Allmountainskidor- Skidtips

Phille123

Medlem
Hej, är ute efter ett par allmountainskidor. Kan nämna att jag inte är nybörjare utan mer avancerad. Åker oftast ca 70% pist 30 offpist, men om snön faller så blir det oftast tvärt om. Har kollat en del på völkl mantra m5/m6, atomic bent chetler 100 och några andra. Har ni några skidor ni rekommenderar?
Mvh

Enforcer 93, stabil i hög fart och väldigt lekfull på skär med bra kick ur svängarna. Det hjälper om du beskriver din åkstil mer än att du är avancerad. Gillar du hög fart på skär eller småhoppar du omkring på pistkanterna eller lite däremellan?

Enforcer 93, stabil i hög fart och väldigt lekfull på skär med bra kick ur svängarna. Det hjälper om du beskriver din åkstil mer än att du är avancerad. Gillar du hög fart på skär eller småhoppar du omkring på pistkanterna eller lite däremellan?
Är 94an nya modellen? Testat 100mm? Verkar som goa skidor iallafall, tack för svar

Är 94an nya modellen? Testat 100mm? Verkar som goa skidor iallafall, tack för svar
Enforcer 100 nog är en av de mest populära skidorna överhuvudtaget de senaste åren, men den är inte främst optimerad för pistskidåkning. Beror på hur och var du åker, och om du vill prioritera pistegenskaper eller lösare snö etc. Vill du främst utveckla din carving så finns det andra som är bättre.

Enforcer 100 nog är en av de mest populära skidorna överhuvudtaget de senaste åren, men den är inte främst optimerad för pistskidåkning. Beror på hur och var du åker, och om du vill prioritera pistegenskaper eller lösare snö etc. Vill du främst utveckla din carving så finns det andra som är bättre.
Precis, lutar nog åt 94an som verkar bra i lyssnö också👍🏻

Spontant låter det som Enforcer 93/94, Mantra 96, Salomon QST 92, Head Kore 93 låter som bra val beroende lite på vad du söker för egenskaper. Mer info om åkstil skulle behövas för att komma närmare.

Dps wailer 99/100 Puré/alchemist. Grym allmountain och suverän skogsskida. Bettig i pist om man vill men ändå sladdvänlig. Löp å köp.

Spontant låter det som Enforcer 93/94, Mantra 96, Salomon QST 92, Head Kore 93 låter som bra val beroende lite på vad du söker för egenskaper. Mer info om åkstil skulle behövas för att komma närmare.
Tack för svar. Håller mig till pisten men som sagt kommer det snö blir det mycket offpist också. En del lek och hopp. Så lite lekfull skadar inte, ingen parkåkning

Senast ändrad:
Tack för svar. Håller mig till pisten men som sagt kommer det snö blir det mycket offpist också. En del lek och hopp. Så lite lekfull skadar inte, ingen parkåkning
Du behöver två par skidor, den gyllene kombinationen med en riktigt bra pistskida och en lekfull lek och hopp offpist skida finns inte.
Håller du dig mest i pisten så skal du kupa en bra frontsidecarver/allmountain runt 80mm midjebredd. Sen så köper du lekfulla friåkningsskidor på rea eller begagnade som det finns ett stort utbud av.
En bra pistskida blir för styv för att lattja runt med och en lekfull freerideskida blir för mjuk då det är för lite metall i den.

Gorans tips är iofs värdefullt även om man bara har ett enda par skidor. Det kan vara en god idé att renodla den egenskap man mest uppskattar. Vilket för de allra flesta nog är en skida inriktad på piståkning.

Kastar in K2 Mindbender 90ti här också. Har överraskat mig positivt. Ganska köttig men faktiskt mer lekfull än jag trodde. Kanske inget jag skulle köra offpist med men lätt i vårslask.
Har du kollat på Norse Enduro också. Vann Åka Skidors test.

Extrem Projekt 100 funkar till det mesta , lite tunga att knalla uppför med , men med rambindning så kan man ta korta promenader

Någon som åkt völkl blaze 94? Funkar bra i pist?

Jag har kört en del på Blaze94, den är lite för vek för mig, väger runt 100. Den har bra isgrepp men upplever den som sagt lite för mjuk. Kör på 106:orna istället
Men har pratat lite med några som testat dem, och de har varit riktigt nöjda. Men de har mer tänkt att ha dem som ett par lättare skidor för toppturer som oxå funkar för liftåkning.

Kastar ett tips på Kendo88 istället
Enligt mig ett par av de mest underskattade skidorna, varje gång jag åker på dem, så tänker jag att de här måste jag åka mer på, de är stabila med bra isgrepp men riktigt lekfulla och kvicka. Så de är värda att kolla in
Har lite hopp på att nya Mantra M6 kommer vara mer lik dem, lite biffigare bara
Har inte fått mina än, de kommer förhoppningsvis till veckan, så jag kan återkomma med information hur de funkar

Jag har kört en del på Blaze94, den är lite för vek för mig, väger runt 100. Den har bra isgrepp men upplever den som sagt lite för mjuk. Kör på 106:orna istället
Men har pratat lite med några som testat dem, och de har varit riktigt nöjda. Men de har mer tänkt att ha dem som ett par lättare skidor för toppturer som oxå funkar för liftåkning.

Enligt mig ett par av de mest underskattade skidorna, varje gång jag åker på dem, så tänker jag att de här måste jag åka mer på, de är stabila med bra isgrepp men riktigt lekfulla och kvicka. Så de är värda att kolla in
Har inte fått mina än, de kommer förhoppningsvis till veckan, så jag kan återkomma med information hur de funkar
Härligt! Hör gärna av dig hur de känns då jag kikat en del på dom :)

Ju mer jag funderar desto mer håller jag med Goran här uppe. Så fundera på detta: Köp ett par mer renodlade pistskidor av den litet bredare sorten.
Jag testade t ex mina nya Völkl Deacon 80 igår och de är de bästa skidor jag någonsin åkt på. Och jag vet att jag kan ha kul på dem även om det blir litet slask eller ligger litet lössnö vid sidan av pisten. Plus att jag har ett par äldre Soul7 att ta till om det ”dumpar” eller till vårsnön i Dolomiterna eller Tväråvalvet.

Valde mellan Enforcer 100 och Mantra M5. Blev Enforcer då de upplevdes mer lekfulla. Dock var det hårfint och Mantra gick bättre i pisten....som tåget. Med det sagt har jag aldrig varit missnöjd med Enforcer i pisten. Kört mycket nypistat och det greppar fint och med kontroll. Efter lunch i uppåkt mjukt underlag slår det allt på fingrarna.

Tjena, ett tag sen nu men hur var m6an? Phille

Tjena, ett tag sen nu men hur var m6an? Phille

Hallå

Nu har jag fått åka in mig ordentligt på dem
Har haft dem i några månader och har hunnit med allt från puderlätt nysnö till blank-is och som idag, alla väder och underlag på en gång.

Måste säga att de svarade på mina förväntningar
De är som jag hoppats, en kralligare variant utav Kendo88, de har samma känsla som dem, lekfulla och allround men den extra bredden har gjort dem stabilare, men utan att bli tråkig.
Kunde uppleva "gamla" M5 som fantastisk i vissa förhållanden, men lite tråkig om man inte körde järnet på dem.
M6 har kvar lite utav samma känsla när du kör rejält med dem, de svarar bra när man kör långa storslalom svängar, vårslasket som vi haft några gånger har oxå varit grymt att bara bränna på i
I normalafall så kör jag lite bredare skidor på våren, gillar när det bär lite bättre i slasken, men uppskattade att M6 var lite smalare än Blaze106 som jag normalt kört på, då de var smidigare när det var pucklar och mycket folk. De är kvicka att vrida runt men ändå stabila att bara köra rätt in i slaskpucklarna

På nypistad kallsnö är de gissa, givetvis fantastiska med ;)
Som sagt, de har kvar lite utav M5:ans storslalom karaktär, men med 3D-radien, så kan man variera svängen mer, så köra lite korta skärande svängar och blanda med långa storslalom svängar är inga problem
Måste erkänna att jag är glad i 3D-radien som många utav Völkls skidor har, passar mig och min åkning bra.

Fick testa dem lite i nysnö med, riktigt torr och fint puder, ca 15-20cm
Jag är kass på lössnö åkning, är den första att erkänna det, men de var lättåkta där med, även för mig som sagt.

Som du märker är jag sjukt imponerad utav skidan
Nu är jag ju partisk, så man får lägga in den aspekten i allt
Men de jag känner som testat dem är imponerade med.
Har en kompis som kör just Kendo88 och han gillar dem bättre då han uppskattade att de var kvickare än M6
Men annars är det mest bara positiva kommentarer

Så hoppas du tar och testar dem, tror du kan gilla dem :)

Hallå

Nu har jag fått åka in mig ordentligt på dem
Har haft dem i några månader och har hunnit med allt från puderlätt nysnö till blank-is och som idag, alla väder och underlag på en gång.

Måste säga att de svarade på mina förväntningar
De är som jag hoppats, en kralligare variant utav Kendo88, de har samma känsla som dem, lekfulla och allround men den extra bredden har gjort dem stabilare, men utan att bli tråkig.
Kunde uppleva "gamla" M5 som fantastisk i vissa förhållanden, men lite tråkig om man inte körde järnet på dem.
M6 har kvar lite utav samma känsla när du kör rejält med dem, de svarar bra när man kör långa storslalom svängar, vårslasket som vi haft några gånger har oxå varit grymt att bara bränna på i
I normalafall så kör jag lite bredare skidor på våren, gillar när det bär lite bättre i slasken, men uppskattade att M6 var lite smalare än Blaze106 som jag normalt kört på, då de var smidigare när det var pucklar och mycket folk. De är kvicka att vrida runt men ändå stabila att bara köra rätt in i slaskpucklarna

På nypistad kallsnö är de gissa, givetvis fantastiska med ;)
Som sagt, de har kvar lite utav M5:ans storslalom karaktär, men med 3D-radien, så kan man variera svängen mer, så köra lite korta skärande svängar och blanda med långa storslalom svängar är inga problem
Måste erkänna att jag är glad i 3D-radien som många utav Völkls skidor har, passar mig och min åkning bra.

Fick testa dem lite i nysnö med, riktigt torr och fint puder, ca 15-20cm
Jag är kass på lössnö åkning, är den första att erkänna det, men de var lättåkta där med, även för mig som sagt.

Som du märker är jag sjukt imponerad utav skidan
Nu är jag ju partisk, så man får lägga in den aspekten i allt
Men de jag känner som testat dem är imponerade med.
Har en kompis som kör just Kendo88 och han gillar dem bättre då han uppskattade att de var kvickare än M6
Men annars är det mest bara positiva kommentarer

Så hoppas du tar och testar dem, tror du kan gilla dem :)
Tack för svar, verkar ju grymma. Får testa dem till nästa säsong👍🏻😀

Plus på Völkls 3D-radie, det är ju iofs ett koncept som många skidor försökt sig på sedan länge. Och knappast är det just 3 olika radier, utan nog en sidoskärning med kontinuerligt förändrad "radie" längs skidan som man kan försöka mäta/beskriva/höfta på hur många punkter som helst.
Min poäng är att det verkar funka, åtminstone på mina Völkl Deacon 80. De är märkligt följsamma när det gäller att variera mellan korta och långa svängar. och det är ju oftast så man (jag) varierar sig även i varje enskilt åk. Det märks ju för all del att de inte är pistcarvers med konstant "11-m radie" men annars funkar allt upp till min city-slicker-variant av Super-G i tom backe utan någon begränsning. Sedan finns det iofs andra aspekter att diskutera.

Tillbaka
Topp