Allmountain skida?

fluffie

Medlem
Allmountain skida?
Har åkt sedan jag var liten, praktiskt taget var vinter, mestadels i Italien, Frankrike, Österrike och Schweiz. Har väl blivit en del offpist, men mestadels pist, knappt någon park. Ska åka på min första säsong nu i St Anton detta året, och det börjar bli dags att köpa utrustning.

Är 1.77 lång, väger 64 kg, skulle nog kalla mig för en van skidåkare, dock inte jämfört med de flesta på detta forumet, men ändå =)

Har funderat på K2 Extreme och Armada ARV, dock är jag öppen för andra förslag. Ska vara en skida som fungerar bra överallt, i puder/pist/park.

Vore tacksam för råd om val av skida, samt längd =)

Allmountain skida?
Ska man ha en skida under en säsong i alperna så ska man ha en allround puderskida som går att åka pist med. Inte tvärt om..

Personligen skulle jag välja något i med runt 105-115mm midja, runt 25-30m radie, twintipad (om du måste ha nått i parken (som som inte är nått att hänga i granen i St Anton)). Gotama är en klassisk bummarskida som stämmer väl in. Kantana är egentligen ännu bättre men har dragits med lite kvallitetsproblem. Nya Seth tas upp i en annan tråd, helt klart läsvärt.

ARVn känns lite smal. var inte rädd för att smiska upp siffer antalet i midjan, kommer löna sig de bra dagarna då du verkligen åker. Åkte tillexempel nästan uteslutande på mina Atomic thug de två sista månaderna förra vintern. Hade de andra skidorna ute 2-3 gånger under den tiden max. Och Thugen har 120mm midja och en radie på 37. :)

Senast ändrad:
Allmountain skida?
Hittade ett par begagnade Seth's (förra årets), 1.79 cm. Hade det fungerat med min längd/vikt, för offpist/pist? Blir ju parkåkandet som blir lidande, men som du säger, det är inte det jag kommer göra huvudsakligen =)

Hittade även; https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=37823 (05-06 Seth's, 1.69). Hade kanske fungerat bättre, med tanke på längden?

Senast ändrad:
Allmountain skida?
Om du har bra ekonomi är det värt att kolla in hendryx skidor.. Framförallt purple haze, blev kär i den direkt då jag provade den förra säsongen och ska köpa den till denna säsong!

Allmountain skida?
fluffie sa:
Hittade ett par begagnade Seth's (förra årets), 1.79 cm. Hade det fungerat med min längd/vikt, för offpist/pist? Blir ju parkåkandet som blir lidande, men som du säger, det är inte det jag kommer göra huvudsakligen =)

Hittade även; https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=37823 (05-06 Seth's, 1.69). Hade kanske fungerat bättre, med tanke på längden?
Ska du åka utanför pisten (puder) ska du inte ha den korta skidan tycker jag. Då vill du ha flyt och seth är ju ingen svåråkt macho-skida så 179 är nog inte för långt. Kanske ganska bra om du vill åka park men sånt kan jag inget om. Däremot inte för stor för puder/offpist. Går att hitta "nya förra årets skidor" väldigt billigt om du inte vill ha begagnat. Tänk på att prova olika modeller och storlekar innan du köper, det är väl värt det.

Allmountain skida?
Seth 169cm har även en nära släkting som heter Salomon snowblades som faktiskt är betydligt billigare men med samma stabilitet. Som snowgod säger sà är 179 cm inte för làngt och det är det inte i parken heller om du inte planerar att göra 900 pà halvmeterskickar. Gotama, nya Proridern eller ARV är säkerligen värda att provàka i olika längderför att hitta en bra allroundskida. Provàk Seth innan du köper....tycker personligen att den är en urusel skida men det finns de som säger att den är bra. Skaffa en egen preferensram med liknande skidor och välj därifràn.

Tillbaka
Topp