Allmountainskida till avancerad piståkartjej som vill utvecklas mer inom freeride.

Esss

Ny medlem
Allmountainskida till avancerad piståkartjej som vill utvecklas mer inom freeride.
Hej!

Jag är en tjej på 171 cm och ~68 kg som idag kör ett par 7 år gamla och 155 cm långa Salomon Scramler 8. Det är en snabb pistskida med kort (11,9 m) svängradie som även är ganska breda och flyter okej i off-pisten (74 mm i midjan) men har off-pistmässigt ännu inte så mycket att jämföra med.

Jag älskar att trycka på ordentligt upp på kant i storslalomsvängar och när det går fort men gillar även flytet vid kortsväng i nypistade riktigt branta backar då och då. I pisten är jag på avancerad nivå och trycker på rätt bra. Får köra med grabbarna om jag inte vill stå och hänga nere vid liften ett bra tag innan de andra tagit sig ner (men det kanske säger mer om mina tjejkompisar än om mig..). Puckel har jag precis börjat förstå mig på, och då blev det riktigt kul. Off-pist kör jag gärna när det bjuds men det är här jag känner att jag vill utvecklas mer just nu. Hittills i år har jag haft 17 skiddagar men hoppas på att kunna öka detta kommande säsonger.

Nu känner jag att jag behöver något nytt för att kunna utvecklas. Mina gamla skidor fungerar trots sin ålder utmärkt i pisten och jag vill komplettera dessa med ett par allmountainskidor som skall fungera bättre i off-pisten än de gamla men även ge piståkningen en ny dimension. De ska vara stabila i höga hastigheter.

De jag fastnat för än så länge är Völkl Kenja och Blizzard Bushwacker/Black Pearl.

Mina frågor:
Vad tror ni om dessa skidor och har ni några andra tips på liknande?

Hur långa skidor borde jag ha? Kenja finns i 156, 163 eller 170 och för de andra står det mellan 166 och 173. Blev tipsad om ungefär min egen längd men det jag är orolig över är att mina gamla bara är 155 och att det kanske blir för stor skillnad att köra 173 då.

Bushwacker vs Black Pearl, spelar det någon roll? Är det samma skida med olika mönster som ska passa herr/dam? "Kan" jag lika gärna köra herrskidan?

Hoppas någon kan ge mig lite tips och råd inför valet!

Hendryx PH 172 16m radie
Du har längd och vikt och teknik för att kunna hantera den fullt ut.
En 110 mm allmountainskidor som går grymt skönt i pist och som framförallt är gjorda för carving med riktigt väldigt bra bett i skäret

//GC

Hendryx PH 172 cm (110 mm under foten) kan passa. Den är rätt bred om du jämför med det du har nu. Genom att montera bindingen "duck stance" (tån utåtvinklad) trollar man dock bort breddkänslan lite. Kan du testa den så gör det! Underbar lagg!

Damskidor i all ära, min uppfattning är att tillverkarna tonar ner (med få undantag) egenskaperna på sina damlinjer gör dom "snällare", mer "användarvänliga" om du så vill. Om du är en hyggligt stark och teknisk åkare kan du precis lika gärna gå på herrmodeller. Det viktiga är at du har tillräcklig kroppsvikt/ teknik att böja ut skidan när du svänger, annars blir det inga rena carves utan mest hasåkning (...vilket du inte vill, eller hur?).
För att nämna Völkl Kenja har den onödigt stor radie (ca 20 m) för att vara intressant i pist tycker jag.

Några lagg till:
Völkl RTM 84, 166 cm (84 mm), mera pist än off
Extrem PT 168 cm (91 mm), pist/ off-pist
Extrem project 100 172 cm (100 mm), pist/ off-pist

Det finns många fler... gör sökingar i FR databas under Freerideskidor och Pistskidor, bredd 80-110 mm ca. Kan du sen testa laggen så är ju det allra bäst!

Lite snabbt,
Ace DG

Senast ändrad:
Framför allt tycker jag nog att du inte ska vara rädd för att faktiskt gå upp lite i längd. Sett utifrån din längd och vikt borde en skida norr om 170 inte vara några större problem. Sen kan förstås en ännu längre skida, med rejäl rocker, upplevas som ganska kort i pisten ändå. Av de tjejer som jag känner som åker så åker en på 188 Nocta (ungefär lika stor som du men jobbar som guide) och min flickvän är bara strax över 150 lång men kör på 161 Atomic Access utan några problem (då är det bara 4 år sen hon åkte skidor första gången) så den typen av snälla skidor ska inte vara några problem att ha längder som överstiger din egen.

I min värld är skidor med kort radie rolig i låga hastigheter i Pist. Om man vill åka lite snabbare i pist kan man med fördel köra lite längre krökningsradie på skidorna. Krävs monster benmuskler för att åka på skär med ett par skidor med 12m radie när det börjar gå snabbt. Gillar man att åka typ storslalom sväng i hög hastighet i pisterna kan man med fördel leta runt 20m radie.

Jag hade letat runt 100m midja för att få klara fördelar i offpisten, runt 20m radie med tiprocker. För offpistbruk kan du gärna gå upp lite i längd. Dock kommer dessa skidor troligen vara så pass kul i högre hastighet i pisten att du inte kommer att använda dina gamla skidor.

Tjejen köpte ett par Atomic Century 166 (100mm) i vinter, har tidigare åkt på Pistsidor men även ett par Dynstar sultan 85 (?)..

Hon tycker att Century skidan är lättåkt och går att trycka på bra med i isiga pister, att de är 100 mm är inte alls ett problem för henne utan snarare att de känns lite mjuka/fladdriga när det går riktigt fort. Men som allround är de kalas för henne!.

Det jag menar är att du inte behöver vara rädd för att gå upp i midjan, sen styvhet, rocker osv är ju en smaksak...

Skulle kika på ett par Shiros, riktigt bra skida. Känns riktigt kort och smidig. Det är ingen direkt pistskida men det har du ju redan. :-)

@Esss
Fundera lite över var och hur du tänker åka mest, om du tänker ha dina Scrambler kvar eller inte. Ska du ha bara en skida som funkar till "allt" skulle jag inte gå mycket över 100 i midja. Om du tänker köra stora radier i pist tror jag en sidoskärningsradie på ca 16-17 m ändå kan vara en god kompromiss. Om du går upp i längd måste du hålla ögona lite på att du inte får en för styv skida. Jämfört med det du åkt på, 155 cm, är en skida lika lång som du, ca 170 cm, ändå en rejäl förändring. Jag säger igen, försök att testa några olika par med olika längd, bredd och egenskaper.

I mina ögon känns Völkl Shiro lite utanför sammanhanget... (119 mm)

/A

Senast ändrad:
Kollat på TST W?

Hendryx PH 172 " duck stance " monterade bindningar, kommer kännas som trickskidor efter 5-7 åk.
Längden 172 cm behöver du inte oroa dig för.

Ojoj det här är en riktig djungel.. För att kunna kompromissa rätt måste man vara helt säker på hur man vill använda skidan. Om de nya blir ett komplement till de gamla så kan man ju köra mer extrem bredd och minska kraven på pistegenskaper. Men jag skulle tro att jag inte alltid kommer kunna/orka byta hela tiden och veta i förväg vad jag ska köra under dagen så ett par som funkar över allt är nog att föredra. Min förhoppning är att jag ska gilla de nya så pass mycket att jag lägger undan mina älskade gamla.

Hendryxen verkar ju riktigt häftiga, men de är nog en prisklass lite för hög för mig tyvärr. Går och väntar på vårrean för mina ursprungliga förslag, men Hendryxen verkar säljas direkt från fabrik och antar att de inte kör någon rea där.

Just nu känns det nog som Bushwackern ändå. Riktigt sugen på att testa 170+ i längd och de har en ordentlig tiprocker som kanske hjälper mig att anpassa mig till en längre skida snabbare. Lite mjukare än kenjan/kendon kanske också kan vara till hjälp.

Esss sa:
Ojoj det här är en riktig djungel.. För att kunna kompromissa rätt måste man vara helt säker på hur man vill använda skidan. Om de nya blir ett komplement till de gamla så kan man ju köra mer extrem bredd och minska kraven på pistegenskaper. Men jag skulle tro att jag inte alltid kommer kunna/orka byta hela tiden och veta i förväg vad jag ska köra under dagen så ett par som funkar över allt är nog att föredra. Min förhoppning är att jag ska gilla de nya så pass mycket att jag lägger undan mina älskade gamla.

Hendryxen verkar ju riktigt häftiga, men de är nog en prisklass lite för hög för mig tyvärr. Går och väntar på vårrean för mina ursprungliga förslag, men Hendryxen verkar säljas direkt från fabrik och antar att de inte kör någon rea där.

Just nu känns det nog som Bushwackern ändå. Riktigt sugen på att testa 170+ i längd och de har en ordentlig tiprocker som kanske hjälper mig att anpassa mig till en längre skida snabbare. Lite mjukare än kenjan/kendon kanske också kan vara till hjälp.
Satsa på Hendryxen, du kommer garanterat inte bli missnöjd
Köp bättre begagnade om nya är över din prisnivå

Tillbaka
Topp