Alperna och snö?

razid

Ny medlem
Alperna och snö?
Jag har nu länge suttit och sökt och sökt och sökt men inte hittat.

Jag håller på att planera en REsa till alperna (ORT/LAND ej bestämt ännu) och hittar inte riktigt den infon jag vill ha.

Jag söker info om snöstatistik.. jag tror jag är handikappad då jag inte hittar infon:)
Fallhöjd och sånt är viktigt.. är trött på de nordiska höjderna:)

Åker bräda, dock ej park så det är inte aktuellt.

Så mina frågor till er:

vart kan jag hitta snöstatistik om orter i alperna? (länk?)
Om man vill ha stora åk ytor, gärna vettig offpist och nära till backarna.. vilken ort rekommenderar ni? (och vilken period?)

Får gärna vara ett bra festliv under perioden jag är där.

Vilka resenarrangörer rekommenderar ni att man tar om man ska åka till någon av era rekommnderade orter? (bor i stockholm, planen är att flyga)

Mina tidigare erfarenheter kommer som sagt enbart från norden, där det känns osm jag åkt sönder de flesta av våra nordliga backar.

Alperna och snö?
Väntar med spänning på ett svar ang. ort rekommendation.. letar också efter en liknande ort som nyss beskrevs. Kan dock föreslå att ta tar dig en titt på skiinfo.se för lite snö info. Vet inte hur exakt informationen där är dock, men den har hjälpt mig iallafall. Hoppas du får ut något av sidan.

Alperna och snö?
Var i Val Thorens vintern 07 och det var riktigt fint. Det ligger på hög höjd (2300 meter tror jag) så snön brukar inte vara något större problem. Om man har liftkort för hela systemet (de tre dalarna) så kan man ta sig ända till courchevel som ligger lägre. Fallhöjdmässigt så lär det inte vara något större problem. Har inte exakt koll på det men tyckte inte det fanns några problem med det. Offpist åkte jag inte när jag var där så kan tyvärr inte kommentera det.

Åkte med Langley och det var riktigt fint, flyg, hotell, liftkort och frukost/middag gick på typ 8000 i slutet av mars och då var hotellet Tango som dessutom har bra afterski.

Alperna och snö?
Val Thorens är att rekommendera. Bra med 3 dalar för 500 kr extra på liftkortet. Offpisten va riktigt bra när vi va där, fanns bra ytor att åka på, även stora chanser till att vandra en liten bit och få ett riktigt sjysst åk.

Alperna och snö?
Serre Chevalier är en riktigt trevlig ort men jag vet inte om snön på senare år har varit så bra, men om du ska åka dit rekommenderar jag att du kollar på Langleytravel, alt UCPA men då får du fixa flyget själv (om de inte har ändrat det).
Generellt gäller väl feb- mars som mest snösäkert i hela alperna och min egen gissning är att v10-11 ofta har mkt snö och rätt bra med sol också.
Val Thorens är inte fel heller, du kan du även kolla på Lion Alpin.
Sen finns ju alla orter i Österrike men det får nån som gillar dem argumentera för.

Alperna och snö?
lånar denna tråd lite och undrar om det är nån som vet nån sida där det finns bra och utförlig statistik kring snöfallen i schweiz och möjligen österrike?

Alperna och snö?
balanselius sa:
Serre Chevalier är en riktigt trevlig ort men jag vet inte om snön på senare år har varit så bra, men om du ska åka dit rekommenderar jag att du kollar på Langleytravel, alt UCPA men då får du fixa flyget själv (om de inte har ändrat det).
Generellt gäller väl feb- mars som mest snösäkert i hela alperna och min egen gissning är att v10-11 ofta har mkt snö och rätt bra med sol också.
Val Thorens är inte fel heller, du kan du även kolla på Lion Alpin.
Sen finns ju alla orter i Österrike men det får nån som gillar dem argumentera för.
Jodå, snön var bra denna säsongen i Serre Chevalier, var där i januari och åkte massor med puder. Vet dock inte hur det varit åren innan det....

Jag föredrar nog Serre Chevalier före Val Thorens just för att man slipper lite av puderhetsen och så tycker jag det är lite mindre liftköer i Serre egentligen... Men Val Thorens är en grym ort det också måste jag iofs hålla med om!

Alperna och snö?
vadå puderhets i val t? jag var där vecka 7 för några årsen och de dumpade på. vi åkte ospårat och sol resten av veckan

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp