Alperna med familjen?

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Sitter här med skadat knä och måste nog inse att årets skidsäsong redan är över. Men för att hålla modet uppe tänkte jag att man kanske skulle ge sig på Alperna nästa år. Då borde väl pandemin ha släppt greppet åt oss. Jag och mannen har varit en gång i Alperna förut, Alagna, fint även om vi hade otur och det var lite ont om snö. Den här gången ska hela familjen med. Nu är frågan, vart åker vi? Spontant tänker jag på Österrike, möjligen Italien. Vi har två barn, 10 och 12 år. Vi åker helst det som i Sverige är blå och röda backar, mest för tioåringens skull. Ski in ski out är ett måste. Gärna hotell med halvpension. Funderar på om man ska ta bilen ner? Med en natt i Tyskland på vägen. Så gärna tips på ett ställe som ligger så långt norrut som möjligt. Jag skulle gärna åka buss men är rädd att jag inte kan övertyga familjen till det... Tips någon?

fati

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Skulle tipsa om Damüls. Rätt okänt men vädligt mysigt. Byggdes ihop med Mellau för några år sen och är nu faktiskt en rätt stort område. Finns gott om trevliga pister, skiroutes (som ibland pistas, ibland inte) och massor med lätttilgänglig offpist. Byn ligger högt och är rätt mysigt. Åk dock till Damüls, inte Mellau, även om systemen hänger ihop. Mellau ligger för lågt.
Det är ju en av de nordligaste områderna också, ca 30-45 min från Bregenz/ Bodensee. Varifrån åker du i Sverige? Själva har vi tagit nattfärjan Göteborg- Kiel och sen åkt ner i ett sträck till Damüls nån gång. Blir ca 9 tim från Kiel. Alternativ tar man Nattfärjan Malmö-Travemünde.
Men detta sagt finns det många andra fina ställe, men jag tänkte nämna ett område som inte bruka talas om så mycket.
Finns ett Vandrarhem/ Hotel som heter Sonnenheim, som ligger typ mitt i backen. Finns flera andra med bra Ski in Ski out.
//Fabian

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Tack för tips! Åker från Oskarshamn. Så färja Malmö Trawmünde låter bra. En sak till, efterosm jag är bekväm och lite nojig över att saker ska krångla så vill ajg gärna boka resa, liftkort och allt via ett reseföretag. Tar gärna tips på vilket? (om man får tipsa om sånt här)

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Österrike är fint, men Italiens Dolomiter ligger bara ca 3,5 timmars enkel körning från München. Titta på t ex Colfosco, väldigt trevligt och vackert med mängder av både snäll och mer avancerad åkning inom nära räckhåll. Hela byn är i princip ski-in/out. Samma gäller Selva i Val Gardena (mellan noll och fem minuters promenad till lift).

Det finns mängder av små familjevänliga orter överallt i alperna, men även barn i era barns ålder tycker ofta det är spännande att kunna fara runt i litet större system. Och många stora orter har väl så stor andel snälla backar som de mindre. Svenskar som för första gången åker i alperna blir ofta positivt överraskade över hur roligt och lättåkt det är pga bredare, snällare backar med bättre snöförhållanden. Det finns fina skidorter i sydtyskland också, men de känner jag inte närmare till.

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
De flesta svenska ”skid-charter” företagen bör kunna erbjuda en paketlösning där ni själva står för transporten (Langley har länge gjort det). Gällande bilresa kan jag hålla med tidigare inlägg. Tar ni natt båt så betala extra för sovhytt. Vi vaknade upp i norra Tyskland, dusch, tandborste och frukost innan vi körde av färjan sedan sen middag på ett litet torg i franska alperna. Att enkelt ta med våra egna skidor i takboxen är en värdefull bonus!

fati

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Dolomiterna är framförallt vackert! Dock ska man vara medveten om att det är väääldigt stort. Och ibland finns det ställe där man kan landar i ett helt annat dalgång om man tar fel sväng. Så i Dolomiterna få man har koll på sina barn. Blev själv borttappat där när jag var 8 år... tog en stund för mina föräldrar att hittar mig...
Rätt mycket folk på sina ställen också. I vissa by är det typ en lift som alla ska åker upp, det skappa köer, framförallt längs med Sellarundan. Och ditt kör man nog inte utan övernattning.

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Ja Dolomiterna är stora, men med bra mobiltäckning och numera svenska samtalskostnader i hela Europa... :) Men visst. Ni vet själva om ni vill ha en liten familjär ort där man lätt kan släppa barnen fria och sedan träffas för lunch, eller testa ett större system tillsammans. Kronplatz ligger också i Dolomiterna men är mer begränsat och mycket familjevänligt.

Tänk på att det är ganska långt från Oskarshamn (hälsa Juholt) och det kan kosta en del med bilfärja och/eller ev ytterligare övernattning (med måltider) på vägen ner. Räkna på totalkostnaden för detta inkl bensin och ev extra förlorade arbetsdagar, och jämför med t.ex. flyg och hyrbil, eller om ni t.o.m. hittar något ställe med transfer utan hyrbil.
Nu vet ingen hur flygpriser etc blir efter Covid. Men med Lufthansas nästa billigaste biljetter ingår skidtransport i priset.

Och som andra sagt, jämför med paket från arrangörer. Men har man en gång fått smak på att boka allt själv så... Jag har aldrig haft problem med det.

Senast ändrad:

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Min erfarenhet av barn, flygplatser, packning och hyrbil är att det är asjobbigt och svindyrt. Det kasnke slutar emd att vi stannar i Svenska fjällen, vi trivs utmärkt här, men jag ville väl bara drömma lite, typ. Och 17 timmars körtid går att dela upp på två dagar.

fati

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Finns Natttåg Hamburg- Innsbruk också... Man kan även tar med sin bil med tåget. Osäkert om man få har takbox, brukade vara förbjuden innan, men inte kollat i ett tag.

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Min erfarenhet av barn, flygplatser, packning och hyrbil är att det är asjobbigt och svindyrt. Det kasnke slutar emd att vi stannar i Svenska fjällen, vi trivs utmärkt här, men jag ville väl bara drömma lite, typ. Och 17 timmars körtid går att dela upp på två dagar.

Har åkt (flugit) med barn till alperna minst 1 gång/år sedan den yngsta var 6 år. Hon är nu 16. Några tips:

– Välj en ort som ligger "nära" en flygplats du kan flyga DIREKT till. Har gjort byten ett par gånger och det är väldigt mycket klöddigare och tidsödande. Från Stockholm är det München, Geneve, Zurich och Milano som har haft direktflyg tidigare (det finns charter till andra städer, men då är det paketresor som kostar klart mer). Bergamo om man orkar ta sig till Västerås. Personligen sätter jag 3 timmar transfer som max. Har gjort de flesta resorna till Italien och tagit SAS 09:00ish (minns inte exakt tid, men runt nio) från ARN till Linate (2:45ish) sedan 2-3 timmars vägtransfer till t ex Monte Rosa, Cervinia, Courmayeur, La Thuille, Madesimo eller Via Lattea. Man är framme tidig eftermiddag på hotell/boende för lite uppackning, liftkortsköp och sedan, utdragen långlunch. Den som är på hinner säkert klämma lite åkning redan där.

– Boka en transfer (minibuss) med chaufför, istället för hyrbil. Jag har gjort båda och hyrbil kan gå smidigt men ibland en massa väntan och "meck". Det är lite dyrare att hyra bil+chaufför men så himla mycket smidigare (även jag bokar alltid ski in ski out, så de första åren när jag hyrde bil stod den bara parkerad i en vecka).

– Österrike och Italien generellt lägre prisnivå än Schweiz och Frankrike, men det skiljer från ort till ort så går inte att säga rakt av.

fati

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Personligen tycker jag det är lite konstigt att tar flyget till snön... man förstör liksom det man är ute efter... Protect Our Winters, typ. Vi försöker gör allt med tåg...
Men jag är kanske miljömupp.

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Har åkt (flugit) med barn till alperna minst 1 gång/år sedan den yngsta var 6 år. Hon är nu 16. Några tips:

– Välj en ort som ligger "nära" en flygplats du kan flyga DIREKT till. Har gjort byten ett par gånger och det är väldigt mycket klöddigare och tidsödande. Från Stockholm är det München, Geneve, Zurich och Milano som har haft direktflyg tidigare (det finns charter till andra städer, men då är det paketresor som kostar klart mer). Bergamo om man orkar ta sig till Västerås. Personligen sätter jag 3 timmar transfer som max. Har gjort de flesta resorna till Italien och tagit SAS 09:00ish (minns inte exakt tid, men runt nio) från ARN till Linate (2:45ish) sedan 2-3 timmars vägtransfer till t ex Monte Rosa, Cervinia, Courmayeur, La Thuille, Madesimo eller Via Lattea. Man är framme tidig eftermiddag på hotell/boende för lite uppackning, liftkortsköp och sedan, utdragen långlunch. Den som är på hinner säkert klämma lite åkning redan där.

– Boka en transfer (minibuss) med chaufför, istället för hyrbil. Jag har gjort båda och hyrbil kan gå smidigt men ibland en massa väntan och "meck". Det är lite dyrare att hyra bil+chaufför men så himla mycket smidigare (även jag bokar alltid ski in ski out, så de första åren när jag hyrde bil stod den bara parkerad i en vecka).

– Österrike och Italien generellt lägre prisnivå än Schweiz och Frankrike, men det skiljer från ort till ort så går inte att säga rakt av.
Tack för alla tips. Vi bor dock i Oskarshamn, minst 4 h körtid till alla storflygplatser, parkeirng kostar skjortan... ta sig från bilen... stress. Ja ni fattar. Och sen håller jag med om att flyg spontant känns avigt, jag och mannen flög dock när vi skulle till Alagna. Tycker att bil på nattåget genom Tyskland lät coolt. Eller så håller man sg till fina Vemdalen, eller Norge. Det som egentligen lockar mest med Alperna är, förutom skidåkningen som dock duger bra även i Sverige/Norge, att jag sett att man kan boka hotell med trerätters eller buffémat varje kväll för gasnka hyggliga priser. Sånt finns ju inte i Sverige, det skulle VERKLIGEN bli semester, även för den trötta mamman...

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Tack för alla tips. Vi bor dock i Oskarshamn, minst 4 h körtid till alla storflygplatser, parkeirng kostar skjortan... ta sig från bilen... stress. Ja ni fattar. Och sen håller jag med om att flyg spontant känns avigt, jag och mannen flög dock när vi skulle till Alagna. Tycker att bil på nattåget genom Tyskland lät coolt. Eller så håller man sg till fina Vemdalen, eller Norge. Det som egentligen lockar mest med Alperna är, förutom skidåkningen som dock duger bra även i Sverige/Norge, att jag sett att man kan boka hotell med trerätters eller buffémat varje kväll för gasnka hyggliga priser. Sånt finns ju inte i Sverige, det skulle VERKLIGEN bli semester, även för den trötta mamman...

Ja från Oskarshamn är det en bit till vettiga flyplatser (?), dock inte så dyrt att parkera. Jag parkerar alltid alldeles intill terminalen på Arlanda (vilket jag misstänker är en representativ kostnad) för en tusenlapp/vecka. Jag har gjort alla möjliga typer av skidresor (med barn och all utrustning), flyg till alperna, tåg och bil till svenska och norska fjällen ... och måste säga att med rätt upplägg är det ett av de "lugnaste" och mest prisvärda sätten att skidsemestra. 8-9 timmar från det att vi sätter oss i bilen hemma tills att vi kliver in på hotellrummet i alperna. Personligen ser jag helpensionsalternativ på hotell som en nackdel eftersom det kan bli lite enformigt. Är oftast ganska enkelt att hitta goda och prisvärda restauranger och just mat/dryck/atmosfär för mig en stor anledning till att åka till alperna.

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Finns Natttåg Hamburg- Innsbruk också... Man kan även tar med sin bil med tåget. Osäkert om man få har takbox, brukade vara förbjuden innan, men inte kollat i ett tag.

Har inte testat bil/tåg själv, varit sugen att prova men har medvetet avstått eftersom de som jag frågat brukar ha provat det en gång men sedan inte mer. En av anledningarna lär utöver kostnaden vara stressen att passa tågavgångarna i Hamburg och Innsbruck/München på både ut- och hemresan. Lättare sitta kvar i bilen och fortsätta köra typ. Räknar man in de tidsmarginaler som man måste ha så hinner man köra minst halva sträckan på samma tid.
Påminner om det som gör att flygresor totalt tar ganska mycket tid, men med tåg/bil-varianten så tillkommer långa bilresor i båda ändar. Såvida man inte bor i t.ex. Hamburg förstås, då är det ju en annan femma.
Liknande problem uppstår om man av någon anledning vill ha förbokad färjetur till en viss avgång mellan Tyskland och Sverige ut eller hem. Jag gillar inte det. Vill vara flexibel. Stressade upp genom Tyskland till en viss bokad Kiel-Göteborg-färja en gång, vi höll på att köra ihjäl oss.
Men vad vet jag. Lyssnar gärna på någon som har positiva erfarenheter av biltåg till central/sydeuropa.
En fördel med flyg är att risken är betydligt lägre. Gäller både Autobahn och svenska vintervägar. En gymnasiekompis till mig dog på väg till Idrefjäll i bil.

