Alpernas bästa skidort?

Giro

Ny medlem
Alpernas bästa skidort?
Hej!
Det är så här att jag och några kompisar ska annordna en resa för Gymnsaie elever till Alperna... Vi har diskuterat om vart vi ska åka men har inte riktigt kommit fram till ett beslut.

Vi kan inte heller välja vilken skidort som helst så jag tänker ge er några som är aktuella.

Frankrike: Valthorens, Valdisere, Alvoriaz, Alpe D'heuz, Serre chevailer.

Italien: Canazei, Livigno.

Österrike: St.Anton, Sölden, Saalbach.

Tyvärr så är ej Schweiz än så länge aktuellt

Ni kan gärna ge det bästa stället under varje Land.

Det vi är ute efter är bra Offpist(Puder), Park ifall det inte finns snö för offpist, Party Party ställen. hoppas på många och seriösa svar.

Ps. Håll er till ämnet tack.Ds

//Johannes

Senast ändrad:
Alpernas bästa skidort?
Hej Johannes.
Era val är som att välja mellan ett antal lyxbilar. Samtliga skidorter bjuder på något extra som får vilket fruset skidåkarhjärta som helst att smälta. En del specialitéer självupplevda medan andra berättade för mig.
Om vi då tar land vs. land så är ett minus för Frankrike de ibland hutlösa priser på mat mm. Även italienarna är bra på att sätta maxpriser på mat. Jag tar upp prisfrågan med tanke på att Du nämner att det är för gymnnasieelver.

Saalbach hade jag lagt åt sidan då topparna ligger relativt lågt ( runt 2000 m ).

I mina ögon står valet mellan St. Anton, Sölden och mitt tips ; BadGastein.

Jag kan dessutom varmt rekommendera Er att ta en titt på det danska resebolaget http://www.hojmark.se , som erbjuder riktigt bra priser med flyg osv, lite beroende på när ni ska resa.

Hoppas att ni får en oförglömlig vecka och har du ytterliggare frågor får du kontakta mig genom fr-mail eller i min gästbok.

mvh,
Ola

Alpernas bästa skidort?
OlaMelin!

Tackar så mycket för ditt svar som var väldigt utförligt och bra.

Ska kolla upp det där med Hojmark.se

finns det nån som har egna erfarenheter?

Senast ändrad:
Alpernas bästa skidort?
Badgastein bjuder på fin offpist, bra backar och härligt nattliv med Gatz, Silverbullit och Haeggbloms i spetsen.

Lycka till !

Alpernas bästa skidort?
varför står inte Chamonix med? Dit kan ni åka ganska billigt med Lion alpin o så är det bra åkning och grymt party! Dessutom är det inte så väldans dyrt med mat och så om ni köper och lagar er egen mat och köper snorbilligt vin eller öl också för den delen. Det enda är väl att det inte finns någon riktig park. Hoppas ni får en grym vecka!

Alpernas bästa skidort?
val d isere.

bra åkning, varierad och lättilgänglig off-pist, skog och öppna ytor. stort system, något för alla.

fet park.

bra fylla sköna ställen.

Alpernas bästa skidort?
Det beror på hur mycket ni vill satsa på att festa och hur mycket ni kommer lägga energi på skidåkning. Ska ni festa mycket så är st. anton eller chamonix ett bra alternativ men vi ni ha riktigt bra och bred skidåkning för alla utan att stå i enorma liftköer och slippa skidbussar ska ni åka till Avoriaz i Frankrike. Världens bästa skidort om du frågar mig. Finns gott om allt för alla. Avoriaz ingår också i porte du soleil som är europas största skidområde med sina 650 km pist inkluderat i 14 olika sammanlänkade byar. Så är det en resa för många olika nivåer för skidåkning är Avoriaz helt klart ett plus. Man vaknar på morgonen ställer sig i pisten och bara åker. Jag talar av erfarenhet då jag varit där 17 ggr och har långt ifrån lyckats utnyttja all pist. Finns även några av europas bästa parker. Lycka till med resan.

Tillbaka
Topp