Allt-i-allo-men-mest-pist-skidor till en high density woman

andrea-w

Medlem
Hej Freeride! Jag tänkte unna mig mitt livs första par skidor och behöver hjälp…! Jag älskar verkligen skidåkning - nästan lika mycket som cykling - och är en alldeles vanlig, lagombra åkare med en liten speed demon inombords.

Jag:
  • Är rätt kort men tung, stark och ganska uthållig (162cm/ca 75kg)
  • Åker bara pist i nuläget, men vill jääättegärna våga mig utanför backen också
  • Åker helst ganska fort (i mitt huvud i alla fall……) i blåa/röda backar
  • DRÖMMER om att våga braka på även i svarta, isiga och rejält uppkörda pister!
  • Vill ha bra grepp på is och ett par skidor jag kan trycka till och lita på
  • Vill kunna variera fart och stora/små svängar
  • Vill verkligen utvecklas som åkare; köper nog hellre liiiiite för seriösa skidor och växer i dem?
Kommande vinter blir det ett par turer till svenska fjällen samt nån vecka i alperna. Har tidigare bara åkt på hyrda supersmala pistskidor i varierande kvalitet samt ett par ärvda gamla Phat Luvs som var jättefina men alldeles för mjuka och långa för mig.

Nu lutar jag mest åt ett par Völkl Kenja 88 154/163cm av nyare modell - det känns som att de hade passat mig? Men jag ser ju också att hela internet verkar tycka att man ska ha ÄNNU bredare skidor. Vad tror ni som har koll, hade jag haft ett högre rolighetssnitt med ett par bredare skidor? T ex:
  • Völkl Secret 96
  • Santa Ana 93/98
  • Salomon QST 92
  • Fischer Ranger 96
  • Osv…
...och isåfall i vilken längd? Hjälp en övertaggad stadsbo som läääängtar efter berg och vinter...! 🙏

Völkl Kenja 156 cm.
Din beskrivning låter som mitt i prick för den skidan. Min fru påminner om din beskrivning och har åkt på olika generationer av Kenja sedan flera år, har testat annat men alltid kommit tillbaks till Kenja. Och verkligen utvecklats på dem.
Det går säkert bra med litet bredare skidor men du nämner isgrepp, pistegenskaper och ”våga mig utanför…” vilket denna måttliga bredd är bra för.
Enda problemet är väl att de sällan går att hitta på rea i vettiga längder.

Senast ändrad:
Jag köpte ett par santa ana 93 o kört med dem en vecka. De e bra på allt utom is. Mao är jag nöjd. Jag e både längre å tyngre än dig o kör 173 på mina 175 cm. Sen beror det på din nivå- skidorna vill åka fort så de kräver en del av sin åkare annars blir de nog otympliga men om du vill ha ngt att utvecklas på tror jag det kan vara ett bra alternativ

Völkl Kenja 156 cm.
Din beskrivning låter som mitt i prick för den skidan. Min fru påminner om din beskrivning och har åkt på olika generationer av Kenja sedan flera år, har testat annat men alltid kommit tillbaks till Kenja. Och verkligen utvecklats på dem.
Det går säkert bra med litet bredare skidor men du nämner isgrepp, pistegenskaper och ”våga mig utanför…” vilket denna måttliga bredd är bra för.
Enda problemet är väl att de sällan går att hitta på rea i vettiga längder.
Åh kanon, tack! Superkul att höra! Du tror alltså på 154cm (kortare än jag) snarare än 163cm (lika långa)? Jag brukar ju trivas rätt bra med liiite kortare skidor, men vill ju heller inte safea FÖR mycket, köpa ett kortare par och ångra mig om nåt år... 🤔

Jag köpte ett par santa ana 93 o kört med dem en vecka. De e bra på allt utom is. Mao är jag nöjd. Jag e både längre å tyngre än dig o kör 173 på mina 175 cm. Sen beror det på din nivå- skidorna vill åka fort så de kräver en del av sin åkare annars blir de nog otympliga men om du vill ha ngt att utvecklas på tror jag det kan vara ett bra alternativ
Najs, tack för input! Jag blir så himla skrajsen på is att bra isgrepp är lite av ett måste för det här köpet, däremot hade det varit askul att t ex hyra ett par Santa Anas om man vet att det står SNÖ på menyn och inte isbana... Men du trivs alltså bra med skidor som är ungefär lika långa som du? När vet man liksom att man ska levla upp till längre skidor?! 😱

Åh kanon, tack! Superkul att höra! Du tror alltså på 154cm (kortare än jag) snarare än 163cm (lika långa)? Jag brukar ju trivas rätt bra med liiite kortare skidor, men vill ju heller inte safea FÖR mycket, köpa ett kortare par och ångra mig om nåt år... 🤔

De senaste årens modeller är nog iofs 156 (ej 154). Min fru är 176 cm och kör på 170 cm Kenja. Helnöjd. Skulle iofs inte våga benämna henne "high density", snarare "atletiskt byggd"... ;) Muskler finnes typ, och det är nog bra.
Detta är stadiga, fartstabila skidor med en hel del metall i.

Tror mer på att "välja kort" än att "välja långt" för dem. Men det är vanskligt att ge konkreta råd. I detta test föredrog en åkare (som också är 162 cm) de längre skidorna:

Najs, tack för input! Jag blir så himla skrajsen på is att bra isgrepp är lite av ett måste för det här köpet, däremot hade det varit askul att t ex hyra ett par Santa Anas om man vet att det står SNÖ på menyn och inte isbana... Men du trivs alltså bra med skidor som är ungefär lika långa som du? När vet man liksom att man ska levla upp till längre skidor?! 😱
Med rocker fram o bak ska du lika långa skidor som du själv e -typ. Detta torde gälla alla allmountain skidor? Jag kunde tom ha längre än de jag har men 178 eller vad de nu är vsr slut. Detdär med isgrepp är väl en definitions fråga? Hu bättre du e destu bättre kan du ta isen o därmed bredare o tyngre skidor ( min analys, är definitivt ingen prylnörd o kan inte allt bakom) får du att skära. Men mina tidigare dynastar legend 88 är bättre på is. Vilket iö är en trevlig skida som kunde passa dig ( görs numera under annat namn). Men jag är inte heller en expert åkare utan en lagom rädd snart medelålders kvinna som bytt ut brädan till lagg

Med rocker fram o bak ska du lika långa skidor som du själv e -typ.
instämmer men just dessa har mycket kort rocker både fram o bak. Se bilder nedan. Tror iofs också att 163 cm funkar bra för Andrea. Jag är nog litet försiktig eftersom jag själv valt för långa skidor flera ggr.

1698684052893.png

1698684289202.jpeg

Jag skulle alla dagar i veckan välja 163. Åker själv på dessa (Kenja 88, 22/23), är 155cm kort och de känns som en riktigt fartstabil GS-skida i den längden. Åkte tidigare på Aura (som nu heter Secret) men då de var bredare (100) gick jag ner en längd till 156 vilket var perfekt för den skidan.

Det är ju bara någon månad kvar till skidtestarhelgerna. Har du möjlighet att besöka någon av dom kan du förmodligen testa flera av alternativen som diskuteras. Riktigt korta längder kan vara ovanligt, men annars är utbudet stort på alla testarrangemang. Att testa är oavsett nivå på diskussionen alltid det allra bästa.

Jag gillar mina Völkl Mantra M5. Har visserligen de som är 177 långa till mina 168cm. Men jag har par 25 kg till att ta hjälp av i backen och åka kan jag sen innan.

Men skidorna är väldigt tacksamma att köra snabbare än barnen (9,13) med och plöja igenom diverse skitsnö. Dock mycket mer otrevliga att köra i tajtskog med, men det gillar jag inte lika mkt! Fort och säkert är min grej.

Jag hade smalare völkl innan, men jag uppskattar en bredare skida för mer känsla av att det är bara att böja benen och satsa.

TUSEN TACK för alla svar hörrni! ❤️ Velade fram och tillbaka om 163 vs 156 cm men efter lite input från en av släktens skidexperter som sett mig åka i kombination med ett väldigt bra pris på den kortade modellen så köpte jag idag ett par Kenja 156 på Alpingaraget! Är helt studsig, egna skidor är ett sånt life goal 🥹

Fick feeling och provade även typ åttahundra pjäxor och hittade till slut ett par som passade både fötter och vader - Technica Mach1 HV 105. Mina fötter är verkligen exakt 23.5 cm, så jag provade och lade undan ett par i strl 24.5 för att fnula lite. MEN NU KOMMER JU TVIVLET. Jag behövde spänna dem rejält hårt för att de skulle sitta tight men de var ändå bekväma. Men! Töjer sig inte innerskon lite med tiden? Om pjäxorna var sköna och gosiga vid provning, kommer de bli för stora efter att man åkt lite med dem…? 😱

Alltså jag behöver egentligen inte ens ett par pjäxor, jag har ett par ärvda bekväma pjäxor men de är rätt mjuka och jag vill ju inte nerfa mina nya fina raketskidor…! De är rätt sladdriga jämfört med de jag provade idag. Ni som bytt ut era gamla boots - märker man stor skillnad även om lagombra åkare?

1. Grattis till Kenja.
2. Du kan inte ha ”rätt sladdriga pjäxor” om du ska göra dessa skidor (och dig själv) rättvisa… 🎅🏼
3. Jag tror mer på den mindre storleken. Man ska inte känna så här: ”Jag behövde spänna dem rejält hårt för att de skulle sitta tight men de var ändå bekväma.”

Senast ändrad:
Tusen tack för input, det låter vettigt 🙏 Jag är liksom så van att åka på lite vad som helst och ändå ha kul att jag tänker ”äääh, inte behöver jag några fancy pants pjäxor!”… Men man ska ju inte vara dumsnål 🙈 Jag går tillbaka dit under veckan när det inte är helgkaos och provar vidare!

Grattis 🥂 egna lagg⛷️
Nu har du tagit första steget mot ett livslångt beroende (N+1)
Och det finns inga kliniker eller mediciner som hjälper här.

