Alperna med småbarn 3/4,5 år

Vi ska åka skidor över julen. Vi är skidgalna men det blir halvdagar då vi byter med farföräldrar på lunchen. Det ska bli spännande för barnen som ska stå i backen första gången, 3 och 4,5 år gamla. Vilken alport är bäst?

- Vi vill kunna byta av varandra på lunchen så hotell, barnbacke ska ligga lätttillgängligt.
- Bra barnområde
- Snösäker och bra skidåkning.
- Bra mat och alpkänsla
- Vi flyger så transfern ska inte vara alltför lång.

Är det någon som känner till ett bra alpställe som även funkar med småbarn.:cool:

Ni ger lite för lite information för att ge en bra rekommendation....

Vad gillar ni för åkning? Pistat, offpist, brant, glassigt, osv, osv?

Hur hade ni tänkt resa. Resebyrå, boka eget boende, hyrbil?

Men jag får väl svar lite flummigt till att börja med

"Bra mat och alpkänsla"

I princip alla orter i Österrike.

"Vi vill kunna byta av varandra på lunchen så hotell, barnbacke ska ligga lätttillgängligt"

I princip alla orter i Österrike utom Mayerhofen då man måste upp med gondolen för att komma till åkningen. Gäller dock endast Mayerhofen i den dalen (Zillertal) alla andra orterna är bra.

"Snösäker och bra skidåkning"

Bra skidåkning är ju relativt och beroende på vad man gillar. Antar att ni kommer åka mest pist för det blir svårt att åka på några längre offpist utflykter om ni bara har halvdagar. Stryker man offpisten så tycker jag inte det är jätte skillnad på Österrike orterna.

Snösäkerheten. Tja lotto. Men visst orterna som har högre toppar har är ju mer kyla. Mer kyla mindre tö. Men för piståkning så har alla orter så oerhört väl utbyggda snökanoner så i princip allt är lika säkert/osäkert. Men som sagt undvik dom lägre orterna.

Hej
Det är lite blandad nivå då föräldrarna ska med men jag åker avancerad åkning. Det blir inga off pist turneer men är det snö så funkar det ofta att åka off pist i de flesta system då få gör detta i familjeställena.
Vi tänkte flyga med resebyrå.
Tips i Italien då vi gillar det köket.

Hej.
Om barnen kan klara den dryga transfern på ca 3 timmar så är Livigno väldigt snösäkert och har verkligen nära till skidskolan. Där är det så att du kan åka förbi och kika till det hela imellanåt. Maten är kanon och eftersom det är ett skatteparadis så är shoppingen på topp. Det hade iallafall jag kikat på.

Tillbaka
Topp