Allt om telemark

klaserik

Ny medlem
Allt om telemark
Halloj!

Jag är sugen på att prova åka telemark och med anledning av det har jag ett gäng med frågor:

Är det svårt att lära sig?
Kan man ha sina vanliga alpina pjäxor?
Är det svårt att hoppa? Det ser ut som telemarkarna nästan tappar skidorna i hoppet men det ser jäkligt tufft ut.
Kan man ha twintip om man älskar att hoppa? Hur är det att landa fakie?
Hur långa skidor ska man ha?
Vilka skidor ska man ha? Jag är 178 cm och väger 70 kg.
Vilka bindningar är bäst?

Tacksam för många långa svar
Klasse Kock

Allt om telemark
- Beror på vilken utrustning man använder, läderpjuks och turskidor är svårare än med plast och alpinskidor.
- Nej
Är det svårt att hoppa? Det ser ut som telemarkarna nästan tappar skidorna i hoppet men det ser jäkligt tufft ut.
- Samma sak här, lättare med plast än med läder (vilket iof sig är näst intill omöjligt)
-Ja, vet ej men det går........
- Beror på vart och hur man vill åka, men mellan sin egna kroppslängd -5 cm och +10cm
- ett par åsnes "rago" med tillhörande lädepjuks, du lär ju vara kung när du landar fakie med den utrustningen iaf. skämt o sido, jag förstå att du är lite otålig och vill gå på lite stabilare grejor direkt och då kan jag rekomendera Atomic tm 22 och scarpa t2
- Bra fråga, men Bomber ser jävligt stabil ut och med tanke på priset måste den var typ bäst (6000 pix) http://www.bombertele.com/

/Henrik

Allt om telemark
Bomber är inte bäst den är kass! dyr som satan och tung som bly. Problemet sitter då man ska böja tån. Det blir fel... svårt att förklara. Bindnigar som är bra är tex g3 targa, rottefella cobra bör ju funka. 7tm är ju också bra. linken är ju ett annat alternativ den är stabil. Själv har jag chilin funkar dåligt... Om man ska prata om skidor så är ju twintip ett bra alternativ K2 Pist Pipe är ju en bra twintip skida. Det går ju altid att montera telemarks bindnigar på alpin skidor det är inga problem! Vilka pjäxor man ska ha är svårt att säga Scarpa T2an är ju lite lägre funkar bra till toppturer mm. Scarpa T1 är ju mer stabil i pisten och vid styvare skidor så är styvare pjäxor bättre. Har du breda fötter så kanske inte scarpa funkar då måste man gå på crispi som har bredare läst. Testa dig fram. Det går att landa baklänges om man har kontroll vilket inte jag har..
Lycka till!
//Oskar

Allt om telemark
Hur seriös tänker du bli?

Pröva en begagnad Scarpa T2
Ett par lätta lagg i din egen längd med en sidoskärningsradie på 17m
20mm platta under en Rottefella Chilli Cobra. (den Svarta) Den vanliga Chilli bindningen håller inte längre än ett par månader om du planerar att ramla mycket, vilket du kommer göra!!!

Jag hade åkt skidor i 22 år innan jag ställde mig på ett par telemarksskidor första gången. FY FAN vad jobbigt det var!!! Men det lönar sig... tack vare telemarken fick jag jobb som skidlärare i Zell am see för två år sen (lång historia)

När du åker; tänk på att vara rak i ryggen och ta "steget" framåt när du går in i en sväng, mycket lättare att hitta balansen då!

Rock on

Allt om telemark
Tjena Klintan

Halloj!

Jag är sugen på att prova åka telemark och med anledning av det har jag ett gäng med frågor:
<Klar du ska åka telemark. Det är hela meningen med berg och snö

<NEJ!!! Är du hyfsat duktig på Alpina skidor lär du dig på en vecka men du behöver starka lår. Ju mer syra du tål desto fortare går det.

<Nej!!!

<Hoppa är lätt. Det är landningen som är det svåra. Jag vet många som åker på twintip fast dom inte hoppar mycket. Man får ett skönt släpp i knölig svensk offpist

<Samma längd som föra alpina skidor. Det peror alltså på skidans skärning och styvhet. Köp gärna mina Elan Stinger 188 som är perfekta att lära sig på och lagom långa till dig. Själv är jag 174 cm.

<Jag åkte på samma Rotefella Chili i 23 veckor innan tåbryggan släpte. Jag fick en ny direkt. Jag har inte ont att säga om dom. Den nya Cobran är säkert bättre ändå.

Tacksam för många långa svar
Klasse Kock

Allt om telemark
Du har ju fått svar på dina frågor så jag tänkte bara ge dig ett tips.

För den bästa starten, börja med en lektion. På så vis slipper du dom värsta misstagen i början och du får en brantare inlärningskurva.

Själv försöker jag ta någon lektioner per säsong. En lektion kan ju också vara att en duktig kompis kollar på en och tipsar lite. För mig är det ett sätt att inte sluta utvecklas. När man har kört ett tag är det lätt att man lägger sig till med diverse olater.

Lycka till!

Allt om telemark
Nu blev man ännu mer sugen på att prova efter alla svar. HitMe:s telisskola var ju lite annorlunda men om man sållade lite fick man ut lite vettigt ur den;). Jag förstod mitt misstag med att man inte kan använda alpina pjuckor efter lite tittande på bindningar. Stöten låter lockande men vet inte om tid finns.

Hur mycket kostar såna där plattor så man kan byta mellan alpint och telemark på samma skidor?

Tack igen för de många och långa svaren
Klasse Kock

Tillbaka
Topp