Alperna Påsk 2014

olapersson2

Ny medlem
Alperna Påsk 2014
Hej!

Funderar på att åka till aplerna över påsken. Vart skall man åka med tanke på att påsken ligger så sent?
Vill så klart inte bara åka i backar med gräs och sten, utan gärna backar och offpist med en massa snö.
Vart bör man åka?

MVH
Ola

Alperna Påsk 2014
För att vara säker bör du kika på en anläggning med glaciär. offpist med massa snö....vid påsk...tjae med tur så.
Jag hade nog gått på Mayrhofen.

Alperna Påsk 2014
Var i mayrhofen för en vecka sen.
Kommer det inga stora dump så får du ställa in dig på att åka sten och gräs. Hintertux har pisterna, men det är var taskigt med snö på sidan. Anstränger man sig går det att hitta snö, men jag hade nog siktat på en annan ort.

Alperna Påsk 2014
Val Thorens är väl den ort som ligger högst, men hur mycket snö som finns kvar i påsk kan ju ingen säga. För att vara på den säkra (snö)sidan borde du kanske fundera på att åka norrut istället, Björkliden och Gränsen bör ha snö kvar, men vill du ha garanterad ospårad offpist får du nog räkna med att knalla en bit eller ta "vispen" :)

Alperna Påsk 2014
Vi hade sista riktiga dumpet 13 april förra året om jag inte minns fel, Val d'Isére (och då franska alperna). Helt okej snö på 40-50cm fram till 13-14 på dagen, sen tungt och solskadat(2300-3000 m.ö.h)

Kom ett konstigt dump den 20:e april förra året med, fast det var löjlig betongsnö från kl. 10 och framåt, dock dimmigt så kom inte över trädgränsen. Kan kanske ha varit bra längre upp nån timme, men tvek.

Alltså, med lite(läs massor) av tur finns det möjlighet till bra puderåkning i typ 5 timmar innan snön blir för solskadad och sen skarig över natten. Helt enkelt lite för sent för säsongen för att med större säkerhet kunna ge bra snö. Bästa ni kan göra är att:
* spana in vädermönstren och se ifall det kommer nån snö nånstans.
* åka till något ställe som ligger högt (2500 m.ö.h +)
* hitta nån guide på stället och fråga ifall det finns nån snö nånstans. De brukar kunna hitta snö om det finns.
* inte bli för besvikna om det inte händer. Skidåkning i sig är asballt, puder är "bara en bonus".

Alperna Påsk 2014
Att hitta bra puder i slutet på april är ju ungefär som att tro att man skall vinna på en trisslott. Men offpist har ju fler dimensioner Det för alltför många okända begreppet vårsnö, firnschne på tyska är ju det man oftast söker på våren.
För att hitta denna speciella snötyp krävs klara kalla nätter, hyfsat brant sol exponerade sluttningar och rätt tajming. Solen luckrar upp ytlagret på omfrusen skare. Voila, alla även mediokra skidåkare blir kungar i detta före.
Bra orter för denna njutning bör alltså ha sluttningar ovan trädgränsen i väst till so exponering med lagom lutning. Sen är det bara att följa solen.
En i mitt tycke lämplig ort är La Plagne numera länkat med Les Arcs. Ett megaområde men LP som har allt i skidväg med orientering i alla väderstreck är ett mer lämpligt vårområde Fast det finns ju trevligare byar, men skidåkningen är av världsklass och har allt från skyddad åkning och höghöjdsåkning och bra skog om man hittar.
Lycka till

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp