Alpina tur pjäxor

movgoli

Medlem
Alpina tur pjäxor
Jag behöver lite råd inför köp av alpina tur pjäxor samt även hur man skall tänka kring storlek på dessa.

Jag vill kunna ha pjäxorna till både lite smalare tur skidor,har idag skaffat ett par med midja 8,5 cm och 178cm långa samt dynafit. bindningar.
Jag har även tänkt att dessa pjäxor skall fungera bra ihop med lite längre skidor, runt 190 cm och med midja på 10,5-11 cm ,söker alltså en hyfsat smidig pjäxa som även fungerar bra ihop med lite bredare skidor. Tips på det ngn??,. Är också inne på att jag skall ha en svängd läst som är runt 100mm bred (strl runt 26,5) och ett bra gå-läge.

Hur skall man välja storlek på en alpin tur pjäxa? ,måste man kompensera genom att ta en större (längre läst)storlek än vad man väljer på sina vanliga alpina skor utan gå-läge,tänker att man genom att skaftet ät rörligt bakåt leder till att man trycker in tårna fram i tåboxen.

Alpina tur pjäxor
Om jag vore du skulle jag vänta med att köpa tills du har testat Salomons nya rackare. Många som har testat den har gett intrycket att den ska vara riktigt vass med bra passform. Vad är det du prioriterar? Utför eller uppför? Efter att endast ha testat Skarpa Freedom i butik så känns den mer stabil än en t.ex. Dynafit Mercury/Vulcan. (Kanske för att den är byggd som en normal alpin pjäxa)

Alpina tur pjäxor
Vi kan börja med att konstatera att ett tips om en specifik pjäxmodell åt någon baserat på "bra passform" är som att tipsa någon om ett specifikt klädesplagg för att det har "bra passform"/"snygg färg" eller dylikt annan egenskap där det är fullkomligt individuellt huruvida det stämmer eller inte. Vissa har ankfötter, en del har plattfötter och åter andra pinnfötter. Med det sagt; här kommer en liten beskrivning om hur jag brukar köpa turpjäxor (och det har funkat bra hittills).

Jag brukar hålla pjäxskalet 1 storlek större än vad jag hade köpt för alpina pjäxor (27->28), i alla fall om du är seriös med att använda dem på turer (finns ju många idag som har pjäxor med gåläge mest för att visa upp i backarnas café). Att tårna snuddar i framkant när man står rakt upp leder till att tårna kommer mosas sönder totalt vid hudande i flackare terräng, vilket inte är särskilt skönt. Vad jag tittar på sen beror lite på pjäxans konstruktion, men oftast landar det i en kombination av att ha ett maxat hälgrepp och nog volym över fotryggen för att fötterna inte ska bli kalla. I princip allt annat tar en bra bootfitter (och i viss mån du själv) hand om. När resten av skon är lite mer rymlig än vad som är vanligt för alpina pjäxor blir hälgreppet extra viktigt, så det är verkligen en stor del när jag köper turjäxor i alla fall.

Vad gäller vilka pjäxmodeller du ska kika på så handlar det ju om vad du är ute efter för egenskaper. Jag har själv landat i ett par vulcan (men hade nog skaffat mercury istället om jag inte hade fått rejäl rabatt), mycket beroende på att dynafits pjäxor (generellt) passar min smala häl och samtidigt har nog volym över fotryggen. Sen har det lästats, fixats och trixats för att få resten av hela alltihop att passa.

(Bra att få det här skrivet, det påminner mig om att jag måste kika på något lämpligt att bygga upp min innersko med kring hälen. Dynafits innerskor är oftast ganska bra, men de är tusan inte särskilt slitstarka.)

Alpina tur pjäxor
mmarcus sa:
Om jag vore du skulle jag vänta med att köpa tills du har testat Salomons nya rackare. Många som har testat den har gett intrycket att den ska vara riktigt vass med bra passform. Vad är det du prioriterar? Utför eller uppför? Efter att endast ha testat Skarpa Freedom i butik så känns den mer stabil än en t.ex. Dynafit Mercury/Vulcan. (Kanske för att den är byggd som en normal alpin pjäxa)
Är nog ett bra råd, de verkar intressanta. Har just köpt ett par TLT6 för att tura och är nöjd med dessa så nya pjuck får vänta något år. Kompromisspjucken blir ju bättre och bättre så snart räcker det nog med ett par pjuck.

Alpina tur pjäxor
Mina Scott Cosmos tycker jag känns för raka/uppräta i skaftet. Hur är det med möjlighet att justera vinkeln på turpjäxor? Finns det några man kan göra det på?

Alpina tur pjäxor
Hawk100 sa:
Mina Scott Cosmos tycker jag känns för raka/uppräta i skaftet. Hur är det med möjlighet att justera vinkeln på turpjäxor? Finns det några man kan göra det på?
Alla Dynafit med Ultra Lock 2.0 går att ställa om vad jag vet. Iaf TLT6, Mercury och Vulcan. Dy N.A och PDG vet jag inget om.

Alpina tur pjäxor
Hawk100 sa:
På den tiden man körde Scarpa Denali kunde man med litet meck ta ur melallstången i bakkant onh borra ett nytt hål. Troligen går det även på Cosmos.

Alpina tur pjäxor
Har kollat lite på TLT 6 men ej haft möjlighet att prova den. Hur är den i lästen? ,behöver en ganska bred läst till mina ankfötter, tror runt 100-103mm, i storlek runt 26-27, snorkel: hur valde du storlek på dessa ? samma mått som dina fötter el. gick du upp i strl.?

Alpina tur pjäxor
Hawk100 sa:
Enklast är väl att köra i en "WC-wedge" alltså en sådan kil som ofta sitter mellan innerskon och skalet på vanliga pjäxor, kasta i en sån och testa hur det känns?

Alpina tur pjäxor
xviggenx sa:
Hawk100 sa:
Enklast är väl att köra i en "WC-wedge" alltså en sådan kil som ofta sitter mellan innerskon och skalet på vanliga pjäxor, kasta i en sån och testa hur det känns?
Förtydling: Kilen/spoilern (vad man vill kalla den) ska ligga högst upp i skaftet bakom vaden.

Lägger du i det som vanligen kallas kil/hälkil/heel lift (sån som ligger under hälen, mellan skal och innesko så ökar du bara ramp-vinkel, så kör du med Dynafit så har du nog av den varan redan.

Alpina tur pjäxor
Tjena! Bumpar tråden lite istället för att göra en ny.

Har ett par Salomon Ghost som jag är sjukt nöjd med, och har tänkt att börja tura nu till vintern.

Jag letar efter ett par pjäxor som kan fungera bra som komplement till mina alpina pjäxor, och dessa pjäxor kommer i enbart användas ihop med ett par dynafit beast då jag turar. Har tänkt att använda vanlig alpin setup när jag kör inbounds.

Har kokat ner valen till fem pjäxor

Dynafit Khion

Dynafit Mercury

Dynafit Vulcan

Salomon MTN Lab (problem med dynafit beast även på dessa pjäxor?)

Atomic Backland Carbon

Jag har åkt skidor många år och skulle beskriva mig själv som en avancerad åkare. Är ingen charger i skidbacken, även om jag gillar att trycka på i svängarna. Skidorna jag kommer att tura med är ett par skilogik howitzer samt ett par faction candide 4.0

sammantaget letar jag efter ett par styva turpjäxor!

Tacksam för svar!

Alpina tur pjäxor
Udesen sa:

Har ett par Salomon Ghost som jag är sjukt nöjd med, och har tänkt att börja tura nu till vintern.

Jag letar efter ett par pjäxor som kan fungera bra som komplement till mina alpina pjäxor, och dessa pjäxor kommer i enbart användas ihop med ett par dynafit beast då jag turar. Har tänkt att använda vanlig alpin setup när jag kör inbounds.

Dynafit Khion

Dynafit Mercury

Dynafit Vulcan

Atomic Backland Carbon

Jag har åkt skidor många år och skulle beskriva mig själv som en avancerad åkare. Är ingen charger i skidbacken, även om jag gillar att trycka på i svängarna. Skidorna jag kommer att tura med är ett par skilogik howitzer samt ett par faction candide 4.0

Tacksam för svar!
Du glömde frågeställnigen? :P

Alpina tur pjäxor
Vattendroppe sa:
Udesen sa:

Dynafit Khion

Dynafit Mercury

Dynafit Vulcan

Atomic Backland Carbon

Tacksam för svar!
Du glömde frågeställnigen? :P
Haha god damn it!

Frågeställningen lyder:

Vilken pjäxa av de fem ovan skulle ni valt för lite köttigare BC-åkning?

Alpina tur pjäxor
Scarpa Freedom-serien, Fischer Transalp (eller vad den nu heter) och Tecnica Cochise är annars också bra kandidater. Jag tycker du ska prova fram en som sitter skönt först och främst, så att du inte behöver göra för mkt justeringar.

När det gäller kompabilitet till techbindningar så använder scarpa (och fischer numera tror jag) samma inserts i pjäxorna som dynafit, dvs det ska inte vara något strul med glapp etc i åtminstone dynafits bindningar, och du har ju en beast :)

Alpina tur pjäxor
xSooLx sa:
Udesen sa:
Frågeställningen lyder:

Vilken pjäxa av de fem ovan skulle ni valt för lite köttigare BC-åkning?
Jag skulle nog i första hand valt den som passar bäst på din fot av de du plockat ut...
SJälv skulle jag valt den som passar bäst på MIN fot ;)

För att vara lite seriös, Solen är helt rätt, välj en serie av pjäxor du tror passar ditt ändamål (vilket du ju verkat har lyckats med redan) och testa sedan vilken som sitter bäst på din fot. Eller snarare, vilken som sitter bäst på de punkter där pjäxan är knepigast att modifiera, att lästa ut lite mer utrymme för tår t ex är fort gjort, men att mecka tightare för hälen kan vara betydligt knepigare t ex. Fråga din lokala bootfitter! Eller din lokala
@bootfitta.

Alpina tur pjäxor
Tack så hemskt mycket för alla svar!

Enda frågetecknet gällande pjäxorna är väl hur den nya salomon-pjäxan funkar med beast, givet att quest-serierna krånglar. Förhoppningsvis finns det lite mer info på nätet framåt vintern :D

Snödjup

Tillbaka
Topp