AlpinSnowboard

HenrikB

Ny medlem
AlpinSnowboard
Hej !

Är relativt ny på bräda och har börjat kolla på att börja åka Alpinbräda, ser kul ut, feta svängar...!

Någon som åker Alpinbärda? eller vad det kallas?

Vad ska man tänka på vid köp av sådan? Är de användbara i vanliga backar? Ska man ha slalompjäxor?

Tacksam för svar

Mvh Henky

AlpinSnowboard
Alpinsnowboard ordet spyr jag på, jag kan acceptera carving eller freecarving som det populärt heter nu. Jag tycker inte man ska förknippa det med snowboard för då är man farligt när att tycka att käppåkning på brädliknande sak är snowboard. Se det som en helt annan sak, en egen familj som heter carving så är jag nöjd. Men nog med personlig åsikt.....om du nu vill carva, kolla in www.alpinepunk.com där det finns mycket info och forum, ska du satsa på en bräda i början tycker jag Roadster är bra, och ja om du ska köra carving ska du köra pjäxor. Skaffa en INTEC-sats så har du ett smidigt step-in system.

Hitta det perfekta skäret, dra på och ha kul, men säg för guds skull inte att du åker alpin snowboard.....

AlpinSnowboard
Jag tycker det är onödigt att köpa en alpinbräda med hårda pjux. Min åsikt är att det går att få till ett tillräckligt grymt skär med "vanlig" bräda och softboots. Dessutom har du då möjlighet att åka offpist samt att leka runt lite i parken.

AlpinSnowboard
Det hörs att du inte hittat det perfekta skäret. Man kör inte alpinbräda (eller ännu hellre Skwal) för att leka i parken. Vill man skära på riktigt så är det hardboots och midja som gäller.

AlpinSnowboard
Det är nåt man får offra som man ska köra hårt. Tänk dig att köra skidor med mjuka skor, det är samma sak.

AlpinSnowboard
Om du är nybörjare så tipsar jag dig om att lära dig åka ordentligt på vanlig bräda.

Det som motsvarar en alpinbräda bland skidor är ett par med 65mm midja. Skulle du ställa dig på ett par sånna som nybörjare på plank? Du skulle säkert kunna stå, men du skulle ha svårt som fan att utvecklas.

Sen kan du fundera på hur dessa racingskidor funkar i lössnön, det är väldigt likt med alpinbräda.

AlpinSnowboard
Jag har suttit i precis samma sits som du Henky.
Den enda skillnaden är att jag lärde mig att åka på
alpinbräda (carvingbräda) och gick därifrån till
harschbräda (softboots) för att nu åka på en alpinbräda igen.
Och jag kan säga det med handen på hjärtat, att det är en jävligt stor skillnad, mellan alpin och harsch.

För det första så går det f-n så mkt fortare, och det andra så känns det som man får bättre koll på brädan eftersom det blir mycket stadigare med hardboots.

Så mitt tips blir att om du vill åka snabbt, ska du investera i en carvingbräda.
Men vill du hoppa och larva dej så ska du köpa en harschbräda.

AlpinSnowboard
Kom på att jag glömde svara på dina frågor.

Det är klart att du kan använda brädan i vanliga backar, eftersom det feta svängarna (laydowns) som du snackar om, kommer du inte kunna göra de närmaste åren.
Det är skitsvårt, om man inte tränar som en galning förstås.

Vad gäller köp så kan du gå in på alpinepunk, och dom hjälper dej med det mesta ang. carvingbrädor.

Lycka till!

AlpinSnowboard
om man behärskar hyfsat djupa skär på en vanlig bräda, hur svårt är det då att åka alpinbräda? kör med ganska hårda skor nu men jag antar att man blir grymt statisk i pjäxor.

AlpinSnowboard
såg en kille åka skwal i idre för ungefär 5 år sedan och har nog aldrig sett så djupa svängar, men jag antar att utrustningen är hyfsat dyr vad det gäller både alpinbräda och skwal.

AlpinSnowboard

Det behöver inte bli så dyrt. I torsdags köpte jag två sprillans Sims alpinbrädor och ett par bindningar för totalt 1500 spänn. Det går att fynda. Rockaway i Sthlm har rea och halva priset på hela carvingsortimentet. Min ena skwal köpte jag beggad för 700 FRF och den andra nedsatt till kanske €370. Det är klart att ska man köpa en sprillans Lacroix X1 Skwal så får man nog langa ut €600.

Varför ödsla tid på att lära sig att hasa omkring på freestylebräda om man vill göra skärande svängar?

AlpinSnowboard
jag kan lova dig att jag redan skär ganska kraftigt men som du själv sa, dags att ta det till nästa steg. ska kolla dina tips, tack

AlpinSnowboard
MEN SKÄRPNING!!!köp en vanlig bräda!!!det e ju svin trist att bara åka ner för backen VILL DU INTE HOPPA O HA ROLIGT!?:P

AlpinSnowboard
Eftersom 80% av alla brädåkare man ser t.ex. hemma i Åre bara hasar omkring i backen och varken skär eller gör trick så kan man ju undra hur roligt de har med mjuka skor. Det är ju inte ens 5% av alla som åker som kan åka fakie, så varför ha twintip? Ingen av dessa plogar i backen gör nog heller några utflykter off pist.

AlpinSnowboard
Alla laggtillverkare gör feta puderlagg till nästa säsong. Köp en sån och seriekoppla bindningarna så slipper du joxa runt efter en Skwal.

Men det är dagens sanning. Folk kan fan inte köra skärande sväng på sina plankor. Fan knappt så att proffesn kan. Fast det är väl samma sak med merparten av de som åker lagg oxo. Söndagsåkare veckan lång...

AlpinSnowboard
Alpinsnowboard är egentligen helt fel diskussion. Den borde handla om varför ingen fattar hur djävla mycket bättre brädåkning man får med hårda snowboardboots. Och då snackar jag plastskal. Fan telemarkare åker inte med läderpjuck! Fördelarna är många:

Du får bättre passform.
Flexen framåt bestäms av fjäderbelastning eller kan släppas upp helt samtidigt som du har en styv sko i sidled.
Step-in funkar med hardboots. Inga prob med snö.
Den kraft du lägger på kanten kanaliseras ner och ger en respons som jag aldrig fått med softboots. Tänk sväng och du svänger. Dessutom slipper tådrag och häldrag.
Dina fötter domnar inte för att dragit åt dina straps för hårt. Med hardboots sitter du fast ändå.

Är du inte parkråtta/jibber utan gillar att bränna i pisten när det inte finns nysnö att leka i borde du testa. Vilket leder in på följande:

Om du sedan åker med en alpinbräda eller en BX-bräda eller longboard spelar ingen roll. Det mesta sitter i bootsen och bindingarna för att kunna ha en riktig kontroll över brädan när det blir brant och du vill forsätta att skära upp snön i ställer för att polera fram isen under. Att köra switch, eller olla eller hoppa är inga problem med hardboots - det är brädan och den som åker.

AlpinSnowboard
Ord och inga visor, som Miss Maple brukar säga. Men! Så fort du ska göra når annat än att lägga ryggradsdjuda skär i manchester så har åtminstone jag ingen anledning att åka alpin/carce/kalladetvaffanduvill-bräda.

Men det kan vara för jag är en äkta old-school-punk som är uppväxt på lagg och som på ren jävulskap började sladda hashplnaka för att göra uppror mot min skidslalomtränande far. Som för övrit dömde ut snowboard med att "det går fortare att ta sig ner med störtloppsskidor". Sen ollade jag sönder en hink å sa "Hang Loose, gubbjävel!" (för er som läste Storebror)

AlpinSnowboard
Ingen behöver testa ett skit! Hela snowboard INDUSTRIN håller på att döda snowboarden genom att likrikta den mot jättetävlingar med små cirkusartiser som mest flyger i luften på nån halvtom idrottsarena. Utrustning som passar olika underlag och åkning står helt jävla still. En bräda ein folk! Idag går det inte att tjacka brädor över 165 och du kan inte gå in en affär och köpa nåt annat en noodlebrädor med söta softboots. Och det är fan inte PUNK! Är snowboard att hasa bort snö? Eller är det att surfa på kanten i hårdare snö och glida i puder när sådant finnes? Hardboots är ett bra alternativ för den som gillar det sistnämnda. Och märk väl ett alternativ. Tyckte bara att man kanske kunde få påminna om det. Förstår inte kopplingen till din tränarfarsa.

AlpinSnowboard
För att du inte fattar skillnaden på musikstilen punk och att vara en punk som åker hashplanka... Det finns inget som ligger mig varmare om hjärtat efter puder än att lägga skarpa svängar i manchester (eftersom jag är för feg för att hoppa) Men fan ta mig att det ska ske på en alpinbäda eftersom jag inte tror på idén. Sen kan vi debattera i all evighet vad som är bäst men jag har i dagsläget svårt att se varför man ska tjacka något dylikt ( och anser för övrit att alla "alpina" snowboardgrenar bör uteslutas från all sorts tävling)

Å det har alltid tjafsats om att industrin förstör snowboard. Å det är sant.

AlpinSnowboard
Du behöver inte tro på något. Men om du hade läst mitt inlägg så kunde du se att det INTE handlade om alpinbräda utan om hardboots och plattbindingar.... Softboots har säkert sina fördelar men fler borde prova hardboots. Idagens läge finns det ingen stans att testa vilket du inte verkar ha gjort.
Kan dessutom lugna dig med att det inte finns några tävlingar i slalom i Sverige längre...

AlpinSnowboard
Alpinsnowboard är egentligen helt fel diskussion. Den borde handla om varför ingen fattar hur djävla mycket bättre brädåkning man får med hårda snowboardboots. Och då snackar jag plastskal. Fan telemarkare åker inte med läderpjuck! Fördelarna är många:

Du får bättre passform.
Flexen framåt bestäms av fjäderbelastning eller kan släppas upp helt samtidigt som du har en styv sko i sidled.
Step-in funkar med hardboots. Inga prob med snö.
Den kraft du lägger på kanten kanaliseras ner och ger en respons som jag aldrig fått med softboots. Tänk sväng och du svänger. Dessutom slipper tådrag och häldrag.
Dina fötter domnar inte för att dragit åt dina straps för hårt. Med hardboots sitter du fast ändå.

Är du inte parkråtta/jibber utan gillar att bränna i pisten när det inte finns nysnö att leka i borde du testa. Vilket leder in på följande:

Om du sedan åker med en alpinbräda eller en BX-bräda eller longboard spelar ingen roll. Det mesta sitter i bootsen och bindingarna för att kunna ha en riktig kontroll över brädan när det blir brant och du vill forsätta att skära upp snön i ställer för att polera fram isen under. Att köra switch, eller olla eller hoppa är inga problem med hardboots - det är brädan och den som åker.
♥️

Tillbaka
Topp