ALPERNA!tips-ställe med fina offpistmöjligheter

fillejaco

Ny medlem
Ska dra ner i alperna från 22 febr i en 10-12 dagar och hoppas på fina åk i orörd puder.. :)
NÅgon som kan komma med bra bud på ett ställe i alperna som uppfyller följande :

- Lite folk, mysigt, lite köer
-Bra och varierad offpist som är relativt lättillgänglig och inte blir uppkörd på en förmiddag...
- uteliv är skitsamma
-snösäkert..
-ok prismässigt

Och har ni dessutom tips om researrangörer eller transportsätt dit är det välkommet. Funderar på zermatt,andermatt, les contamines, cervinia, champoluc, engelberg... har tänkt ta flyg eller tåg ned... så om ni har ett bra tips på ett litet pudermecka och vet hur och ev med vilken arrangör hade det varit kanon!

Är det någon som har tips på boende i andermatt,typ vandrarhem eller liknande..? har svårt att hitta nåt.
Tack!
/filip

- Lite folk, mysigt, lite köer
-Bra och varierad offpist som är relativt lättillgänglig och inte blir uppkörd på en förmiddag...
- uteliv är skitsamma
-snösäkert..
-ok prismässigt

det låter som en drömort :)

Om du hittar puder så säg till. Här finns den i alla fall inte :(

//H

champoluc är inte snösäkert, kommer det snö så kommer det otroliga mängder men kommer det inte så kommer det inte vilket det oftast inte gör

jag har varit på ett litet ställe i alperna. emberger alm heter det. det finns två pensionat. med snön vet jag inte men dom har en webcam på hemsidan. sök på goggle eller nåt.
det finns fyra liftar och från toppen kan man hajka till en annan topp på 20 min. från liften och en bit ner kan man om det finns mkt snö åka ner ända till dalen man hittar också massa offpist och dropp runt pisterna och de flesta där e barnfamiljer så det blir nog inte uppkört utanför pisten. det är en fördel om du kan nåt ord på tyska men de snackar engelska ok där. med pris har jag ingen aning för det var mina föräldrar som bokar och betalar men man köper helpension . rummen e bra och maten också. när jag var där (påsklovet) var det ingen liftkö men jag vet inte om dom där nere kanske har semester den 22.

om resan så gjorde vi så att vi flög till munchen och därifrån tåg till nån liten stad. därifrån finns det säkert nåt sätt att komma upp på berget.

Monis sa:
champoluc är inte snösäkert, kommer det snö så kommer det otroliga mängder men kommer det inte så kommer det inte vilket det oftast inte gör
Haha... är det OS i krångliga meningar eller vad? :D

Fick läsa detta inlägget 5 gånger för att försöka förstå vad det står men fattar knappt ändå :)

tack alla.. ja.. jag har varit i champoluc och där finns asfin terräng ok åk men det är som sa´gt inte så snösäkert.. chamonix har ju kalasoffpist.. men den blir uppåkt snabbt, där är långa köer, osammanhängande system m.m. men fint festliv dock.. Zermatt verkar lovande men det är tokdyrt... 3000 spänn för 10 dagar... pjuh! smakar det så kostar det kanske.. Les contamines på baksidan av mont blanc är en liten pärla.. men kanske inte till mer än en vecka.. och ligger inte så högt.. toppen på 2500.. så.. tja.. det är fan inte lätt att hitta i alpdjungeln.. :)

Om någon har erfarenhet från zermatt eller andermatt om åkning och boende så är jag sjukt tacksam!

fillejaco.. snacka me Hasse om andermatt..

bara så du vet så finns de typ inget puder alls iår.. taskigt me snö överallt.. i Whistler tex har de inte snöat under hela januari.. o förra året ja 9 meter..

Ok tack för tipset alwayscrash... jo jag har också märkt att det inte har snöat... världsklimatet är lite fucked up nu.. men känner på mig att det kommer en ordentlig köldperiod med stora dumpar som säkert försvinner snabbt igen.. och dem kommer helt garanterat v.8-9 när jag drar iväg.. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp