Alperna vs Kanada?

dawe88

Ny medlem
Alperna vs Kanada?
Har börjat planeringen för nästa säsong, valet står mellan alperna (troligen österike men det är öppet) eller Kanada. Det som avgör är pudret i offpisten. Någon som har erfarenhet från båda? Var är det pudersäkrast? Alla tips och erfarenheter är välkommna :)

Alperna vs Kanada?
En liten jämförelse hämtad från Åka Skidor...

"Varje vinter faller i snitt 15 meter superlätta, torra snöflingor. Snö som skapar drömmar, skiddrömmar. En bra puderdag i Alta är något som de flesta skidåkare drömmer om. I våra egna fjäll kanske en bra – alltså riktigt, riktigt bra – puderdag inträffar ett par gånger per sekel. I Alperna några få gånger per säsong. I Alta händer det kanske en gång i veckan, ibland ännu oftare."

http://www.akaskidor.se/resguiden/article488805.ece

Men visst, sen handlar ju allt om tur. Jag lyckades själv få åka ospårat puder i Idre över nyår men man kanske inte ska räkna med det när man åker dit.

Alperna vs Kanada?
Det där ska man verkligen ta med en nypa salt, att man åker till kanada är inte alls någon garanti för att man kommer få episka förhållanden.
Men visst är det en större chans till puder där, än i alperna. Dock, i alperna har du nog större möjlighet till att få köra puder i solsken på stora berg.
En annan sak att tänka på är att det kan ofta vara mycket kallt i kanada. Men levnadsstandarden tycks vara lite bättre.

Alperna vs Kanada?
Nu är ju iof Alta i USA istället för Kanada. Men visst du har säkert rätt i att man ska ta det med en nypa salt. Dock kvarstår ju faktum att många nordamerikanska orter har mycket mer snö under en normal säsong än motsvarande alport. Jagar man stora berg så är ju självklart alperna häftigare, så länge man inte åker till alaska förstås. Men vill man åt puder så bör man ju åka dit där det faller mest snö per säsong. Sen kostar ju nordamerika rätt mycket mer...

Alperna vs Kanada?
Alta har ju sjukt mycket snö nu.....

Eller kanske inte. Ryktet säger 50 cm bas och inget mer. Alperna är oftast säkrare.

Eder Richard

Alperna vs Kanada?
Kanada: Västkusten, snöar mycket men kan lika gärna vara blötsnö ibland regn. Inåt landet torrare snö vilket betyder fluffigare när det faller men snöar lite mer sällan (relativt sett). Var i Rocky Mountains området ett år och det snöade ingenting på 2 veckor så det finns inga garantier. Lägre fallhöjder generellt.

Alperna: beror på ort och år, vissa orter mer snösäkra än andra, har fått många puderdagar i alperna sett till antalet skiddagar, runt 50%. Ska du vara en hel säsong får du puder, även om du får vänta veckor på den ibland, hika för mer snö eller häng i parken för de med sån läggning.

Största skillnaden Österrike vs. Kanada är servicen, griniga mot trevliga.

Kollar man på årligt snöfall är de bästa alporterna lika eller inte långt ifrån de kanadensiska orterna generellt. Siffrorna som drar ner är all dessa "turistorter" ingen åker till för puder ändå främst i Österrike, tex Kitzbühel.

Alperna vs Kanada?
Mt Baker får mer än alla andra orter men ligger i USA hur är det med geografin du har inte nämnt några orter i Kanada än?

Alperna vs Kanada?
Pillard sa:
http://www.utah.com/ski/snow_report/ 98 inches tycker jag låter som rätt bra med snö. Visst jag kan hålla med om att snötäcket oftast är rätt tryggt i alperna. Men jag misstänker att ett ställe som mt baker får några meter mer per år jämfört med genomsnittlig alport

http://www.skiinfo.se/Snorapport/MtBaker-EUSMTBAKER-100-sv.jhtml.

La Grave t.ex. har 160 cm nu...
Sorry min information är från en kille som jobbar där. Men han har kanske fel. Och det är stor skillnad på snömängd som faller och bas. Och basen är fortfarande bara ca 50 cm.

Det kom till exempel 17 meter snö i Andermatt förra året. Och inte fan låg det 17 meter snö där inte utan snarare 3 meter och Mt. Baker fick väl ungefär lika mycket som Andermatt?

För att komma tillbaka till on-topic igen så verkar det som det inte är överdrivet med snö i Kanada i år och att det snöar i Alperna nu. Och så är det sjukt mycket mer fallhöjd i Alperna men boendet verkar var sjukt fint i Kanada.

Eder Richard

Alperna vs Kanada?
Hehe, jo jag vet att utah ligger i USA. För mig så lägger jag faktiskt ihop USA och Kanada till Nordamerika eftersom det handlar om ungefär samma avstånd. Det är där den stora skillnaden mellan alperna och nordamerika dyker upp för min del. Skillnaden i snömängd tog jag från officiella (så bra jag nu kunde hitta snabbt) källor för att det skulle bli så jämlikt som möjligt för dem båda. Men om vi ska snacka Kanada så är väl ändå ett faktum att du an hitta bra skogsåkning på betydligt högre höjd nrmalt i Kanada och du kan därmed få bättre åkning även under ett snöfall. Åk t.ex. till Val thorens och försök åka medan snön faller. Du kommer inte se mycket... I gengäld ligger det högt och är snösäkert därav.

Alperna vs Kanada?
Pillard: Du kan inte bunta ihop hela kanada så, orternas trädgräns skiljer sig.
Samma i alperna, det skiljer rejält mellan olika delar. Åker du i flatljus/snöfall i Banff eller Whistler kommer du inte se så mkt ovanför trädgränsen om du inte har klippor som referens.

Alperna vs Kanada?
Nu skulle ju trådskaparen ut i offpisten så jag antar out of bounds. Det som är i nordamerika är ju puderhetsen, är det en puderdag så är det mesta innanför skidområdets gränser sönderåkt lagom till lunch i regel. Hur det är med det i alperna vet jag inte. Angående kostnad så var det någon kvällstidning (så sannolikheten att de räknat fel är väl typ 110%) som kom fram till för några år sedan (tror euron stod i 9,5 ca då) att för en familj om 4 personer så var Kanada det billigaste alternativet med resa etc för 2 veckor jämfört med en alport...

Alperna vs Kanada?
Gillar du att kunna ge dig ut på långa turer och åk och nästan alltid hamna i en dalgång med tåg- buss- eller taxi-förbindelse och oftast en liten restaurang eller två så ska du utan tvekan välja alperna. Dessutom har du i Alperna diverse bergsstugor med eller utan bemanning som lite extrakrydda och en sol som ofta värmer större delen av säsongen. Om du istället föredrar små system med mesta av åkningen under trädgränsen och liten möjlighet till offpist som tar dig långt bort men med tätare snöfall och kallare snö och vänligare personal/befolkning så är Kanada nog din grej.
Själv har jag testat båda och stoleken på bergen och närheten mellan orterna gör att Alperna är mitt självklara val efter mer än 10 säsonger. Men jag ångrar inte det minsta mina två månadslånga sejurer till västra Kanada då jag testade ca 10 orter.
Tyvärr måste jag erkänna att jag inte varit i USA ännu men hoppas att så småningom även kunna avrapportera hur skidåkningen är där......

//H

Ps Vart du än hamnar så se till att ha tillgång till en bil så du kan jaga snön om den inte vill falla just där du befinner dig....

Alperna vs Kanada?
Kan ju rapportera att det i princip inte snöat något i the rockies i Kanada på 1 månad nu, så Kanada/Nordamerika är inte någon slags garanti för konstant puder.

Alperna vs Kanada?
Dock ska det väl sägas att Whistler fått tio meter snö hittils den här säsongen, det borde vara bra mkt mer än någon ort i Alperna kommer få på hela säsongen i år, eller?

Alperna vs Kanada?
DynastarLegend8000 sa:
Dock ska det väl sägas att Whistler fått tio meter snö hittils den här säsongen, det borde vara bra mkt mer än någon ort i Alperna kommer få på hela säsongen i år, eller?
Varför skulle det var det för??? Som jag skrev förra här ovan så fick en mängd alporter 10+ meter förra året och en del orter har fått 5+ meter nu redan sedan de öppnade. Sen mäts inte snö på samma sätt kanske?

RichardL sa:
Det kom till exempel 17 meter snö i Andermatt förra året. Och inte fan låg det 17 meter snö där inte utan snarare 3 meter och Mt. Baker fick väl ungefär lika mycket som Andermatt?
Eder Richard

Alperna vs Kanada?
Tycker det känns som att folk jämför ackumulerad snömängd (nordamerika) och snödjup (europa) hej vilt här. Brukar inte till exempel riksgränsen fà 10-11 meter snö varje àr om man räknar ackumulerad snömängd? Rätta mig gärna om jag har fel här. Men som sagt sà làg Andermatt pà 17 meter.

Jämför jag min tid i colorado/wyoming 2005-2006 med Verbier 2007-2008 som bàda ansàgs vara ruskigt bra "according to locals" sà màste jag sàga att Verbier kändes vassare dà man alltid kan hitta bra snö pà ett sà stort berg om det är en OK vinter.

1 meter champagnepuder är dock alltid riktigt nice men packar du det sà är det bara 5cm kvar vilket förklarar basen i Alta till exempel.

Alperna vs Kanada?
Kan rekommendera Alta. Var där nu i februari och de där med att snön bli uppakt pa 2 röda är BS. Det enda du behäver göra är att ta en hike pa 35-40 minuter sa har du snö i flera dagar efter en ordentlig dump. SLC är ocksa ett skönt ställe med flera barer, stangdans och sköna människor. Vi hyrde hus i Sandy vilket var optimalt. Om ni vill ha info sa skicka mig ett pm.

Alperna vs Kanada?
När det gäller snödjup finns det inte mig veterligen någon plats som slår Canada. Visst finns platser som Mt Baker och platser på hög höjd i Alperna, men hur är det med tillgänglighet och kvalitet?
Hur som helst kan man inte göra ett val mellan Alperna och Canada efter ett kriteria. Det är helt enkelt olika världar. Fråga dig istället vad du förväntar dig av en säsong. Åkningen i Fernie kan vara en besvikelse om man förväntar sig högalpin miljö och stor fallhöjd på samma sätt det kan vara frustrerande att vänta en vinter på bra skogsåkning i Chamonix...
Variationen mellan orter är också stor. Lake Louise har inte mycket gemensamt med Fernie på samma sätt som alla orter i Europa inte är jämförbara.

Tillbaka
Topp