Nog skämtat: nejnejnej du ska inte köpa några pjux som du måste spänna åt från början.
Hoppas inte det var Ag som rekommenderade det här, det är tjänstefel.

1 en pjäxa som passar till din åkning och din fot.
2 den ska sitta bra utan att spänna den, den ska kännas för liten än för stor.
3 Forma sula till din fot.
4 Padda fotknölarna och annat som behövs.
5 Baka innerskorna
6 Åka justera, åka justera, åka……….
Det tar lite tid och jobb ibland, men det är så viktigt för upplevelsen i backen.
Utan pjäxor som funkar spelar det ingen roll vad du har under dom.
Lycka till!

Mina fötter är verkligen exakt 23.5 cm, så jag provade och lade undan ett par i strl 24.5 för att fnula lite. MEN NU KOMMER JU TVIVLET. Jag behövde spänna dem rejält hårt för att de skulle sitta tight men de var ändå bekväma. Men! Töjer sig inte innerskon lite med tiden? Om pjäxorna var sköna och gosiga vid provning, kommer de bli för stora efter att man åkt lite med dem…? 😱
Är tassarna 23,5 så skall du INTE gå upp till 24,5. Pjäxor ska inte kännas bekväma förrän de har tryckts, värmts och åkts i någon vecka.

Ni som bytt ut era gamla boots - märker man stor skillnad även om lagombra åkare?
Framför allt så kommer du aldrig att kunna bli något annat än lagombra åkare om du inte har ordentliga pjäxor. Spelar ingen roll vad du har för skidor om du inte får ner din kraft i dem så att du kan kontrollera dem.

En sista liten update: blåste iväg till Skidsport i Bromma idag där det var lugnt och skönt, och kom hem med ett par Tecnica Mach1 i strl 23.5…! Unnade mig dessutom en formgjuten sula och OJ vilken skillnad?! Nu sitter de som en smäck utan att ens knäppa ett enda spänne och ingenting domnar! Betydligt dyrare än planerat men förmodligen också tusen procent roligare i slutändan 🤩 Tack bästa Freeride för tips och pepp! Får återkomma med en recension efter första åket 😁

En sista liten update: blåste iväg till Skidsport i Bromma idag där det var lugnt och skönt, och kom hem med ett par Tecnica Mach1 i strl 23.5…! Unnade mig dessutom en formgjuten sula och OJ vilken skillnad?! Nu sitter de som en smäck utan att ens knäppa ett enda spänne och ingenting domnar! Betydligt dyrare än planerat men förmodligen också tusen procent roligare i slutändan 🤩 Tack bästa Freeride för tips och pepp! Får återkomma med en recension efter första åket 😁
Vad kul, dels att du hittade ett par grymma skidor, de är riktigt populära, så du kommer gilla dem, dessutom är det ett par skidor som blir roligare ju mer man åker på dem.
Men mest kul att du tog råden på allvar och fixade pjäxor i rätt storlek, det är så otroligt viktigt för åkningen, enda gången det är okej att köpa fel storlek är om du köper ett par som är för små, de går att få till så de passar ändå.
Formgjuten sula är oxå ett måste, man avlastar foten rejält och minimerar risken för kramp i fötterna med dem.

Pengar i all ära, nuförtiden är det som det är med dem
Men tänk vad mycket billigare det dyra är om man har en bra upplevelse ;)

Lycka till nu

Hej Freeride! Jag tänkte unna mig mitt livs första par skidor och behöver hjälp…! Jag älskar verkligen skidåkning - nästan lika mycket som cykling - och är en alldeles vanlig, lagombra åkare med en liten speed demon inombords.

Jag:
  • Vill verkligen utvecklas som åkare; köper nog hellre liiiiite för seriösa skidor och växer i dem?
Kommande vinter blir det ett par turer till svenska fjällen samt nån vecka i alperna. Har tidigare bara åkt på hyrda supersmala pistskidor i varierande kvalitet samt ett par ärvda gamla Phat Luvs som var jättefina men alldeles för mjuka och långa för mig.

Nu lutar jag mest åt ett par Völkl Kenja 88 154/163cm av nyare modell - det känns som att de hade passat mig? Men jag ser ju också att hela internet verkar tycka att man ska ha ÄNNU bredare skidor. Vad tror ni som har koll, hade jag haft ett högre rolighetssnitt med ett par bredare skidor? T ex:
  • Völkl Secret 96
  • Santa Ana 93/98
  • Salomon QST 92
  • Fischer Ranger 96
  • Osv…
...och isåfall i vilken längd? Hjälp en övertaggad stadsbo som läääängtar efter berg och vinter...! 🙏

Jag:

• Völkl Secret 96
  • Santa Ana 93/98
  • Salomon QST 92
  • Fischer Ranger 96
  • Osv…

Jag:

• Völkl Secret 96
  • Santa Ana 93/98
  • Salomon QST 92
  • Fischer Ranger 96
  • Osv…
Hej, har du använt dina Kenja ännu? Köpte ett par i dag. 163 cm. Själv är jag 170 cm. Nyfiken på om du valde rätt när du valde den kortare modellen.

Tillbaka
Topp