Alternativ till power strap

telemarkus

Aktiv medlem
Jag har ett par Crispi CXP-pjäxor som det nu är tredje säsongen jag åker på. Hittills har jag varit mycket nöjd men nu har jag fått problem med den vänstra pjäxan. Problemet är att plösen i innerskon glider åt sidan så att benet hamnar mellan plösen och pjäxkanten vilket gör åkningen ostabil. Detta trots att jag spänner pjäxorna hårt. Det verkar inte vara något uppenbart fel på pjäxan. Jag upplever att det är power strappen som inte lyckas hålla plösen på plats. Är det någon som har något tips hur man kan komma runt problemet. Helst skulle jag vilja ha en power strap med "pumpspänne" så att den inte slackar efter ett tag.

Är inte powerstrap och boosterstrap samma sak? Och vad kallar man den strap som de flesta pjäxor redan har inbyggd? Den fungerar väl på samma sätt? Jag kan i stort sett åka normalt med mina pjäxor uppspända, så länge innerskon och den inbyggda strapen är åtdragen.

Tror markush problem är dålig kardborre om den ger med sig efter ett tag.

"Är inte powerstrap och boosterstrap samma sak"

"powerstrap" har använts för den "remmen överst" sedan de kom (slutet på 80-talet tror jag var första gången jag såg dom 86ish?) och booster'n tog sitt namn just därför att den "boosta'de powern".
När Booster-straps [tm] slog igenom började många pjäxtillverkare göra sina egna varianter och/eller samarbeta med orginalet och många skidåkare blandade ihop begreppen på samma sätt som att det fortfarande säljs "googles"[sic] bland freeride-annonserna.

Om du har problem med att innerskon rör sig, eller liknande, fundera på om du inte ska mecka på snörning! Göra öljetter eller liknande!

Tack för tipset rabbit. Boosterstrap ser väldigt intressant ut och om man läser produktbladet tycks den vara avsedd att lösa just det problem som jag har. Förhoppningsvis borde den också vara hyggligt stabil om nu världskuppåkarna använder den.

markush sa:
Tack för tipset rabbit. Boosterstrap ser väldigt intressant ut och om man läser produktbladet tycks den vara avsedd att lösa just det problem som jag har. Förhoppningsvis borde den också vara hyggligt stabil om nu världskuppåkarna använder den.
NP.

Byta innersko är ju givetvis en annan lösning, om man får till det, och om man då kör med "wraparound", std intuition eller med snörning är ju en smaksak.

Om du provar booster så se till att inte köpa för hårda. Iofs kan man klippa/sprätta i ett par för styva för att göra de mjukare och motsatsen är svår men hellre lite mjuka än för hårda.

rabbit sa:
"Är inte powerstrap och boosterstrap samma sak"

"powerstrap" har använts för den "remmen överst" sedan de kom (slutet på 80-talet tror jag var första gången jag såg dom 86ish?) och booster'n tog sitt namn just därför att den "boosta'de powern".
När Booster-straps [tm] slog igenom började många pjäxtillverkare göra sina egna varianter och/eller samarbeta med orginalet och många skidåkare blandade ihop begreppen på samma sätt som att det fortfarande säljs "googles"[sic] bland freeride-annonserna.
Vad är skillnaden då???

Powerstrap är remmen längst upp på pjäxan, som man spänner runt benet. En Boosterstrap är bara en typ av powerstrap som har lite flex. Vilket gör remmen lite snällare för smalbenet om man åker i ojämn terräng, hoppar osv.

Tillbaka
Topp