Alperna för första gången (v.13)

@Pikebuster noter även att det är precis som PC säger, den absoluta majoriteten åker på smala skidor oavsett underlag.

Många av uthyrningsbutikerna, inklusive min, har knappt några bredare skidor redo för fler än ett par personer åt gången. Så ett bra tips är att faktiskt boka precis den skidan du vill ha.

@Pikebuster noter även att det är precis som PC säger, den absoluta majoriteten åker på smala skidor oavsett underlag.

Många av uthyrningsbutikerna, inklusive min, har knappt några bredare skidor redo för fler än ett par personer åt gången. Så ett bra tips är att faktiskt boka precis den skidan du vill ha.
Varför gör folk det? Tycker mina BC Atris funkar "bra" i pisten också. Speciellt på våren när backen blir mer slushig. Har inga preferenser över åknivån på "medelpersonen" som åker i Alperna, har bara subjektivt tänkt att den är högre än i Sverige och Finland där jag åkt mest.

Varför gör folk det? Tycker mina BC Atris funkar "bra" i pisten också. Speciellt på våren när backen blir mer slushig. Har inga preferenser över åknivån på "medelpersonen" som åker i Alperna, har bara subjektivt tänkt att den är högre än i Sverige och Finland där jag åkt mest.
Åknivån på nordbor som åker till Alperna är kanske är marginellt högre än i fjällen. Men jag skulle inte tro att normalfördelningen i backen är någon större skillnad. Det är väl bara så att den totala mängden människor som åker i Alperna är större.

Haha vi fattar att du har ett par Black Crows nu, så fattar inte varför du inte tar med dom? Det ingår ju sportutrustning utöver ditt vanliga bagage om du flyger med Lufthansa.

Kort svart:
Folka kan inte åka skidor

Finnair har väl uppdaterat så numera e väl skidor specialbagage? Men kolla upp de å tro int blint på mig.. men vare sig de kostar el int så skulle jag rekommendera att du släpar med vad du nu äger. Som nämt får du utkvitterat ngt med 76 i midjan å brädor e exotiska så ha i te för höga förhoppningar. De e absolut inga problem att ta dem på tåg å buss

Hello!

I've read a lot of threads here on the forum, but haven't really found all the info I'm looking for. Are there any snowshoes in Sölden/Obergurgl or Cervinia or are there other "snow-sure" places to go at the end of March? Sölden seems to be easily accessible from Innsbruck and Cervinia from Milan.

Other parameters that I consider are: Price level, food and drink (quite an important part), accommodation, opportunities for off-piste. Should you bring your own equipment or rent it?

I'll start like this and will happily continue if I get input.
Inside the lift station at the top of the Solaise lift there is a cafe where you are welcome to take your own picnic and just buy a drink. Very unusual in France we think.

Jag kan berätta lite om min resa från Göteborg ner till St Anton am Arlberg nu vecka 11,
Åkte ner med tåget och skidorna fick dela hänga under säten (på grund av att snowrollern är för tung att lyfta upp på hatthyllan) under sätena och tog även med ett lätt spännband för att fästa ifall skidbagen behövde stå upp (som bonus blir det även lite säkrare förvarat).
På vägen ner hade jag totalt 8 byten men trots att andra tåget vart inställt löstes ersättnings buss i tid för att hinna med tåget från Hamburg till München. Därmed vill jag förvarna väl i München om du har på din biljett en sträcka med så kallat Nightjet (München till Innsbruck) så ska man egentligen ha bokat plats via deras hemsida (något jag inte finläste i de två kilometer långa villkoren) jag var på väg att inte få åka med men gjorde det magkänslan tyckte, och hoppade på som tur kollade ingen biljetten. Sen var det lugna puckar till resterande byten.
Saker jag rekommenderar är ju färre väskor ju bättre. Jag skickar med några bilder på hur jag reste.
Sen kan jag tillägga att ICE tåg är ingen höjdare för sömn.
Som slutsats vill jag påstå att detta har varit den bästa idén jag haft. Visst resan till st Anton har varit lite stressig med korta byten lång restid ca 24h och inställd avgång men i helheten har det varit riktigt bekvämt. Och grädden på moset var priset på 120 euro tur och retur från Köpenhamn till st Anton, 680kr Göteborg till Köpenhamn. Så det är svårt att slå med tanke på att man kommer så nära dörr till dörr som det går för det priset.
IMG_4060.webpIMG_4034.webp
IMG_4011.webp

