allroundskida? kompromiss?

evelinawarle

Ny medlem
Heje!
Återkommer ständigt till diskussion kring skidans utformning, såsom midja. Ska köpa skidor, men kan inte riktigt betämmma mig för om man ska satsa på en skida som ska funka överallt, eller om det bara blir en dålig kompromiss?

Är en tämligen god åkare, åker mycket utanför pisten men njuter även av att ligga och bränna med långa svängar i pisten. Är 173 cm lång, oklart hur mycket jag väger, men skulle tro att jag ligger någonstans alldeles ovan 60 kg-strecket. Har bla testat line prophet 100 , men i bristfälliga förhållanden (is, snöfattigt, ,mycket folk=trångt) och är lite sugen på dem. Även Line SFB (114 midja) verkar grymma, men undrar om det är hållbart att ta sig fram även i backarna med en sån fet skida. Någon som har någon värdefull synpunkt på detta?

Sedan drar jag till Champoluc om 2 v; någon som har några sköna åk att rekommendera?

Senast ändrad:
hur lång skida hade du tänkt dig då? ganska stor begränsning där, men skulle ju själv inte rekommendera en skida över 175cm...

Jag har inte provat den själv men SFB är en riktigt toppenskida, även i pisten. Jag kör på K2 Obsethed 179 cm och är hur nöjd som helst med den. Är 183 och väger ca. 70 kilo. Funkar perfekt som en allround skida. Eftersom den har rocker så flyter den verkligen enormt bra i pudret. Där är ett till alternativ.

hoppas du hittar en sjysst skida! Cheers

Vad anser ni om Head Sweet One?
Hur skulle en 173:a göra sig till mig, 166 cm lång, tjej, medelgod åkare?

nu när det finns så roliga skidor och även med rocker, varför köpa skidor från head?

ja, jag låter rätt negativ men skidorna har gått framåt senaste 3åren o head har inte varit inblandad alls och säljer samma skidor som de gjorde 2003 förutom att någon har blivit några mm bredare...

jag skulle rekommendera völkl kiku 170
salomon Shogun 174

114mm i midja funkar i alperna men e inte super i pisten. i sverige är det på tok för brett som allroundskida enligt mig.

LawndartGustav sa:
nu när det finns så roliga skidor och även med rocker, varför köpa skidor från head?

ja, jag låter rätt negativ men skidorna har gått framåt senaste 3åren o head har inte varit inblandad alls och säljer samma skidor som de gjorde 2003 förutom att någon har blivit några mm bredare...

jag skulle rekommendera völkl kiku 170
salomon Shogun 174

114mm i midja funkar i alperna men e inte super i pisten. i sverige är det på tok för brett som allroundskida enligt mig.
snarare än shogun skulle jag rekommendera salomon geisha. damvarianten av samma skida. den stora skillnaden är flexet som är mjukare, och grafiken förstås.

Senast ändrad:
Personligen är jag mycket förtjust i K2s nya skidor. Deras Backsideserie känns 100 % rätt med tiprocker och traditionellt spann vilket ger mycket bra allroundegenskaper och spänst i pisten.

GotBack i 167 eller 174 bör vara ett "safe" val
http://k2skis.com/skis/backside/gotback

Hardside i 174 cm går som tåget i pisten (och hela berget) om du har tekniken och trycket
http://k2skis.com/skis/backside/hardside

Min personliga erfarenhet är att omkring 100 mm i midjan fungerar utmärkt även i hård pist, midjemått däröver ger en märkbar hävstång och kan vara jobbigt för knä och höft. Men var gränsen går beror på skidans uppbyggnad och naturligtvis även på hur stor du är och din teknik.

/MM

Senast ändrad:
Jag rekommenderar också K2 hardside den är inte alls svårhanterad i pisten enligt min åsikt. Har tidigare kört på ett par Dynastar Legend 8800 och skidorna påminner en hel del om varandra.

C'est parti!

Allezallez

@evelinwarle

"Tjejskidor" är i många fall riktigt mesiga ... de är gjorda med den förutfattade meningen att tjejor åker långsammare med mindre kraft och föredrar korta fartreglerande svängar, dessutom har de ibland även en annorlunda flexkurva som bygger på att tjejer är tyngre bak (eller är det fram ...???).

Men det finns också riktigt kompetenta tjejskidor som är en kortare och något mjukare variant av unisexmodellen. En sådan skida kan vara ett riktigt bra val om man inte är så stor och kraftig oavsett om man är kille eller tjej.

K2 Gotback hör definitivt till den ickemesiga kategorin ...

/MM

Tillbaka
Topp