Alperna med barn

Pikebuster

Aktiv medlem
Alperna med barn
Det finns några trådar om detta, men jag och säkert flera andra skulle uppskatta om det finns någon vänlig själ som skulle kunna skriva en artikel om detta. Barnvänliga, lättare tillgänglighet m.m.

Alperna med barn
Det finns bl.a. denna artikel här på Freeride ang. resa med barn.
Freeride Passo Tonale

En ort vi åkt till med barn på sport- och påsklov är Nendaz i 4 Valles.
Enkelt med flyg till Geneve och sedan tåg och buss till orten.
Finns mycket lägenheter där och prisnivån lägre än i Verbier.
Bra familjepris på liftkort
Men med tanke på CHF förstärkning så börjar Schweiz bli riktigt dyrt, så man får börja titta på andra alternativ.

Alperna med barn
Tackar! De var en bra artikel. Jag missade den när jag letade.

Man får börja prioritera annorlunda när man har fått barn. Blir nog att boka en resa till Alperna nästa säsong, blir kul att börja planera.

Alperna med barn
Klart ni ska till alperna om/när ni vill. Maila skidskolorna som finns i dalen ni bestämt er för om de har någon skandinavisk skidskolelärare innan bara och boka in barnen direkt i så fall. Detta iaf om de inte lärt sig engelska vill säga.

Förövrigt funderar jag på att rekommendera Gerlos i Zillertal, Österrike. En liten mycket fin by och nära till att lämna barnen i skidskola från hotellen. Alternativt Königsleiten som bara ligger några kilometer från Gerlos.

Alperna med barn
Alperna med barn, absolut!
Nu vet jag inte vad det är för ålder på ditt/dina barn, men vi gjorde debut förra året med våra grabbar, 8-10. Vilket fungerade alldeles utmärkt.
Vi åkte ner på påsken, vilket jag tycker är en alldeles ypperlig tidpunkt att åka ner med barnen på. Uppe på bergen är det full vinter, och snön ligger fortfarande djup, medans det i dalen ofta är varmt, grönt och torrt. Och eftersom det är torrt slipper man en del kladd och bök med grisiga pjäxor och dito. Ok, kanske synd att man inte kan ta backen ner, men man kan inte få allt.

Då påsken låg väldigt sent förra året valde vi en snösäker ort, där vi visste att det skulle finnas snö kvar, oavsett väderläge. Så det fick bli Sölden i Österrike. Tre toppar över 3000 meter, och glaciärer i olika väderstreck. Nya moderna liftar, och breda fina nedfarter. Det är inte världen största skidområde, men bergen är stora, och jämför vi fjällen med alperna så är det ju som en fjärt i rymden.
Skulle man ändå tycka att man behöver mer ligger ju Obergurgl och Hochgurgl bara en halvtimme bort, med lika mycket till.

En sak att tänka på är att ha med sig extra kläder, varm dryck och någon form av snacks i backen. Kalla, trötta och griniga barn, vill man inte ha som sällskap i backen, så det gäller att vara förberedd. Och backarna är ju lite mer krävande, så det gäller att ta pauser och fylla på med energi då och då.

Skidor hela veckan är kanske inte barnens prio 1, så det måste finnas något mer att syssla med. I Sölden har de http://www.soelden.com/freizeit-arena_winter, vilket var populärt. Och duger inte det finns http://www.aqua-dome.at/en lite längre ner i dalen.

Allt som allt, en kanonresa, och det finns en liten rulle vid intresse på länken nedan. Ursäkta introt, en intern sak.. :-)
http://salmens.se/?p=30#more-30

I år blir det dock inte Sölden, utan Les Coches i Frankrike. Blir nog bra det med.

Senast ändrad:
Alperna med barn
Tack för all fakta, de börja rycka benen... :) Får man besvära nån att dela med sig en packningslista för barn? Mina barn är 8 å 10 år nästa år...

Alperna med barn
En eller ett par saker till jag funderar på: Brukar/kan man köpa liftkort i samband med betalning av boende? Blir det billigare då (om det går)?

Jag slipper relativt billigt till Salzburg med flyg, finns det nå "barnvänligare" skidorter inom ett relativt nära avstånd därifrån? :cool:

Alperna med barn
Många orter erbjuder liftkort vid bokande av boende ja, med lite rabatt, men du får kolla upp det beroende på vilken ort du väljer.

Barnvänligare nära Salzburg? Finns det gott om, Saalbach, Kitzbühel, Zell am See och Gasteiner dalen. Men personligen skulle jag prova något annat lite mer exotiskt än de där gamla svenskhålen, tex Heiligenblut eller Kals/Matrei.

Alperna med barn
Vi kör till Stubai i Österrike på sportlovet. Våra barn är 7, 7 och 4 år. Vi hittade mycket prisvärt paket med boende och liftkort till oss vuxna för samma peng som en standard stuga i Gubbmyren samma tid. I Stubai och Schlick 2000 åker barn t o m 10 år gratis.
Har man bil är utbudet av boenden till bra pris betydligt större.

Som sagts tidigare är Schweiz riktigt dyrt nu. Veckokort i Verbier för 2 vuxna två barn födda 07 = 1310 CHF vilket är mer än vad man betalar för boende och liftkort i Stubai!!!

Alperna med barn
Pikebuster sa:
Lönar de sig att ta med kidsens skidor eller ska man hyra på plats och ort? Billigare att ta med, enklare att hyra där?
Well, är väl en smaksak. Vi har tagit med, mest för att vi inte orkar fäktas med en massa annat löst folk i uthyrningen. Fint att bara komma iväg direkt.
Sen gled ju deras skidor fint ner i våra skidbagar, så det löste sig bra.

Alperna med barn
Kan vara lönsamt att kolla upp hur länge de åker gratis och i övrigt priserna för barn. I Zermatt t ex tror jag att barn t o m 9 år åker gratis. 10-16 rabatterat (50%).

Alperna med barn
Patrick sa:
Kan vara lönsamt att kolla upp hur länge de åker gratis och i övrigt priserna för barn. I Zermatt t ex tror jag att barn t o m 9 år åker gratis. 10-16 rabatterat (50%).
Tack för det tipset..

VAr i Alperna är det förmånligast att leva? Alltså mat (godast) och boende och sånt? Schweiz är säkert dyrast, men av Italien,Frankrike eller Österrike?

Alperna med barn
Här är en bra jämförelse som visar att den stora skillnaden inte går mellan länder utan snarare mellan stora och små skidorter. Sen tillkommer så klart hur mycket och bra skidåkning du får för pengarna.

Tyvärr var den senaste undersökningen jag hittade från 2012, eftersom Schweiz släppte sin valuta fri från anknytningen till Euron i förra veckan så har den stärkts kraftigt. Osäker i hur valutan stod 2012, men antar att du kan lägga på någonstans mellan 10-20% på alla schweiziska orter.

http://www.pricerunner.se/press/skidsemester.html

//Patrick

Tillbaka
Topp