Senast ändrad:

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Har inte testat bil/tåg själv, varit sugen att prova men har medvetet avstått eftersom de som jag frågat brukar ha provat det en gång men sedan inte mer. En av anledningarna lär utöver kostnaden vara stressen att passa tågavgångarna i Hamburg och Innsbruck/München på både ut- och hemresan. Lättare sitta kvar i bilen och fortsätta köra typ. Räknar man in de tidsmarginaler som man måste ha så hinner man köra minst halva sträckan på samma tid.
Påminner om det som gör att flygresor totalt tar ganska mycket tid, men med tåg/bil-varianten så tillkommer långa bilresor i båda ändar. Såvida man inte bor i t.ex. Hamburg förstås, då är det ju en annan femma.
Liknande problem uppstår om man av någon anledning vill ha förbokad färjetur till en viss avgång mellan Tyskland och Sverige ut eller hem. Jag gillar inte det. Vill vara flexibel. Stressade upp genom Tyskland till en viss bokad Kiel-Göteborg-färja en gång, vi höll på att köra ihjäl oss.
Men vad vet jag. Lyssnar gärna på någon som har positiva erfarenheter av biltåg till central/sydeuropa.
En fördel med flyg är att risken är betydligt lägre. Gäller både Autobahn och svenska vintervägar. En gymnasiekompis till mig dog på väg till Idrefjäll i bil.

Jag har seriöst kollat på tåg till alperna för ett par, tre år sedan och då funkade det rätt dåligt tyvärr. Man fick lägga 3-4 dagar på att ta sig fram och tillbaka. Sedan är det inte så mycket kvar om man har en vecka. Att köra bil till Hamburg och sedan lasta den på tåg och lasta av i Innsbruck låter rätt jobbigt på pappret. Men intressant om någon har testat och kan ge rapport.

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Jag minns tiden då norrmännen var fattiga och prisnivån där en helt annan. Mina föräldrar tog oss till diverse högfjällshotell, bl a i Geilo, med helpension. Min lillebror föråt sig på grön söt dallrig gelépudding på den överdådiga frukostbuffén. Och jag fick Solo till hackeböffen.

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Hej Karin,
Du tänker helt rätt, med halvpension blir det verkligen semester på riktigt! Vi är ett gäng på ca 6 familjer som åkt tillsammans till alperna på påsken de senaste 5 åren, och det är kanon. Påsken är bra på så vis att det ofta är varmt och soligt, samtidigt som det är gott om snö kvar på bergen - sommar i byn och puder på berget. Det tillsammans med halvpension blir en riktigt bra kombo.
Jag har scannat priser till förbannelse och rent generellt ligger Österrike, och Schweiz naturligtvis, väldigt högt i förhållande till Italien och Frankrike när vi pratar priser för halvpension.

Mitt tips, kolla upp lägenhetshotell i Frankrike, tex i Les Sybelles, där de på vissa även erbjuder matpaket och har pool (väldigt ofta uppskattat av barnen av någon anledning).
Les Sybelles är även väldigt stort och har många fina backar för båda vuxna och barn.
sybelles.PNG

Lycka till!

fati

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Bil o tåg är väl mest tänkt för de som ska använder bilen sen. Typ åker ner för att resa runt i italien eller nått. Står bilen parkerade under hela veckan är det onödigt...
Tyskarna lovar nya natttåg o bättre förbindelse till sverige. Men vi få ser när det blir, förhoppningsvis innan den där fehmarntunneln är byggt.
Tåg måste man gillar för en sån resa. Blir nog några byte. Men bil gå ju också och är inte så farligt miljömässigt om man är 4 pers. Skulle vi tar oss till alperna igen skulle jag köra nattfärja till kiel och sen ner i sträck, dock skulle jag då välja ett område i norra alperna, tex damüls. Hemvägen skulle jag välja med övernattning nånstans, instämmer att det är allt för stressande att hinner till färjan i tid när det är 80- 100 mil att köra innan...
Alternativ nattfärja till kiel eller travemünde o sen tåg (utan bil) över dagen till münchen eller innsbruk o vidare med hyrbil eller nån slags taxi etc.
Men detta löser inte vart ni ska i alperna ;)

Pillard

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
För egen del så går körning hemifrån bort fullständigt. Nu bor vi i Linköping och har lyxen av att ha Landvetter och Arlanda ca två timmar bort och även KLM hemifrån via Amsterdam. För några år sen kollade vi på att köra ner till Chamonix istället för att flyga och hyra bil. Bara kostnaden för bränsle var större än flyget och hyrbil för oss då (då var det <2 åring och två vuxna). Ska man räkna ärligt sen så tillkommer ju färja, övernattning, bro, slitage på bilen osv osv. Utöver tiden. Det är ju i regel två extra dagar man ska vara ledig.

Vill du ha halvpension i Sverige så finns det prisvärd sådan på Hotell Funäsdalen (det kommer nog ett reportage här om det snart).

Vi har åkt till en del olika ställen i alperna med barn också. Jag håller inte riktigt med om priserna i Österrike. Jag måste säga att boendet man kunde få i Österrike vida översteg de boenden vi fått i Italien/Frankrike för samma peng. Dock är ju de österrikiska bergen lägre vilket kan märkas av frampå vårkanten. Ska man åka till alperna tänker jag att ni ändå vill hitta ett ställe med lite fallhöjd och lite storlek.

Jag kan också varmt rekommendera att boka alla delar själv. Man får en helt annan kontroll över restider, bagage osv. Det blir också i regel betydligt billigare. Enda gången det kan svida till är om det blir en global pandemi eftersom du inte har nån arrangör att kräva ersättning ifrån.

Letar ni blått och rött är ju Livigno ett klart trevligt ställe.

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Wow vilken 2-åring... att ens kunna tänka tanken att bila till Frankrike. Avundsvärt. Det är först nu vi börjat kunna resa längre sträckor utan stress med våra barn...

Pillard

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Wow vilken 2-åring... att ens kunna tänka tanken att bila till Frankrike. Avundsvärt. Det är först nu vi börjat kunna resa längre sträckor utan stress med våra barn...
Mindre än tvååring. Hon var 7 mån då och sov så fort man startade bilen. Hon skulle nog även idag klara det bättre än oss vuxna :) Köra dit när man kan flyga känns så avlägset. Och då gillar jag ändå långkörningar i Sverige

PisteCarver

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Dock är ju de österrikiska bergen lägre vilket kan märkas av frampå vårkanten. Ska man åka till alperna tänker jag att ni ändå vill hitta ett ställe med lite fallhöjd och lite storlek.
Naja, det beror på vart man åker (när det gäller höjd), kolla på Sölden (3250m), Hochgurgl/Obergurgl (3080m), Stubai (3210m), Hintertux (3250m), Ischgl, Serfaus, Pitztal (3440m), Kühtai, Mölntal, Heiligenblut, Kaprun, Zugspitze (Tyskland) och några till.
Sedan finns det ju några stora skidområden (som ligger lägre) som börjar få problem med klimatförändringarna. Österrikiska Alperna ligger lite längre norrut och har mer inlandsklimat än de franska Alperna, så en del jämnar ut sig.
Jag var första gången på Tuxer Gletscher 1988 och har varit där många gånger sedan dess (senaste gången för två år sedan). Den sorgliga verkligheten är att halva glaciären har försvunnit på 30 år.
I Tuxer Fernerhaus har jag sett en tavla (foto) från början av 1900-talet, och där når glaciären ända ner till Sommerbergalm på drygt 2000 meter. På 1990-talet nådde glaciären till till Tuxer Fernerhaus 2660 meter. Då fanns det till höger om pisten ett stort isfall/isbrott med en isgrotta som turistattraktion. Idag finns där bara sten och klippor och Glaciären slutar strax under 2900 meter. Hintertux är den sista orten i Österrike som erbjuder skidåkning året runt. Nerfarten till Tuxer Fernerhaus håller man liv i genom att under vintern med snökanoner bygga upp en massa snödepåer som man använder under sommaren.
Skidåkning är tyvärr ingen framtidssport. 😢
Nedan två bilder från Tuxer Gletscher att jämföra (samma vy), båda tagna på sommaren, den ena 1990 och den andra 2019. Och det finns människor som förnekar klimatförändringarna...(n)😞

Hintertux 1990_.JPG

Hintertux 2019.JPG

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Sorgliga bilder, ja det är ju helt fel sport man ägnar sig åt... dumt att flyga för att göra det också...

Haha, skämt åsido men nu jämför jag med en annan tråd där en mann som bara verkade vilja åka i alperna sökte tips på åkning i Sverige, jag kanske är tvärtom, säker tips ii Alperna men vill innerst inne hålla mig i Sverige. Typ, men nyfiken på Alperna är jag ändå... och himla kul med alla tips!

macl

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Vi har bokat i Trysil m
Det finns ett antal fjällhotell som erbjuder halvpension. Radison Trysil har det.

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Tack, ja absolut, men en snabb söking visar på drygt 20.000 för bara rum med frukost. För den summan får man en hel skidresa till Vemdalen med liftkort och fint boende och pengar över. Känns helt orealistiskt... sen är det väl så att man är villig att betala mer om man är lite mer utomlands på köpet...

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Fyra personer på fjällhotell i Vemdalen med ski in/out, halvpension och liftkort i en vecka går alltså att få för 20000 kr?

I alperna är det nog svårt att kombinera allt det ovan för det priset. Är du beredd att bo 15 minuter med gratis skidbuss eller bil från pisten så går det.

macl

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Tack, ja absolut, men en snabb söking visar på drygt 20.000 för bara rum med frukost. För den summan får man en hel skidresa till Vemdalen med liftkort och fint boende och pengar över. Känns helt orealistiskt... sen är det väl så att man är villig att betala mer om man är lite mer utomlands på köpet...
Vi har varit där på Radison i 1 vecka och det var dyrt. Dom hade buffé och maten var ok. Det fanns i alla fall utbud så att barnen kunde äta sig mätta. Lunch kostar i vemdalsskalet ca 125 kr per person och ca 60 för barn.

Pillard

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Fyra personer på fjällhotell i Vemdalen med ski in/out, halvpension och liftkort i en vecka går alltså att få för 20000 kr?

I alperna är det nog svårt att kombinera allt det ovan för det priset. Är du beredd att bo 15 minuter med gratis skidbuss eller bil från pisten så går det.
Slarvigt läst va? Rum med bara frukost var ju 20k. Det ställdes mot boende och liftkort (antagligen utan käk) Så fattade jag iaf

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Slarvigt läst va? Rum med bara frukost var ju 20k. Det ställdes mot boende och liftkort (antagligen utan käk) Så fattade jag iaf
sorry om jag missförstått. Jag tolkade ”en hel skidresa” som att maten ingick. Kanske var fel, därav frågetecken.

I vilket fall är min erfarenhet att det ofta blir ungefär lika dyrt totalt i alperna som i Sverige.

Pillard

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Boende, liftkort och mat brukar ju va samma men resan skiljer ju rejält mellan att köra egen bil och att flyga ett antal personer plus transfer

jarnebring

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Radison i Trysil är ett ganska dyrt hotell, har bott några gånger. Det är bra. Brewdog Punk IPA på fat i pannkaksrestaurangen mot backen (glömt vad den heter).

fredw

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Boende, liftkort och mat brukar ju va samma men resan skiljer ju rejält mellan att köra egen bil och att flyga ett antal personer plus transfer

Jo. Det är väl också därför familjer norr om Skåne oftare tar sig norrut och vice versa.
Den stora nackdelen här i Skåne är att det knappt lönar sig att ta sig någonstans för mindre än en vecka. Saknar verkligen att ha t ex Dalarna så nära.

PisteCarver

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Den stora nackdelen här i Skåne är att det knappt lönar sig att ta sig någonstans för mindre än en vecka.
Håller inte helt med, vi provade Norefjell förra året för två dagar. 7 h dit, framme på eftermiddagen, åkte skidor två hela dagar och körde hem direkt efter skidåkningen andra dagen och var hemma samma dag vid midnatt.
Vi tyckte det var en kanonlyckad kortresa (man kollar väderprognosen innan bara så att det är värt besväret).
Bodde två nätter på Sole Gjestegaard i Noresund, 1100 NOK per natt för två pers med helpension. (y)

KarinLager

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Skulle också gärna bo närmare Dalarna, och önskar att Corona var över och att barnen kunde få ledigt från skolan så att vi kunde få barnvakt....

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Alperna med familjen?
Priser ja.....jag återvänder lite till Italien/Frankrike. Vi har för hela familjen (4 pers) de senaste 4 åren klarat oss undan med 12-15 tkr för boende med halvpension i sjyst läge. Ok, inte lyx naturligtvis men inte heller alls illa. Frukostbuffe och tre-rätters till middag samt inträde till spa/pool. Det är väl som priset för en lägenhet med ski in/ski out i fjällen på påsken?
Har haft svårt att hitta priser under 20 tkr i Österrike, har du kanske ngt tips där @Pillard :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp