Amfetamin i Sälen

vonOben

Ny medlem
Amfetamin i Sälen
Min odyssé bland Sveriges så kallade skidorter har även inneburit ett nedslag i Sälen. Det första jag upptäckte var att Sälen inte är en skidort. Och det är inte flera skidorter heller. Det skulle mera kunna liknas vid en surrealistisk blandning av ländåkningsbyar, parkeringsplatser, förortsköpcenter och daghem i stordrift. Allt detta toppat med stora och amfetaminstinna personalresurser. Var kommer amfetaminet in i bilden? Sälens befolkning måste gå på någonting eftersom de är ständigt glada, leende och hejande trots att de lever på denna plats. Sälen är en topografisk skam för utförsåkning, men det är kul att de delar med sig av kolan till oss stackare som är tvugna att resa dit ibland.

PS
Råkade se i sista årsberättelsen från Skistar AB att de tänker fortsätta sin expansionsstrategi och ta in flera orter i bolaget. Man säger vidare att expansionen geografiskt enbart kan ske utanför Norden, alltså alperna. En fågel har viskat att man letar efter objekt i den tysktalande (läs nazistiska) delen av alperna. Addera till detta det befintliga bizarra Skistarkonceptet beskrivet ovan och 15mg amfetamin eller motsvarande skistarcharmkurs till varje anställd så förstår ni åt vilket håll det lutar. Det är bara Salvador Dali som saknas för att det ska bli riktigt kul.

Amfetamin i Sälen
Äsch, vad gäller deras årsberättelser så skall du inte lita på ett endaste ord som står där. De som hittar på de orden är också välbekanta med sådana som du eller värre. Men expansionen i Europa har varit planerad sen länge. Frågan har bara varit: var finns dårar som går att slänga in i samma sockerkaksform? Svaret är ju givet! Tre fräscha sälenalternativ (och när jag drämmer iväg dem hajjar du själv) är St Anton, Badgastein och Chamo-X. Det är ju dit de amfetaminstinna (kan också vara som så att de tappades i kaklet vid födseln) idioterna åker efter 1-4 säsonger i Sälen (alt Vemdalen, Hamskedal eller Åre). Så det är liksom samma utsända gäng som inkorporeras i den stora härliga familjen Ski*. Jag vill minnas att det var som så att i den förra eller förrförra årsberättelsen som dåren som skrev den hela konsekvent använde sig av (i löpande text) ordet Sälen* istället för Sälenstjärnan, vilket iofs är innovativt - men efter som övertecknad är ruggigt snarstucken av hävd - också fruktansvärt inkompetent, inkontinent och obegåvat.

By the way: lirade Gunnar från Snowstorm i Lindvallen - då kan man lyckligtvis fått höra "Sommarnatt" i nästan originalversion, så man har något trevligt minne med sig hem. Ja, förutom att ha nöjet att driva den silikonopererade eller steriodstinna personalen på HC till vansinne.

Amfetamin i Sälen
Träffade inte Gunnar men väl några andra hopplösa entertainers man kunde garva åt. Har förresten sällan roat mig så mycket på säsongares bekostnad som i Sälen (Åre undantaget förstås, de är i en klass för sig).

Amfetamin i Sälen
vonOben, var kommer ditt hat mot Tyskalnd ifrån? I tidigare inlägg har du kallat Tyskland för Naziland och här säger du "i den tysktalande (läs nazistiska)". Tycker du inte att Tyskland har sonat sitt brott ännu? Eller har dina Völklskidor pajat eller botten på din Berghausryggsäck gått ur?

>> RR <<

Amfetamin i Sälen
Om jag inte minns helt fel kommer Berghaus från Storbritannien?!?! Eller var det bara som så att Pete"s farsa köpt varumärket från grundarna i Tyskland? Så kan det vara, men jag tror det faen inte.

Tyskar skall vi inte benämna med ord inom parenteser - vårat eget historiska arv är inte så fagert, inte ens heller från det senaste århundradet.

Och sedan håller jag med RRagnar (bortsett från att han försvarar ShampooX) att skuld inte nedärvs i generationer - ej heller delar jag åsikter om kollektiv skuld! BASTA!

Och den som säger emot möter jag gärna och med stort nöje på envig!

Amfetamin i Sälen
Bäste herr vonOben!

Jag får ännu en gång anledning att återkomma till hurvida det är möjligt att dricka någonting annat än Champange. Personligen uppskattar jag ett glas traditionell torr engelsk äppelcider som ett gott alternativ. Denna cider får dock inte förväxlas med det som många svenska bryggerier framställer och sätter ettiketten cider på. Det sistnämnda blasket är att beteckna som sockerdricka med tillsatt alkohol och smakar därefter.

Med vänliga hälsningar! / MM

PS! Nämnas bör för den oinvigde att Skistar förutom Hundfjället/Tandådalen och Högfjällshotellet/Lindvallen även driftar skidanläggningarna i Åre, Vemdalen och Hemsedal.DS.

Amfetamin i Sälen
Berghaus, engelskt jaja...nån gång har även jag fel.

vonOben--> Inget hat mot Tyskland? Du tycker alltså att nazism är ett positivt laddat ord?

>> RR <<

Amfetamin i Sälen
Har jag inte sagt. Om du känner för det kan du se det som en metafor för vilken fin knorr det kan bli på tillvaron i alpernas tysktalande del när de nyrakade och polotröjsbeklädda Skistar människorna från Sälen gör sin inmarsch i de välpolerade stövlarnas land.

Amfetamin i Sälen
Gosse från Sthlm,
Gör en säsong i Amsterdam eller Las Vegas så skall du få se på annat än mammas bullar.

Amfetamin i Sälen
Kan ju bara säga en sak till alla er som klankar ner på Sälen. Ni har ju förmodligen aldrig åkt Gustavhanget, alltså, skiers left i Gustavbacken i Lindvallen. Nu snackar vi brant, nu snackar vi extremt - No fuckin whuzzies här. På försäsongen i år vågade man inte öppna skiers left från början. Var tvungen att kalla på herr Kässbohrer så han fick skackta bort en hel del snö innan man vågade öppna med tanke på rasrisk. För övrigt kan jag ju säga att jag har Lindvallen gamla logga tatuerad på ryggen - Respekt!

Amfetamin i Sälen
Respect!

Och då har vi inte ens gått in på diverse flickfotbollslag som brukar dyka upp som svampar ur jorden i Blindvallen. Kan det vara som så att de skapats i bruna byn eller varför är det så tätt om dem just där? Och RRagnar, jag tror att det är här de välpolerade stövlarna dyker upp - alltså på flickfotbollslagen. De matchar latexoutfits formidabelt oxå.

Jag har fortfarande mardrömmar om den rent livsfarliga traversen (If you fall you die) bort till Couloir de Stina - för att inte tala om insteget där t o m R Olsson stod och darrade och kallade det hela för faen så sketchy! Dock inte lika sketchy som de blå 250 kronors GT som serverades av silikon-Fia på HC kvällen innan. Tacka gud för att det fanns Fernet att skölja ner med.

När det gäller Gustavshanget är ju säkraste färdmedel han som äter morötters morsas Subaru.

Amfetamin i Sälen
Kan inte fatta varför de inte förlängde Express 303:an ytterligare 400 meter upp på kalfjället. Då hade de ju kunnat döpa den till Express 304 och fått ytterligare respekt.

Amfetamin i Sälen
... när jag läser era upplevelser från Lindvallen både avseende fjället och byarna börjar jag så smått misstänka att det ligger en sanning i rubriken "Amfetamin i Sälen".

Nog krävs det mer än havregrynsgröt för att se Gustavshanget ur ert perspektiv...

;-)) / MM

Amfetamin i Sälen
Efter att ha tillbringat senaste veckan i Lindvallen kan jag inte annat än hålla med ElPerro och JCM. Det ÄR brant, ruskigt brant! Som tur var så var det rejält dimmigt en stor del av tiden så att man inte såg hur brant det verkligen var, vilket gjorde att tom jag vågade mig nerför både Gustavbranten OCH den avstängda Stinaravinen!
/enGNUtta modig!

Amfetamin i Sälen
Helt rätt där min gode MM,
Detta med havregrynsgröt har jag försökt att föra en redig och ur min synvinkel korrekt frukostdebatt om under hela hösten, men bara blivt slagen på fingrarna vid varje tillfälle. En havregrynsfrukost pajjar ju alla möjliga illusioner om en härlig upplevelse i Blindvallens "okända" branthang. Framförallt imponerar ju havregrynsgröt föga på flickfotbollslag i övre tonåren - nä, där skall det vara tjuvrökta cigaretter, folköl och fulsprit. Sen är det KLART! Gärna blankpolerade ridstövlar med sina inbyggda fördelar, men det är ju avhandlat ovan.

Sedan vet jag inte om amfetamin är grejen, tror mer på adrenachrone, ett vinterbad eller möjligtvis kontaktlim - åtminstone till frukost. Sedan dyker dimman upp i Gustavshanget av sig själv liksom.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp