Allround/pist/randonne-skida

Retard

Ny medlem
goddagens Freeride.
Går i tankarna att köpa ett par lagg till. Är ute efter ett supplement till mina puderlagg(http://birdos.com/puder_luder.php) när det inte e nydumpat ute...
Ska sätta på ettt par dukes på dem o göra kortare turer men även att använda i o runt pisten då o då när pudret e borta(hemska tanke). håller mig borta från parken men skuttar gärna runt i skogen.

Vill ha ett par roliga, inte för tunga skidor som tål att köras på hårt med...
100-115mm
185-200cm
kanske lite reverse chamber o lite inverterad sidecut i tip o tail fast inget krav...
puderegenskaper prioriteras högre än allt men det är som sagt inte min "nu har det kräksnöat"-skida...

kollat på gotamas, obsethed, ant pro, legend pro, legend pro xxl, S7 mfl.
Har dock inte testat någon då förra vintern var åklös pga knäoperation...

Om mig: 85-90kg, 191cm,varierad åkstil, två säsonger i ryggen o 22 vintrar gammal

Senast ändrad:
4frnt EHP 193. Har den sj för just det du skriver. Var inte min...ohh shit vad det har snöat. hoppas dom har hunnit skotta fram liftarna skida. utan den som jag gjorde ett gäng 40min+ hajker per dag med. Är den skidan som är mest allround utanför pisten som jag har testat. 116mm i midjan (i år, mina är 112mm) och skärningen börjar lååångt in på skidan vilket gör den riktigt bra i de flesta fören du kan tänka dig och en dröm i pudret....flyter som korkar :D

Känner du dig rik så bör du gå på ett par DPS Lotus. Vill du köra en med rev skärning och ordentligt med rocker så kör på 138an, du vill ha lite mer "traditionellt" utseende på dom ta 120.

Hej Retard

Jag läser att du är en lång och kraftig kille.
Vikten är nog att hitta en skida som klarar tyngd samt åkstil.
Många av skidorna på marknaden nytjar mycket syntetfibrer i uppbygnandet av skidor.
Limm samt hartser i har en tendens att släppa vid hård belastning samt vid ålder.
Nå väl
Jag kan bara tala för några märken.
Stöckli Storm Rider DP+ som kommer till säsongen.
http://de.stoeckli.ch/main/ski/kollektion/stormrider/stormrider_dp_pro_plus/
samt
Dynastar Pro Rider XXL. Lite synd är att PR ej är race uppbyggd som de tidigare modeller.
http://www.dynastar.com/
Eller testa vid tillfälle på någon ort.
Mvh.Anders

Ja håller med PNyberg.. Jag åker oxå EHP 193 (112mm) och den går som lok. Provade 116mm midjan i vintras och den kan jag verkligen rekommendera till dig...

Tackar för alla svar.

Jag har kollat lite på EHP, verkar lovande. Dock vet jag inte hur rolig de är, väldigt lite skärning i dem. Har någon turat med dessa skidor?

om man jämför dem med gotaman, vad e det största skillnaderna?

Sen undrar jag vad ni tror om att tura med en rossi s7- el. armada JJ-skida?

ligger nu mellan Gotama, EHP, LP XXL, S7 o JJ

Senast ändrad:
jag har turat med EHP. Det ær ju lite skida att slæpa på men det ær ju klart vært det nær man åker ner sen. Verkligen vært det.
Skidan ær ju inte så bred på sin bredaspe punkt vilket gør att den passar i skinnspåren hur br asom helst. De fleste med 112mm+ midja har en nos på 135+ och det gør att dom inte riktigt vill ligga i spåren som de ska.
Jag sæger ....køp EHP 193...du kommer inte vara missnøjd!

Tillbaka
Topp