Alpinhuset i Åre

OskarH

Ny medlem
Hej,

Har bokat Alpinhuset i Åre v13.
När jag bokade på Skistars hemsida stod det att det var 100m till backen. När jag kollar på andra sidor står det 200m till Bergbanan och 300m till VM6:an. Problemet med Bergbanan är att den öppnar senare på morgonen så det är ju VM6:an som gäller då.

Det jag undrar över är om det är jobbigt att vandra till VM6:an varje morgon med höjdskillnad, pjäxor och små barn?

Jag vet att det finns en transportväg hem från backen som går under E14.

Alpinhuset ligger på Årevägen 115.

Är detta vägen man får gå?
1573112220254.png

Eskas

Ny medlem
Jag tror inte du kan hitta någon närmare väg till VM6 än den vägen. Om ungarna är för gnälliga och inte vill gå kan du sätta på dem skidorna vid Åre skidsport och dra dem med en stav mellan benen upp till VM6. Bra uppvärmning för pappa :)

Många barnfamiljer (inklusive vi) brukar bo i Åre Björnen.

Pillard

Aktiv medlem
Det är möjligt att det finns nån väg/passage där så att du kommer ut på vägen under E14 men lutningen kommer du inte ifrån. Den sista backen upp är för jävlig. Det är dock möjligt att det kan finnas hiss inne i lifthuset men jag tror inte det.

Bergbanan brukar väl öppna samtidigt som VM6an, typ kl 9 kring v 13? Eller blir det annorlunda 2020? Vill du köra VM8an kl 8 är det en bit att gå.

OskarH

Ny medlem
Bergbanan brukar väl öppna samtidigt som VM6an, typ kl 9 kring v 13? Eller blir det annorlunda 2020? Vill du köra VM8an kl 8 är det en bit att gå.
Det stämmer, jag läste fel.
VM8:an öppnar kl 8. Kanske skulle hitta ett boende där istället. Finns det någon anledning till att dom öppnar den tidigare?

Är det kvällsåkning runt VM6:an?

yolof

Medlem
Är detta vägen man får gå?
Nästan. När du kommer fram till backen som går in i byn (vid Ago-receptionen), gå under backen i stället för ovanpå den och följ Kabinbanevägen upp till bussarna. Där finns en stor hiss som tar er upp till Skistarshop/VM6 och sparar er 10-15 fallhöjdsmeter pulsande i tidvis djup snö :)

Eskas

Ny medlem
VM8:an öppnar kl 8. Kanske skulle hitta ett boende där istället. Finns det någon anledning till att dom öppnar den tidigare?

Du kan få hyra min lgh i Åre Björnen till "Freeridepris" :) Ski in/out. Däremot är det väl sämre ställt om det är det fantastiska utbudet av restauranger i byn du vill åt.

Eskas

Ny medlem

Kvällsskidåkningen alterneras mellan VM8, Åre Björnen och Duved. Det är olika olika dagar. VM6 brukar inte ha kvällsskidåkning.

pd

Aktiv medlem
Finns rackarns bra lyse där eftersom den är nationalarena. Så för att dem inte öppnar den ännu tidigare. :D Åtta-i-åttan har ju blivit en institution. Vet inte om det har gjorts några försök till sex-i-sexan, vad resultatet blev eller ens om de som eventuellt gjort det ville ha något lyse på. Dock är jag helt säker på att det inte var lämpligt för morgontrötta barn i alla fall.

farsan56

Medlem
Kvällsåkningen slutar v10 så det är ingen faktor v13.
V13 öppnar ALLT utom Vm8 kl.09.00
Det finns en värmestuga i kabinhuset där man kan byta om. Ta barnens pjäxor i ryggan så kan dom gå med skor till backen.

Byfokus. Alpinhuset
Wc stolen och Vm6 går "alltid"

Skidfokus. Ex. Åre fjällby ski in/out i Vm8. Öppnar alltid 08.00
Kan stå om det blåser mycket (vilket det kan göra nån dag per vinter här i Åre Haha..)
Men det går att gå/staka sig bort till kabinområdet till nöds.

Du skriver små barn, åker dom blått/rött? Om ni ska bo inne i byn.

Välkomna till Åre vad det nu blir!
Kanonerna går dygnet runt nu vid Vm8. Hoppas på en tidig start, är sugen på att testa dom nya pistmisilerna.
Utanför är det på G, gick nog min 12:e tur på hudar idag. Ursäkta, det slank visst med i farten;)

Ha de!

Pillard

Aktiv medlem
Finns rackarns bra lyse där eftersom den är nationalarena. Så för att dem inte öppnar den ännu tidigare. :D Åtta-i-åttan har ju blivit en institution. Vet inte om det har gjorts några försök till sex-i-sexan, vad resultatet blev eller ens om de som eventuellt gjort det ville ha något lyse på. Dock är jag helt säker på att det inte var lämpligt för morgontrötta barn i alla fall.
Sex i sexan har säkert redan testats, men jag misstänker att framgångarna varit något begränsade...

Är ni morgonpigga tycker jag personligen det är då man har de bästa åken. Och kvällsåkningen i 8an är trevlig. OM du har något kvar i benen.
Tycker själv även 8an är bra utgångspunkt om barnen vill hänga i Bräcke.
Bor du mer centralt kan det ju vara kul att ta kälkbacken en kväll. ;)

Min fru föredrar boende ungefär där ni är pga närhet till butiker och jag föredrar kring 8an. Frugan och dottern skulle aldrig ta sig upp till kl 8. Jag och sonen tycker det är den viktigaste åkningen.
Vi prioriterar olika ...

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp