alptips för 1 vuxen + 1 tolvåring

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 152328
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 152328

Guest
Hej.

Jag åkte till alperna varje år som tonåring. Flachau, Bad Gastein med flera. Nu har min son blivit så pass duktig på skidorna att det är dags för hans första resa till alperna. Vi kommer att åka vanlig piståkning. Vi har hittills aldrig intresserat oss för off pist men provar gärna om tillfälle erbjuds i närheten till den vanliga pisten.
Vi är givetvis helt ointresserade av uteliv. Vi vill uppleva avslappnad åkning i vackra miljöer där det inte myllrar av turister. Grabben talar bara engelska. Det verkar som att Flachau idag är något överbefolkat om jag tolkar recensionerna rätt. Vi kommer att resa ner troligtvis vecka 8 2016. Jag är inte stormrik så det får inte vara för exklusivt. Har kikat lite på Obergurgle. Aldrig hört talas om det stället tidigare.

Vad skulle ni rekommendera? Jag har inte varit i Alperna själv sedan 80-talet.

Tack på förhand!

Obergurgl har jag varit i, men det var med jobbet, så jag har ingen aning om det var dyrt där. Ganska liten ort, men bra med fallhöjd vill jag minnas.
Kolla transfern, det kan äta upp ganska mycket av reskassan. Italien är rätt billigt, bra mat och billigt att äta ute.

Fast Österrike är ju också billigt att äta ute och transport från flygplats brukar också vara billigt och enkelt. Men undvik Frankrike och Schweiz. Kolla först var det verkar billigast att flyga och välj en ort som är lätt att sig till därifrån med tåg, det är ju alltid billigast och brukar va väldigt smidigt. Så kolla flygplatser såsom München, Geneve, Innsbruck (brukar va dyrt dock) och Salzburg. Att åka skidor i Tirol (där Obergurgl ligger) brukar väl vara lite dyrare än att åka i Salzburger-området eller har jag fel? Men jag har några kompisar som har säsongat i Obergurgl och det verkar va bra skidåkning och ligger lite högre än många ställen så är ganska snösäkert! Men kan va risk att det är lite dyrare där, men jag vet inte! Mina föräldrar tycker att dom "riktiga" bergen ligger i Tirol men jag trivs bra i Gastein:) Dit åker man enkelt tåg från både München och Salzburg (närmast) och det finns mycket skidåkning att välja på. Fina långa pister i Sportgastein, man kan få backen för sig själv i Graukogel och mycket bra i Bad Gastein och Hoffgastein också! Och massa bra restauranger till riktigt bra pris. Tåg kan du kolla på oebb.at

Tack för jättebra tips! Det där med tåg och flyg hade jag inte ens tänkt på. Det är fint i Gastein! Har varit där ett par gånger men det länge sedan som sagt.

Champoluc eller liknande kanske? liten by som ligger ett par timmar från turin.
väldigt bra mat tycker jag :) och lite folk i backarna, va ändå där under italienarnas sportlov (vecka 10 om jag kommer ihåg rätt)
bra fallhöjd och tillgång till offpist om intresset finns, har för mig att det inte va så jättedyrt i staden (åkte med familjen så hade inte så bra koll på priserna) och dom snackade engelska på de flesta ställena har jag för mig.

La plagne annars kanske? (osäkert på hur dyrt det är)

Hawk100 sa:
La Plagne är inte fel. Kontakta
@STORPOTATEN som var där i påskas med hela familjen. Lite dyra liftkort, men i övrigt bra priser tror jag......
Dyra liftkort i La Plagne? Njae, nån hunka mer än i Sälen är väl inte så blodigt tycker jag. Med tanke på vad man får. Men ska man ha hela Paradiski, blir det iofs ytterligare några hunkor.
Bra jevla skidort för övrigt. Branta pister, flacka pister, långa pister, korta pister, puckliga pister, platta pister osv osv. Mycket roligt för barnen, och vuxna, under påsk, som dessutom är gratis.

Senast ändrad:
Tack för goda råd!
Jag har nu bokat rum på Huas Erika i Bad Gastein. Hittade pensionatet när jag läste en recension här på freeride.
Tror det blir alldeles perfekt för våran del.

Allt gott!

Tillbaka
Topp