Alpernas snabbaste/bästa transfer från flyget?

psortti

Aktiv medlem
Hej alla!
Jag tar tacksamt emot tips på skidorter i alperna med snabb och frekvent (många avgångar) transfer från flygplats (gärna direkttåg från flyget till skidåkningen) som passar bra för en långhelg då man ju inte vill förlora en massa värdefull tid med att stå och vänta, sitta på bussar etc...

Åker man på en långhelg (4 dagar) är ju restiden/transfer en av de viktigaste parametrarna så att man inte missar en massa värdefull skidåkningstid.

Har ni några bra tips/erfarenheter att dela med er av?

(P.S. Jag flyger från Arlanda)

engelberg är fint och bra åkning. tar två timmar från zurich då tåget går under själva flygplatsen, dom går även väldigt ofta! vissa är med ett byte men det går fort.

/Andreas

Flyg till Zürich och därifrån snabb och smidig transfer till Andermatt (ett byte), Disentis (två byten), Engelberg (ett eller två byten?). Flyger du med SwissAir kostar det heller inget extra att ta med skidorna och pjäxorna de har relativt billiga biljetter också. Jag flög från Kastrup till Zürich tor för 1250 sek i januari/februari.

Ha de fint!
/Andreas

Direkt tåg från Innsbruck/Zurich till St Anton, ca 2 timmar från Innsbruck, 3-4 från Zurich.

Eftersom du ska åka över en långhelg blir ju flygförbindelserna från ARN lika viktiga som transfer-tiden. Där är ZRH betydligt bättre än alla andra flygplatser i Alperna. Det går säkert fem-sex avgångar om dagen med SAS och Swiss och tidtabellen är så bra att du exempelvis kan åka ner tidigt torsdag kväll och hem söndag kväll (och få tre hela skiddagar).

Till Genève flyger visserligen både EasyJet, SAS och Norwegian så möjligheterna är hitta bra priser är stora men tidtabellen är sämre för en långhelg.

Zürich är som sagt ett hett alternativ.
Tågen går bra till hela regionen (går ett i timmen, nästan dygnet runt)
Engelberg, andermatt, disentis - ca 2h till alla dessa orter och gångavstånd tågstation-hotell.
Tips: Swiss är samma plan som SAS, men med swiss får du gratis skidfrakt och fortfarande eurobonus-poäng :)
Brukar få t o r Zürich-ARN för en ca 1500kr med swiss.

Jag kan inte innsbruck så bra, men kan tänka mig att det kanske är ett alternativ?

Flyg till München, hyrbil till Salzburgerland, Tirol, Sydtirol, Vorarlberg, eller Graubünden.

Det svåra är att passa ihop ankomstiden med flyg till Zurich (t ex) och avgångtiden för tåget till St Anton (t ex).
Man får ju också ha lite marginal för bagageavlastningen. Jag åker snart och hur jag än försökte så blev det ett par timmar mellan landning av flyg och avgång för tåget. Alla tågen är inte heller lika snabba. Från Zurich till St Anton skiljer det ngn timma mellan snabbaste tåget (Railjet direkt från Zurich HB) och det långsammaste.
Är man flera så är kanske hyrbil det bästa? Någon måste hålla sig nykter då...
Sen ska man ju iväg hemifrån (om man inte bor vid Arlanda eller Köpenhamn) så det tar ju lite tid att komma till flygplats, och så ska man vara där åtminstone 1 timme innan avgång (eller?).
Så det tar ju nästan en hel dag att komma till St Anton från mellansverige (i mitt fall blir det bil till Köpenhamns flygplats, flyg till Zurich, tåg till St Anton så det blir typ 10 timmars resa) ... men det är det värt!

Själva flygningen från Arlanda till Geneve tar 2 timmar och 40 minuter. Från flygplatsen till Cham tar det 1 timme och 15 minuter.

Från Geneve till Chamonix finns flera firmor som skjutsar till och från flygplats/hotell. Ex. Chamexpress och Alpybus.

Kolla flyg till Salzburg från ARN, dom skall vara väldigt billiga just nu tror jag. Därifrån 30eur tåg mot Bad Gastein! Mycket nysnö, tågen går väldigt frekvent och det går lätt på under 2h. Plus att Bad Gastein är väldigt underskattat, bra för sitt pris:)

Du kan kolla upp den här länken
www.j2ski.com/ski_resorts/Airports/Zurich
Alternativet är ju Milano som bas för tex. Aostadalen som ligger 1,5-2,5 timmar bort beroende på ort.

Tillbaka
Topp