Alpha vs Ar6

• Trådstartare Trådstartare radaistheshit
  • Start datum Start datum
R

radaistheshit

Guest
Alpha vs Ar6
hej hej hallå freeride folk!

Nu är snart vintern här och jag ska införskaffa mig nya skidor då dom gamla är paj.

jag har kollat på alpha och ar6 och läst om dom på freeride och båda verkar sjukt nice så jag har fått lite besluts ångest.
Vilken tycker ni är den bästa skidan av alpha och ar6? Vad har den ena som inte den andra har o.s.v

Och sen måste jag ju ha en bindning till också, vilken kan ni rekomendera?
väger runt 60kg och kör i nästan alla hoppen inte dom jätte stora men ni fattar.

Alpha vs Ar6
Jag är i samma sits... väger 68kg, kör i alla hopp

Bindningar så har jag tittat på Marker Jester / Salomon STH16, men vet inte vad jag ska ta...

Kan någon här motivera varför man ska ta AR6 före Alpha1 och tvärt om...

Lika så Alpha1 före Alpha2 :P

Alpha vs Ar6
alpha 2 styvare, har rocker och väger sjukt lite. Funkar bättre än ar6an i puder.

ar6an är mjuk skida(halvmjuk) som är kul å jibba runt med i parken.

Alpha 1 är lättare än 2an och ännu styvare och har racerbelag som behövs underhållas oftare än 2an och ar6an.

Enda anledningen man kör på STH16 är tådelen som man kan ställa in allt för att den ska passa pjäxan. Köra på 16 din skulle jag inte rekommendera då 10-12 ofta är mer än tillräckligt. Spara pengar på utrustning och använd pengarna till resor

Alpha vs Ar6
ar6 är en normal mjuk parkskida med tåliga kanter och slitstarkt belag, bra om du vill ha en helt vanlig, skön parkskida som kommer hålla länge. Alpha 1an har som sagt racebelag som inte tål rails särskilt bra, det hr blivit djupa hål å grejjer i mina, sen är ju båda alpha 1an och 2an väldigt speciella skidor som tar ett tag att vänja sig vid, kanske vänjer du dig inte alls? Jag föredrar ar6an, den är ett säkert kort, och en grym skida.

Alpha vs Ar6
Hjalles sa:
Alpha 1an har som sagt racebelag som inte tål rails särskilt bra, det hr blivit djupa hål å grejjer i mina...
"Racebelag" som många felaktigt kallar det (ni skulle bara veta vilket cirkus det är med WC-åkarnas belag), eller P-tex 4001 som det egentligen heter, är ett finare och hårdare belag än vanliga 2001. Jag har det själv på mina offpistskidor och det är helt otroligt hur hållbart det är. Om det är så att du har fått mycket core-shots på dina är det antingen du som verkligen kör stenhårt i parken, eller så kanske du har kört lite för mycket urban rails? (känns lite otroligt med tanke på vad det är för skida...) Ev. att det är något fel med dem och du har vanligt 2001-belag, för 4001-belag är väldigt stryktåliga!

Alpha vs Ar6
Bjo-rnR sa:
alpha 2 styvare, har rocker och väger sjukt lite. Funkar bättre än ar6an i puder.

ar6an är mjuk skida(halvmjuk) som är kul å jibba runt med i parken.

Alpha 1 är lättare än 2an och ännu styvare och har racerbelag som behövs underhållas oftare än 2an och ar6an.

Enda anledningen man kör på STH16 är tådelen som man kan ställa in allt för att den ska passa pjäxan. Köra på 16 din skulle jag inte rekommendera då 10-12 ofta är mer än tillräckligt. Spara pengar på utrustning och använd pengarna till resor
Har du provat skidorna, eller känt på dom, eller bara läst på internet?

hade mina look px12 bindningar på 9 och tweekade ur mig ur skidan när jag körde mutegrabs (rätt inställda bindningar av håkan på verkstan i åre...) så har kört mellan 10-11...

Om jag då skaffar en 10-12 som du rekomenderar så har jag ju typ bottat bindningen och den fungerar inte lika bra som om den skulle vara i mitten av skalan. Tänker alltså inte spara pengar på bindningarna eftersom det år såpass viktigt samt att resor är onödigt eftersom man kan säsonga

Vad jag läste så verkar ju alpha 2 vara en nice skida... Skulle ju dock gynna om man kunde prova det innan man köpte :/

Alpha vs Ar6
linder, du verkar ju veta vad du ska ha för din, så bortse från Bjo-rnR's inlägg...

Mellan STH16 och Jester tycker jag personligen att STH16 är det givna valet. Tokigt lätt, grym funktion och justerbarhet, och ett mycket lägre pris!

Alpha vs Ar6
tänkte bara flika in här att all info ni fått om Alpha 1 vs Alpha 2's STYVHET är fel.

Alpha 1 är mjukare än Alpha 2.

Alpha 1 har superbelaget, så det måste ni vara bättre på att valla.

Alpha 2 är styvare och bättre att hoppa (stora hopp) med.

en bra liknelse: Alpha 1 är för Alpha 2 vad Pipecleaner är för AR6.

kom ihåg den!

Jacob

Alpha vs Ar6
Carled sa:
linder, du verkar ju veta vad du ska ha för din, så bortse från Bjo-rnR's inlägg...

Mellan STH16 och Jester tycker jag personligen att STH16 är det givna valet. Tokigt lätt, grym funktion och justerbarhet, och ett mycket lägre pris!
Har kollat från skidbutiken.com och där är det samma pris ?!

Men det låter ju lovande :D

JWester sa:
tänkte bara flika in här att all info ni fått om Alpha 1 vs Alpha 2's STYVHET är fel.

Alpha 1 är mjukare än Alpha 2.

Alpha 1 har superbelaget, så det måste ni vara bättre på att valla.

Alpha 2 är styvare och bättre att hoppa (stora hopp) med.

en bra liknelse: Alpha 1 är för Alpha 2 vad Pipecleaner är för AR6.

kom ihåg den!

Jacob
Sweet! Då kan du alltså rekommendera Alpha 2 till mig som åker typ enbart park men tycker om lågsvängradie och lite offpist när tillfälle ges? (säsongar i åre)

förövrigt, mäter armada hela belaget el. höjden på skidorna? Alltså, typ måttband el. tumstock? om du förstår vad jag menar.

Senast ändrad:
Alpha vs Ar6
det låter som att du ska ha alpha 2, men hoppas inte på för mkt i offpisten, den är bara 83 under foten vilket gör den skitkul på räcken och i luften men, ingen höjdare i puder. däremot har jag märkt att den är grym i slask då de breda partierna som är närmare tån och hälen gör att den inte gräver ner sig lika mkt...

tror de mäter med måttband, iaf enligt mina egna erfarenheter.

J

Alpha vs Ar6
Nej nej, hoppas egentligen inget alls på offpisten, har ett par ross BC på 98mm midja för sådana heldagar... men det är ju kul om det funkar hyffsat om man vill ta ett åk :D

Väljer mellan 176 och 182, därav frågan om längden :D

mvh

Alpha vs Ar6
har bara testat ar6 och d kan jag ärligt säga är den roligaste skidan ever!
Vill tillägga att den inte bara är mjuk, utan faktiskt helt otroligt mjuk. gillar du att göra tail/nosepress etc är det skidan tror jag. har aldrig kört en mjukare skida, inte ens skidor som är helt slutkörda, den är som en kokt korv ungefär! sjuuukt roliga!

Alpha vs Ar6
linder sa:
Nej nej, hoppas egentligen inget alls på offpisten, har ett par ross BC på 98mm midja för sådana heldagar... men det är ju kul om det funkar hyffsat om man vill ta ett åk :D

Väljer mellan 176 och 182, därav frågan om längden :D

mvh
kan inte heller riktigt bestämma mig om jag ska ha 176 eller 182?
svårt som faen.

Senast ändrad:
Alpha vs Ar6
skidan är väldigt kort, känns som att åka 150cm. jag köpte 176 men kände att längre hade absolut inte känts för långt. Tycke och smak för var och en som spelar in, men jag saknar lite längd ibland.

Alpha vs Ar6
karln sa:
skidan är väldigt kort, känns som att åka 150cm. jag köpte 176 men kände att längre hade absolut inte känts för långt. Tycke och smak för var och en som spelar in, men jag saknar lite längd ibland.
Det enda som får mig att tveka på 182 är när man vill dra en frontflip in från sidan av pisten eller från små platåer så känns det bättre med lite kortare skidor :S

edit: jävligt bra inlägg dock för det får mig nog att välja 182 ändå :D

Senast ändrad:
Alpha vs Ar6
Jag körde hela förra vintern på Alpha 1 (STH 16) i 182cm. Sjukt rolig och lekfull skida! Kände definitivt inte att jag skulle vilja ha den kortare. 170cm / 75kg.

Alpha vs Ar6
Alpha 1 har PC konstruktion och Alpha 2 har AR6 konstruktion. Pc konstruktion är mjuka än AR6 konstruktion.

//Chunk

Tillbaka
Topp