit lite nysnö är jag inte feg för detta heller. dom skidorna jag kollat på är rossignol scratch fs, armada ar6, 4rnt msp och public enemy! vilken skida tror du passar bäst för mig? jag är 188 cm lång och vägar ungefär 75 pannor. hade då tänkt mig en skidläng på omkring 180 cm eller lite däröver! kom gärna med andra förslag!?

Senast ändrad:
allmountain jibbskida?
ska du ha en all mountain-skida så borde du kolla på Head Mojo, den är helt underbar över hela berget! 90 i midjan men kvick i pisten iaf. Völkl Karma funkar också fint över hela berget alla dagar.

skidan från 4frnt verkar schyst i måtten men jag har tyvärr inga erfarenheter av den.

PS. <3 Mojo! Lätt o få upp på kant i pisten, okej i offpisten och bra i parken, den perfekta skidan för hela berget! DS.

EDIT: Scratch BC är för bred som all mountin-skida. Hur mkt man än älskar breda skidor så är den för bred. Iaf om du ska ha en all mountin i sverige.

Senast ändrad:
allmountain jibbskida?
Har du inte hört det Hasse, de har gjort om BC den senaste månaden. Den har brättet av vanliga BC (129mm) men tailen av FS. Snacka om Pontoon och pintail!

Du har ju iaf. lite kött på benen och ordentlig längd, så du kan nog välja och vraka lite bland skidorna, passa dig bara för att ta för mjuka. Trots att Sk(fjortisnamnet)ratch verkar vara ute och cykla så är faktiskt BC ett bra val. Förra årets BC var riktigt trevlig allround och bra i puder. Nu i år har de lättat skidan och gjort den ännu spänstigare. Den ska även vara ännu mjukare i brättet så att den flyter upp ännu mer. Det som jag tyckte kunde förbättras på fjolårsskidan var just den lite tunga känslan och att den kanske var lite väl biffig i parken. Nu har de alltså lättat skidan och gjort den spänstigare så den kommer nog vara ett riktigt bra val och jag längtar verkligen till att få köra på den! Om du vill satsa i parken så kan du ju montera i modern-läget, men det blir ju avkall på puderegenskaperna. hellbergarn säger att det är för brett, jag säger det funkar bra... Vanesak! Det blir avkall på kantgrepp och så men det funkar utan. ;-)

Mojo 90 är också en ruggig allroundskida, men den tycker jag är sämre än fjolårs-BC:n i parken, och nu är BC:n uppdaterad så...

allmountain jibbskida?
har kört på pocket rocket innan och den var bra, ross scratch bc är ju en rival till den skidan så ska ta mig en titt

allmountain jibbskida?
Völkl Karma, bra mått, åkegenskaperna prioriterade framför park.
Köp.
Kanske kunde den ha varit lite bredare i brättet så den var lite lite mer svängvillig.

allmountain jibbskida?
Får ta o hålla med Carled om att BC'n är en ruggig allroundskida, jag trivs alldeles utmärkt på mina. Jag är ungefär lika lång som du och väger lika mkt och har inga problem att hantera skidan (men missa inte försäsongsträningen....). Allt detta sagt så är FS'n inte ett dumt val, den är trots allt inte så smal längre. Men mittmontera inte, då blir den inte så värst rolig när du ger dig utanför parken.

allmountain jibbskida?
Skulle var kul och se dig på en tio cm kortare skida...

Man brukar åka på skidor i sin egen längd.

//H

allmountain jibbskida?
Kör på 185, är absolut inte för långt... det är rejäl twintip på dem. Och de funkar i parken, rotationer är inte lika smidiga som med ngt smalare och lättare skidor men landningarna är rejält stabila (notera att jag kör på förra årets BC som är lite tyngre än årets).

allmountain jibbskida?
jo_wel sa:
blir den inte väldigt klumpig i parken då?
Nu blir jag alldeles kallsvettig och matt... Vad är fel på mig?

Aha, det är bara jo_wel som först nu förstår att BC är en puderskida med twintips...

Grejen var ju att du ville ha en allmountainskida, lite park, men inte överdrivet mycket, blir det puder så är det där du hänger. Jag hade iaf. köpt en skida över 90mm då och då jag åkt och njutit av 2 versioner av Scratch BC rekommenderade jag den då den är trevlig i parken om man inte har allt för seriösa mål medans man har en puderskida som duger mer än väl.

Om du inte köper längsta modellen kan du lika bra köpa en vanlig parkskida då de egenskaperna som de extra mm:arna under foten ger försvinner då du inte har en normallång puderskida... en 178 till en som är 188 kommer fungera, men du kommer ju inte få konstant flyt... Monterar du sen på främre strecket är det verkligen kört...

allmountain jibbskida?
jag körde på teneighty gun innan dem blev stulna. det är det nya namnet för pocketrocketen! en syjst skida som flyter grymt i pudret och som är riktigt bra att jibba med. när man dock drar på lite i pisten kan de vara lite fladdriga. Det beror ju också på om man gillar hårda eller mjuka skidor.

allmountain jibbskida?
Ja, just det... mittmontera absolut inte! Har prövat det, och tja, det var väl inte den mest briljanta idén ;-)
Om man nu inte råkar vara bosatt i parken....

Tillbaka
Topp