Alternativ till Kittelfjäll?

Trasselkalle

Ny medlem
Pga arbete har jag nu inte samma lyxiga möjlighet att enkelt åka till Kittelfjäll varje ledig stund. Även om vintern var katastrofalt dålig i år - här i mitt nya hem i Göteborg - var det mest den enorma omväxlingen i terräng som Kittel har som vi saknade mest i tex Hemsedal. Var tusan kan man åka för att hitta något snarlikt, utan att måsta flyga eller spendera onödigt många timmar i bil (dvs helst närmare än 6-8 timmar bort). Hela poängen vore att kunna åka dit nära nog varje helg. Storleken på systemet eller orten är av mindre betydelse, så länge åkningen är nog varierad. Det är skogsåkning, bäckraviner och allmän offpist som lockar såklart. Lutning är viktigare än längd.

Även om jag är tacksam för alla tänkbara bidrag vill jag helst att eventuella svar faktiskt kommer från de som åkt i Kittelfjäll och därmed kan göra den jämförelse jag frågar efter.

Senast ändrad:
Har snurrat runt lite i norr i vinter, och provat diverse anläggningar. Långt ifrån alla, men ändå en del, och min egen högst personliga åsikt är att Kittelfjäll och riksgränsen är de ställen som är värda att spendera sina skiddagar på. Gränsen är lite mer fjärran, men ganska lättåtkommet med tåg... (Sen slipper du alla träden i gränsen!)

Just my 50 öre...

Jo Gränsen är absolut ett hett alternativ till Kittel som vi åkte en del till före flytten till Göteborg. Tåget dit kan vara en god idé nu när det är längre, men du har inga tips närmare Göteborg (dvs inom max 6-8 timmars bilkörning)?

Senast ändrad:
Om du toppturar något hade jag nog kikat på om norges östkust har något att erbjuda. Never been there, never done that, men jag misstänker att det finns mer än oljeshejker i lusekoftor där...

6-8 timmars bilkörning från Götet klarar funäsdalen med marginal. Helt klart ett av Sveriges bästa skidställen, skarvarna och Helags slår mycket i skidsverige. Ramis och nya Funäsberget med betoning på funäsberget kan nog konkurera om bästa skogsåkningen i Sverige. Brant finns det också så det räcker.

Nojlas - mm, jag rycker lite i mina få norska kontakter privat samtidigt. Någon av dom borde fasen ha nys om någon pärla inte alla känner till.

Jarle - har alrigt varit där, så det ska jag titta närmare på. Jag gillar skogsåkning, så det låter intressant.

Om du bor i Gbg så är det både närmare och billigare att ta ett flyg ner till Alperna och bättre åkning...

//H

Jepps, Hasse. Enda grejen med flyg är att det inte alltid går att lösa på kort varsel. Jag har ett jobb som det ibland något oväntat kan lossna tid från och då kan bil vara det enda som går att lösa. Iofs går det såklart ta bilen ned till Alperna också. När man är från Norrland är det lätt att man tänker på Alperna som väldigt långt borta...

EDIT: Förresten - all tänkbar info om billigt men bra boende (dvs dusch och WC helst...), hur lätt det är att få tag på utan mycket planering, samt om ni på rak hand vet ungefär vad liftkort kostar (jag kollar iofs det om det blir aktuellt, men som sagt - vet ni det i huvudet så ta gärna med det) är väldigt uppskattat. När man är van Kittel kostar varken liftkort eller riktigt bra boende (speciellt om man har bil och bor i Fru Karlssons stugby) , samt är alltid lätt att få tag på till sjukt låga kostnader så hoppas man såklart det finns motsvarande alternativ (även om jag har svårt att tro på riktigt lika bra pris/prestanda).

Senast ändrad:
Tog mig 14 timmar från Luzern till Gbg i måndags ;) med bil. Kostade 2800 delat på två då ;)

Men det finns massa flygbolag som flyger hela tiden och ganska billigt. När jag flög hem sist så kostade de 89 euro tur och retur och då bokade jag 1 dag innan. Är stor skillnad att sitta i bil i MINST 8 timmar till Funäsdalen tex. Och pengarna är de samma ;)

//H

Boende finns gott om i funäsdalen till bra priser, massa äldre par som hyr ut våningar/rum.
Liftkort kostar 280/dag, tredagars funäspass (5 anläggningar på samma kort) ca 1200, säsongskort 4110 (för alla anläggningar), säsongskort köpt innan typ dec 3000 för alla anläggningar.

Hasse förra året körde jag ju på 6h ;) Med bensin och matstopp.

Jarle: Då har du kört bra då snabbaste vägen är: http://www.viamichelin.com/viamiche...rDestMerged=funäsdalen&image2.x=21&image2.y=5
Denna är 748 km. Snittfart för dig 124 km om du åker hela tiden och inte stannar.

http://www.viamichelin.com/viamiche...rDestMerged=funäsdalen&image2.x=21&image2.y=5
Denna är 749 km.

http://www.viamichelin.com/viamiche...rDestMerged=funäsdalen&image2.x=21&image2.y=5
Denna är 712 km.

Har du kört någon av dessa på 6 timmar inklusive mat stopp så har du gjort det sjukt sjukt bra. Då borde du köra rally istället. Jag bor 55 mil i från Funäs. Tar mig ca 5,5 timmar dit med tanke på vägarna. Och då snackar vi bara vägar på hösten/våren/sommaren. Inte vinterväg lag.

//H

TrasselKalle: Det går jag vet ;) Men man får leta lite. Men man kan nästan alltid hitta en billig biljett.

//H

Vaddå dålig vinter i gbg? Så mycket snö har det ju aldrig kommit i skidorter som ligger nära gbg någonsin, bästa vintern sedan kriget!
Hemsedal och Trysil är det som gäller om man åker från gbg, så är det bara. Trysil tar 6 timmar med bil via oslo.

Hasse och Jarle - tack igen för det. Det enda behöver inte utesluta det andra, så det får helt sonika bli att göra både och nästa vinter.

PlunTzkY - jag har stort intresse för längdskidor också (perfekt på vardagskvällar, speciellt som den träningen ger grymt mycket i slalom också), och ur den aspekten var det hysteriskt uselt i vinter. Jag var i Hemsedal en del i vinter, så jag håller med om att dom hade snö. Trysil borde jag nog testa också, men dom jag åkt med tidigare har varit så himla förtjusta i Hemsedal att jag bara hängde på dom. Vad tycker du när det gäller Trysil/Hemsedal? För-/nackdelar? Förresten - den gång jag körde till Hemsedal och höll koll på hur lång tid det tog stoppade trafiken upp oss rätt mycket, och vi landade på runt 8-8½ timme dit (inklusive matstopp). Är det så stor skillnad på vägen till Trysil, trots att det är 5 mil längre?

Finns det verkligen inga bortglömda pärlor och inte bara dessa större ställen i Norge?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp