Alt. till UCPA och STF?

arvidspappa

Ny medlem
Alt. till UCPA och STF?
Efter att ha åkt med både UCPA till flera orter och STF till Abisko letar jag efter något nytt. Helst Rando/topptur och definitivt 100% offpist. Är det någon som har något förslag på helhetslösning m resa, boende, helpension och utrustning?

Mvh C

Alt. till UCPA och STF?
Förväntar du dig verkligen att hitta någonting bättre än UCPA?
Okej, det finns vandrarhem i Frankrike också, vilket ytterst få svenskar har upptäckt av ngn anledning. Du kommer undan billigare än UCPA men får släpa med egen utrustning/hyra på plats. Och "helhetslösning"?
I alla fall: den franska organisationen (motsv STF) heter FUAJ. Dom har utmärkta v-hem i Cham, Les Arcs, Tignes, Lanslebourg, Serre Che, Les Deux-Alpes m fl ställen. Dom är populära som fan, så boka i tid. Är du inte redan STF:are: köp kortet på plats i Frankrike - billigare och gäller i hela världen, inkl Sverige. Offpisten får du sedan leta upp själv - inga större problem!
För mera paketerade resor: Langley (dock många destinationer gemensamma med UCPA).

Alt. till UCPA och STF?
Tack för era svar, genomgående bra tips. Min budget är mindre än Svalbard/Kanada och mitt skidbehov är mer brådskande än midsommar.

"Helhetslösning" syftar till UCPA-charterkonceptet; sätt dig på bussen så har vi råddat allt. Det är framförallt totalkostnaden jag är ute efter att hålla nere samt att jag inte vill gå egna toppturer i Alperna utan guide. Jag har varit där för få gånger och kan inte säga att jag har någon feeling för snö och lavin när jag är där. Att tjöta med liftwaffe om skidåkningen i Norge (Röldal, Stryn, Stranda) eller Sverige (Abisko, jag måste vara den ende användare här som är över 30 och aldrig varit i Åre) är naturligt och man lär sig mycket, men jag kan nästan inte ett ord franska och har väl inte språköra nog för att tycka att min engelska löser alla knutar när jag pratar med vare sigfransmän eller österrikare. Kort och gott; offpist i alperna = guide. Offpist i norden = utan.

Är där någon som vet om norrmännen har något som liknar UCPA eller STF Abisko?

Tillbaka
Topp