Amatör filmare!

Remfors

Ny medlem
Amatör filmare!
Hej. Jag o några polare funderar på o göra en liten amatör film i vinter.
Har fixat en kamera men sedan måste man ju redigera och sådant med.

Är helt säker på att det vimlar av pers här inne som gjort eget , så någon som kan tipsa om något bra redigerings program där man kan få in ljud med mera.

Andra tips och ider är varmt välkommna.

:D om den blir bra lägger vi ut den här.

Glad amatör

Amatör filmare!
Hehe!
Jo, som sagt, premier funkar utmärkt!
Jag kör på Adobe Premier Elements 1.0, det duger för mig o jag tycker det funkar bra!
Synd bara att man inte har en dvd-brännare för då kan man ju bränna in filmer på dvd med menyer o allt, perfa!

Amatör filmare!
har inte så HIMLA stor erfarenhet men om man är newbie så har jag hört att pinnacle är bra.
ganska dyrt dock men det kanske är vad man får ge för ett schysst redigeringsprogram nu för tiden.

Amatör filmare!
windows movie maker är enklast. där kan du redigera, klippa, klistra, slowmo, lägga in ljud m.m
lätt det bästa för newbies som vill göra en egen film ;)

gratis e det också eftersom det följer me windows :P

hare

Amatör filmare!
Hett tips är att pinnacle studio 8 går för 99kr på netonnet och det funkar alldeles utmärkt. Klart värt att testa för en hundring!

Amatör filmare!
Mitt tips är att inte särskriva i filmen :)

Och tips på program:
Om pris inte spelar någon roll så är Adobe After Effects rätt trevligt att jobba, gärna i kombination med Photoshop.

Finns fina tutorials på nätet.

Amatör filmare!
vegas e bra om du har dv-kamera... alltså en som inte filmar mpg filmer... ibland så använder jag adobe preimere pro!

Amatör filmare!
adobe kan vara lite svårt i början innan man har lärt sig, men det är bra som fan när man kan det...(enligt mig iaf) men annars så kan du ju köra med pinnacle studio 7 el 8. de funkar också finfint om man bara skall göra lite enklare film.
Men använd inte windows movie maker. Försök att använda dig av någonting annat i första hand! Personligen så tycker jag att det är många gånger sämre än pinnacle + att det typ känns lika svårt att jobba med det som det gör med pinnacle. Och med tanke på för vilket pris du kan få pinnacle för så känns det verkligen värt att lägga de slantarna på det...tycker jag

Amatör filmare!
För en newb så är nog Moviemaker bäst. Kan du lite mera kan du testa vegas, vilket jag föredrar. Och strunta i nissarna som säger att du ska köpa, eller ja, om du vill pröjsa 40 000 för ett program du får tag gratis på via DC eller bittorrent trackers så visst.

Amatör filmare!
Vissa typer av batterier har mycket kort livade i minusgrader.

Använd inte movie maker om du ska göar filmer som är mer än 2 minuter långa. Programet har nämligen att låsa sig när man inte vill det och detta kan reta gallfeber på även det starkaste psyket.
Alla andra program som finns på marknaden är förmodligen stabilare, så försök att skaffa ett bättre program helt enkelt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp