Alperna 2014/2015

edelovekiller

Ny medlem
Alperna 2014/2015
Tjena!

Vi är 4 killar som planerar att sticka ner till Bad Gastein i November för att gå bartenderutbildning och sedan säsonga. Vi är inte helt säkra på var än men jag skulle säga att Chamonix är högst upp på listan just nu.
Några andra som har liknande planer? Var ska ni? Löst boendet?
Och till er som säsongat tidigare, har någon jobbat som bartender? Lätt/svårt att få jobb? Vad kostade boende?

Tacksam för svar!

Alperna 2014/2015
Även jag tänkt gå bartenderutbildning, fast i Spanien till sommarn
Också osäker på om det bara är att "dra dit så löser det sig" som många verkar förmedla..

Alperna 2014/2015
Vill ju påstå att fixa saker innan ofta är sämre än att bara åka ner, varför?
För du får en helt annan uppfattning om avstånd i byn, standard på ditt boende, hur din chef är på plats.
Spara så du klarar dig några veckor och åk, vad är det roliga annars?

... Och stirra er inte blinda på bartenderyrket.

Alperna 2014/2015
Hej!

Jag tänkte att jag kanske kunde svara på några av dina frågor angående Bad Gastein i alla fall :)
I Bad Gastein har vi två bartenderutbildningar, European Bartender School och Utopia. Efter avslutad kurs brukar företagen hjälpa dig med att hitta ett jobb. Till exempel European Bartender school jobbar tillsammans en nattklubb och två barer och dessa ställen "fylls" upp med personal från kursen varje år. Skulle man inte få arbete efter kursen kan man alltid söka på egen hand, lätt/svårt är svårt att svara på då alla de vi stött på som fått arbete är de som har varit rätt för jobbet så att säga. Men det är väl värt att kolla upp i vilken by/stad du vill arbeta i hur utbudet ser ut. Fler barer/nattklubbar lättare att få arbete etc.
Boende ingår oftast när du blivit anställd. Men vill man hitta eget kan du höra av dig, så kan jag skicka vidare kontakt till "skibum" boende eller egen lägenhet. Fixar man eget skulle jag tippa på runt 3000 SEK/månad.

Hör gärna av dig med mer frågor!

Lina Selander

Tillbaka
Topp