En vecka kvar tills jag åker: Har nån bra tips på bra restauranger i Sölden, tycker om bra mat. :)
Bäckelarwirt: framförallt schyssta pizzor till ok pris. Riktigt trevlig restaurang i mitt tycke. Även dessa nissar som sysslar med lokala ölet: Sölsch. Ligger lite off från after skin så man slipper alla fulla holländare.

JaTi: Schysst burgarställe, utöver kycklingburgaren. Finns även ramen och bowls. På JaTi kan du dra en riktig ölprovarkväll med massor av olika öler. Något dyrare ställe men såväl personalen och rummet är trevligt. Här är husölet Tegernseer som är riktigt mysig.

Törgele Stubn: Riktig österrikisk mat. Här är det mycket mycket trevlig personal och mindre tryck än i de andra restaurangerna. Här är det Gösser som gäller.

Werkstatt: Kedja i Österrike men god mat. Ordentligt stora portioner. Restaurangen är väl inte supermysig men är man ordentligt hungrig är det definitivt hit man ska gå. Glömt husölet men du hittar såväl Sölsch som ett par veteöl.

Gusto: Inte varit här själv men ska vara riktigt bra.

Infang: Denna ligger i Längenfeld. Bor du i närheten är det ett alternativ, bor du i Sölden eller söder om så är det inte värt omvägen. Men schysst pizza och ölet i fråga är Zillertal Pils.

När det kommer till mat i backen om du sysslar med sådant så tycker jag att stabele är solklart. Det är pulled pork burgare som gäller. Den ligger precis mellan Gaislach och Giggijoch så oberoende var du åker så är den logistiskt smidig. Öl finns oroa dig inte.

Bäckelarwirt: framförallt schyssta pizzor till ok pris. Riktigt trevlig restaurang i mitt tycke. Även dessa nissar som sysslar med lokala ölet: Sölsch. Ligger lite off från after skin så man slipper alla fulla holländare.

JaTi: Schysst burgarställe, utöver kycklingburgaren. Finns även ramen och bowls. På JaTi kan du dra en riktig ölprovarkväll med massor av olika öler. Något dyrare ställe men såväl personalen och rummet är trevligt. Här är husölet Tegernseer som är riktigt mysig.

Törgele Stubn: Riktig österrikisk mat. Här är det mycket mycket trevlig personal och mindre tryck än i de andra restaurangerna. Här är det Gösser som gäller.

Werkstatt: Kedja i Österrike men god mat. Ordentligt stora portioner. Restaurangen är väl inte supermysig men är man ordentligt hungrig är det definitivt hit man ska gå. Glömt husölet men du hittar såväl Sölsch som ett par veteöl.

Infang: Denna ligger i Längenfeld. Bor du i närheten är det ett alternativ, bor du i Sölden eller söder om så är det inte värt omvägen. Men schysst pizza och ölet i fråga är Zillertal Pils.

När det kommer till mat i backen om du sysslar med sådant så tycker jag att stabele är solklart. Det är pulled pork burgare som gäller. Den ligger precis mellan Gaislach och Giggijoch så oberoende var du åker så är den logistiskt smidig. Öl finns oroa dig inte.
Tackar för ett bra och utförligt svar. 👏

Har någon nå rekommendation på en bootfitter i Sölden och vad kostar bootfitting i Sölden (ungefär)? Har köpt ett par nya skor som sku behöva passas in.

Har nu kommit tillbaka från Sölden. Öl och god mat hitttade jag, och rätt så bra väder under hela resan. Jag tackar för tipsen...

Tillbaka
Topp