Allround bräda

Karl

Ny medlem
Allround bräda
Tja

Nu är det så att jag har vart väldigt fram och tillbaka när det gäller köpa av min första snowboard.
Har kommit så lång att jag valt ut några som det pekar mot. (se nedan)

Burton Sherlock 154
Bataleon Evil Twin 154
Forum Youngblood Doubledog 154
Capita Stairmaster Extreme 152w 2011

Det jag har fastnat för mest är det som på burton heter "Flying V" motsvarande "Doubledog" på Forum. Det verkar som ett bra alternativ för mig som vill köra allround (rätta mig om jag har fel). Jag vill kunna köra både jibb, större hopp och offpist. Jag är runt 177cm lång och väger ca 65 kg.
Hur kommer det att bli med Sherlock brädan som har flex 5 när man kör rails, fungerar det eller blir det för svårt?

Vilka alternativ bör jag utesluta, eller är det helt efter smak?

Tacksam för svar, Mvh. Karl

Senast ändrad:
Allround bräda
föreslog inte burtons guide ocksa kanske "mr. nice guy" och "monkeywrench"... skulle kanske vara nagot att kolla in ocksa... jag säger inte att de är nagot nödvändigtvis men kolla dem ocksa..
ännu viktigare cartel est finns ju i "toxic green" - den maste man ha pga färgen. typ.

Allround bräda
delta sa:
föreslog inte burtons guide ocksa kanske "mr. nice guy" och "monkeywrench"... skulle kanske vara nagot att kolla in ocksa... jag säger inte att de är nagot nödvändigtvis men kolla dem ocksa..
ännu viktigare cartel est finns ju i "toxic green" - den maste man ha pga färgen. typ.
Jo, "Mr nice guy" fanns som förslag men den brädan ligger lite över min budget. "Monkeywrench" har jag inte kollat in, tack för tipset. Men jag är alltså inne på rätt spår i alla fall?

Allround bräda
alltså, jag skulle nog säga att whammy bar e överdrivet jibbig. tyckte den var helt ohanterelig faktiskt. självklart är den king på box och rails, men man måste ju ta sig dig också, måste typ krypa fram för att ha kontroll på den pga sin ubermjukhet. kanterna e fan lyfta överallt (spoon till och midspoon), om du tycker whammy bar verkar som ett bra val, välj då istället joysticken, den e iaf liiiiiiiite men manöverbar, men även den (som jag själv äger) är svår att ta sig runt med. Absolut inget för större kickers eller lös-snö etc...

Allround bräda
riccweee sa:
alltså, jag skulle nog säga att whammy bar e överdrivet jibbig. tyckte den var helt ohanterelig faktiskt. självklart är den king på box och rails, men man måste ju ta sig dig också, måste typ krypa fram för att ha kontroll på den pga sin ubermjukhet. kanterna e fan lyfta överallt (spoon till och midspoon), om du tycker whammy bar verkar som ett bra val, välj då istället joysticken, den e iaf liiiiiiiite men manöverbar, men även den (som jag själv äger) är svår att ta sig runt med. Absolut inget för större kickers eller lös-snö etc...
Okej tack så mycket för svar! Eftersom jag är nybörjare inom jibb så kommer jag inte bara köra rail och box utan även köra snabbt, lössnö etc.. och då kommer whammy'n att vara svår att manövrera? Vad finns det för andra brädor då förutom joysticken som är en lite mer allround bräda?

Allround bräda
om jag varit du hade jag inte bara snöat in mig på burtons brädor, finns så sjukt många andra brands som gör mer prisvärd skit iallafall.

Allround bräda
Det är ju alltid svart att hitta en kompromissbräda: den optimala jibb-setupen kommer fladdra och ha daligt grepp om du kör fort i pist och samtidigt vara för liten för att ge bra lyft i lössnö. En bräda lite bättre för pist/puder kommer kännas stel och otymplig när du vill jibba. Klart om man orkar halla pa och flytta om bindningar kan man säkert uppna bättre resultat jibb<->pist...

Allround bräda
Bataleon fun.kink , går att bränna som ett as på den (så länge du svänger) annars blir den ju lite ostabil för TBT'n men den e ju jävligt lätt att jibba med också. vill du ha en ännu mjukare kan du välja fun.kink us edition som e flex 3

Senast ändrad:
Allround bräda
Tackar för alla tips och förslag!
De enda brädorna som jag kan jämföra med är burton blunt och capita horrorscope. Båda två har en flex på 3/10 (samma som whammybar'en) och det har fungerat väldigt bra den lilla biten jag körde. Jag tror att det kommer att bli en whammy bar trotts allt. Säsongen har ju inte börjat än så det finns tid kvar att tänka! Men som sagt tack för hjälpen! Om ni har fler förslag så skriv gärna.

//Karl :)

Allround bräda
Jag skulle nog absolut säga horrorscope över whammy bar faktiskt... Jag gillade INTE. Whammy bar'en, tyvärr. Var också sugen på den förra året och provade den med malavita bindningar, :/

Allround bräda
riccweee sa:
Jag skulle nog absolut säga horrorscope över whammy bar faktiskt... Jag gillade INTE. Whammy bar'en, tyvärr. Var också sugen på den förra året och provade den med malavita bindningar, :/
Har läst massa recensioner nu + kommentarerna i denna tråden och alla verkar säga att den är för mjuk och vobblig (whammy'n alltså).
Men om man tar och släpper burton helt och går in på andra märken, ex. capita vad finns det för likvärdiga brädor till horrorscope'n?

Allround bräda
checka gärna ut Rome också, typ Artifact. camber eller rocker, personligen tycker jag cambern e fetast faktiskt, uber mjuk bräda men med mer stabilitet än whammy etc.

Allround bräda
Ledsen för dubbelpost.

Kommer antagligen att bli en capita horrorscope, men då är frågan om det ska vara 155w eller 155. Har storlek 11 på bootsen. Kommer att använda mig av antingen burton cartel eller custom bindningar.

Allround bräda
mitt tips till dig är att hoppa burtons brädor när du kan få ut lika eller bättre kvalite från andra märken... kolla t.ex in rome snowboards... sjukt bra brädor. du får mer för dina stålars från dom iaf =)

Allround bräda
En polare testade precis i helgen bräda för typ samma ändamal som du skrev, även om han var extremt noggrann med att den inte fick kännas för styv för jibbing, vilket betyder att han var beredd att acceptera en bräda lite för mjuk för hopp (vilket är tvärtemot din kravspec naturligtvis). Han gick ut med Forum Y doubledog och den tyckte han var nice, men lite för hard, sen testade han lib tech nagonting samt gnu park pickle, gillade bada. I slutändan föredrog han capita indoor survival och capita ultrafear. tyckte att de levererade bäst jibb-friendly allround performance typ.

Allround bräda
Tjena Karl!

Vill tipsa om ett par brädor, har inte läst alla svar (orkade mig igenom typ, tre..). Tycker du är helt rätt ute med rocker tänket, en Flying V / Double Dog o alla dess vänner o kusiner som gör samma sak, gör att du får en sjukt lekfull o kul bräda samtidigt som du får mer bett än en ren rocker. Ett väldigt prisvärt val är Nitro, jobbar själv inom snowboardindustrin (eller va man ska kalla den) o Nitros brädor är löjligt bra om man kollar på prisbilden mot många andra märken. En given klassiker är T1:an, den är Zero-camber (helt platt) men funkar grymt bra, ger brädan en skön skate-känsla. Annars är Addict ett lite billigare men sjukt prisvärt Gullwing-camber (Flying V) val. Grymt bra nybörjarbräda, lagom flex för att komma igång på hela berget.

Hoppas det hjälpte ngt, ser ut som att du fått en del förslag att tänka över!

Peace!

Allround bräda
delta sa:
En polare testade precis i helgen bräda för typ samma ändamal som du skrev, även om han var extremt noggrann med att den inte fick kännas för styv för jibbing, vilket betyder att han var beredd att acceptera en bräda lite för mjuk för hopp (vilket är tvärtemot din kravspec naturligtvis). Han gick ut med Forum Y doubledog och den tyckte han var nice, men lite för hard, sen testade han lib tech nagonting samt gnu park pickle, gillade bada. I slutändan föredrog han capita indoor survival och capita ultrafear. tyckte att de levererade bäst jibb-friendly allround performance typ.
Lite för hard? Den ska ju vara 4/10 enligt forum? :D
Hur va flexet i den om han jämför med park picklen? :)

Allround bräda
linder sa:
delta sa:
Lite för hard? Den ska ju vara 4/10 enligt forum? :D
Hur va flexet i den om han jämför med park picklen? :)
Vad jag har hört så är forums brädor lite hårdare än andra. Så 4 är typ 5.

Tack för svar!

Joel: Kollade nitro's brädor och hittde: Nitro Team Gullwing. Verkar riktigt bra, någon som kört den?

Senast ändrad:
Allround bräda
linder, karl, jag blev lite osäker pa om jag mindes rätt om att den skulle vara hardare, sa jag reffade bakat... följande:

"i disliked the youngblood doubledog due to the following reasons:
- cheap looking graphics
- rather stiff board (more like a soft camber)
- semi-playful (imho you clearly feel it's a compromise between rocker and camber)

flex of the park pickle and the three tested capitas was way softer, and they all were more playful. just remember my tail presses and nose rolls while we were cruising and i was on the park pickle. it was the same with the capitas. not really doable that way on the doubledog (but still it would work).
"

Allround bräda
fett delta, tack som fan för det :)

Aja, gå ner 6cm och få en lite styvare och bredare bräda kanske gynnar åkningen :D

Tillbaka
Topp