Alperna med familjen?

Pillard

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Priser ja.....jag återvänder lite till Italien/Frankrike. Vi har för hela familjen (4 pers) de senaste 4 åren klarat oss undan med 12-15 tkr för boende med halvpension i sjyst läge. Ok, inte lyx naturligtvis men inte heller alls illa. Frukostbuffe och tre-rätters till middag samt inträde till spa/pool. Det är väl som priset för en lägenhet med ski in/ski out i fjällen på påsken?
Har haft svårt att hitta priser under 20 tkr i Österrike, har du kanske ngt tips där @Pillard :)
Vi bodde på Alpenparks central i Zell am See förra vintern för 13k. Ingen pension alls men väldigt modernt. Stor lägenhet med stor balkong och två separata sovrum med varsitt badrum. Vi har bott med samma disposition i både Frankrike o Italien innan men det har inte varit billigare och ffa har det varit betydligt mer spartanskt.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Vi bodde på Alpenparks central i Zell am See förra vintern för 13k. Ingen pension alls men väldigt modernt. Stor lägenhet med stor balkong och två separata sovrum med varsitt badrum. Vi har bott med samma disposition i både Frankrike o Italien innan men det har inte varit billigare och ffa har det varit betydligt mer spartanskt.
Boendet håller jag helt med om, helt klart bättre än Frankrike, utan det är när man lägger på halvpensionen jag tycker det drar iväg i Österrike. Är ju bekväm av mig så halvpension är ett måste på familjeresorna. 😁

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Som ref har vi åkt årligen två familjer sedan dom yngsta barnen var 5 och 6, nu 15 och 16) vecka 8/9 (en Malmöfamilj och en Sthlm-familj). Har haft lite olika boendealternativ men som någon tidigare skrev undviker vi helst städning och matlagning på semestern. Tycker också om att komma ut i byn på kvällarna och prova lite olika, så föredrar hotell med bara frukost. Lunch i backen (att äta gott på berget är en självklarhet i alperna och en stor del av nöjet). Middag på olika restauranger likaså, att inte vara låst vid ett ställe. Föredrar Italien av olika skäl, men smaken är givetvis olika.
Vår budget ink: parkering på flygplats, flyg 4 pers ToR Arn-Milano med SAS, privat transfer 4 pers 2-3 timmar ToR, en vecka 4 pers i familjerum på hotel med frukost, 4x liftkort—25-30’. Luncher, fika och middagar tillkomer: 5-7’ för en vecka. Så totalbudget 35ish tkr.

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Hur har ni löst det med barnens ledighet när ni åkt familj från Malmö och Stockholm? De får ju inte ledigt... särskilt inte när det är nationella prov? Vi har kompisar i Stockholm men kan tyvärr sällan resa med dem...Annars lät ju resan prisvärd!

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Vissa skolor är svårare, men det funkade i våra fall. Vi har delat veckorna och åkt ons-ons så vi tog ledigt on-fre v 8, ibland bara to-fre och ”Skåningarna” må-ons i vecka 9.

Heddious

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Flexibiliteten kring veckodagar i alperna skulle jag säga beror på vart man vill åka, vilken/vilka veckor, och vilken prisklass/nivå på boende det rör sig om.
Standardlägenheter på stora franska skidorter under skolloven t.ex. = näst intill omöjligt att resa annat än lör-lör, möjligen fre-fre. Lågsäsong = nemas problemas, då handlar det bara om att fylla bäddar när det går.

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Flexibiliteten kring veckodagar i alperna skulle jag säga beror på vart man vill åka, vilken/vilka veckor, och vilken prisklass/nivå på boende det rör sig om.
Standardlägenheter på stora franska skidorter under skolloven t.ex. = näst intill omöjligt att resa annat än lör-lör, möjligen fre-fre. Lågsäsong = nemas problemas, då handlar det bara om att fylla bäddar när det går.
Min erfarenhet från Italien är också att man helst vill hyra ut lördag till lördag och att utbudet i det prisläge man kan acceptera blir klart begränsat annars.
Undantag dels för- och eftersäsong, dels om man är sent ute, typ ett par veckor innan avresa så släpper de mer gärna rum för mindre delar av veckor.

Jag har ibland velat stanna 9 dagar fredag/söndag, och då har det brukat gå att först boka lör-lör och veckan före avresa lägga till fredagen och söndagen när det närmar sig, ibland på annat boende på orten.

Italienarnas klassiska beteende har varit att själva boka sina semestrar mkt sent, men de börjar bli mer som oss i norr i det avseendet.

Mizze

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
I Österrike är det ungefär samma sak. Mindre ort under lågsäsong- då brukar det fixa sig. Högsäsong som skollov eller högtider nixinej, framförallt på liftnära och bra (oavsett prisklass) boenden.

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Inga problem att hitta splittade veckor i Italien. Har även haft lägenheter ett par gånger. Och det är vecka 8-9. Alltid liftnära (100 m) ibland ski in/out.

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Inga problem att hitta splittade veckor i Italien. Har även haft lägenheter ett par gånger. Och det är vecka 8-9. Alltid liftnära (100 m) ibland ski in/out.
Låter bra. Kanske är det olika traditioner på olika orter, jag har mest erfarenheter från orterna runt Sella Ronda. I vilket fall är utbudet av boende i alperna på det stora hela så stort att det oftast är en ren fröjd att ordna boendet på egen hand. Samma gäller att boka sent... Det finns alltid något, i värsta/bästa fall tvingas man väl utforska någon ny plats.

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Låter bra. Kanske är det olika traditioner på olika orter, jag har mest erfarenheter från orterna runt Sella Ronda. I vilket fall är utbudet av boende i alperna på det stora hela så stort att det oftast är en ren fröjd att ordna boendet på egen hand. Samma gäller att boka sent... Det finns alltid något, i värsta/bästa fall tvingas man väl utforska någon ny plats.

Har bott i Arabba där, men också i Aosta, Trentino, Lombardiet och Piemonte på 10 olika orter ca. Man får leta lite, men än så länge (knock on wood) har vi alltid löst det.

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Smart! Kanske går lytare att hitta såns resor till Alperna, i Sverige gäller ju hela veckor i princip

Mer att välja bland i hela veckor överallt, men hotell finns ju även i Sverige. Finns ju även weekendpaket och olika typer brutna veckor som sö-on och to-sö som vi har varit på i Åre och Trysil några gånger.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp