Allroundskidor för puder och pist

Hedddano

Ny medlem
Tja, dags att fixa lite nya skidor. Är avancerad åkare som gillar fart och snabba svängar men som inte bangar för lite puder om det bjuds. Första paret för mig och är ute efter något som funkar i alla förhållanden, ett allroundalternativ dvs. Är lite osäker på midjan, är det lönt att köpa smalare eller ska man satsa på brett?

Uppskattar alla tips, tack!

Ja, har varit inne på skidor som Salomon Q-105, K2 Annex 108 och Dynastar Cham 107. Känns som det blir någon mer åt det hållet

Jag tycker du verkar vara inne på rätt spår, iaf breddmässigt. Jag skulle gå mer åt offpist-hållet om något och komplettera med en ren pistskida för en billig peng. Så skulle jag ha gjort, gillar inte att kompromissa med skidans egenskaper.

wrede44 sa:
Jag tycker du verkar vara inne på rätt spår, iaf breddmässigt. Jag skulle gå mer åt offpist-hållet om något och komplettera med en ren pistskida för en billig peng. Så skulle jag ha gjort, gillar inte att kompromissa med skidans egenskaper.
Nej jag har förstått att det är bättre att köra på ett spår till 100 % istället för att köpa något försök till mellanting på 85-90 i midja. Lutar mest åt Annex 108 eller 118 just nu.

Jag har ett par Rossignol Soul 7 (136-106-126). Bästa skidan jag har åkt på. Enligt mig funkar den galant i puder men även otroligt gött i pisten. Den klassas väl som 80% freeride 20% pist. Finns ju även de lite bredare varianterna av samma serie (squad 7 och super 7).

Du skulle inte bli besviken!

Nu vet inte jag åt vilket håll den här sidan svängt åt senaste åren, men känslan är att fråga här om man ska ha brett eller smalt är lite som att fråga på Saab turbo Clubs forum om man ska köpa Saab eller Volvo. Svaren känns liksom givna.

Ety alternativ kan kanske kan vara Nordica enforcer? En skida som fick bäst i test av åka skidor! Även den skidan jag har köpt eftersom jag leta efter samma egenskaper!

Tillbaka
Topp