Allround eller?

Spekkis

Ny medlem
Allround eller?
Jag har nu åkt skidor 4-5 veckor varje år sen jag var 3 år gammal och vill påstå att jag är en riktigt duktig piståkare. Dock har jag inte åkt mycket off-pist utan mest pist och en del jibb. Nu planerar jag en säsong i alperna och är sugen på ett par skidor som kan erbjuda en ny upplevelse utanför pisten. Frågan är om jag ska välja ett par feta lagg som enbart är anpassade för off-pist t.ex. Sumo eller Big Daddy? Eller ska jag välja ett par lite mer allround typ Gotama? Är rätt sugen på Gotama men frågan är om de passar mig? Med tanke på att jag just nu bor i Skåne har jag inte så mycket hjälp från lokala sportaffärer och har ingen möjligthet till att besöka skidtestardagar.

Jag har redan ett par pist- och ett par parkskidor, väger 78 kg och är 178cm lång.

Tacksam för svar //Christian

Allround eller?
Hej Christian!

Gotama blir nog perfekt. Jag väger några kilo mer än dig men är lika lång. Har åkt tre säsonger på Gotama. De är hur roliga som helst utanför pist. Men råkar man hamna i en pist funkar de där med!!

Hälsningar Mattias

Allround eller?
Som förstaskidor för alpbruk gör du bäst i att välja en skida i Gotamans storleksklass, precis som flygarn föreslår. Pist- och parkskidorna kommer du antagligen inte att använda speciellt mycket när du väl är på plats i alperna. Se dom som rena komplementskidor de dagar när det inte har snöat på länge och snön är allmänt kass utanför pisten. De allra flesta dagarna kommer du att spendera på de skidor du inte har än. Det är alltså läge att satsa på en varje-dag-skida och inte utpräglade offpistskidor om du bara ska köpa ett par skidor.

Det finns en mängd alternativ och många bra skidor i 100mm-segmentet. Eftersom du är grön när det gäller offpiståkning och inte heller är speciellt stor ska du inte välja en för hård modell. Gotaman är både i egenskaper och storlek ett ypperligt val. Satsa på årets modell, eftersom Völkl i mitt tycke har fått till en skida med mer spänst och åkglädje än vad man kunde hitta i tidigare årsmodeller. Den första utgåvan var också bra, men den drogs med problem med fuktintrång i sidewallen.

Längdmässigt är det inga tveksamheter. Du ska ha 190cm om du ska åka i alperna. För seriös offpiståkning är 183cm för kort (twin dessutom). Ska det jibbas tar du ju ändå dom andra skidorna.

Det finns andra alternativ också som sagt. Fischer Watea, K2 Seth, Dynastar LP, mm, mm. Det handlar mer om olika märkes karaktärer än om vilka skidor som är bra eller kass.

/MnO

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp