Amplid Township - Stålkant av.

Ohmiie

Ny medlem
Förra säsongen gick min stålkant av på min amplid skidor,
Hade dom ca 3½ vecka ungefär tills stålkanten gick av.
Sedan dess har dom stått inne och dammat på den lokala skidbutiken skifix här i boden.

Stålkanten gick av när jag raila på en box som kommunen hade ordnat in, dom hade byggt den själv.
Dom hade använt sig av material som rostfritt stål, *vilket som suger fast, eller hugger RIKTIGT bra mot stålkanten på skidan.
Nästan dom i backen som är skyldig mej för att mina skidor pajja. för att dom använde sig av fel material.

Aja iallafall.
Dom är ju helt intakt och fräsha. Förrutom stålkanten då.
Och då menar jag kan man inte rädda mina skidor på NÅGOT sätt?
jag menar, kan man typ inte bara sprätta lös den trasiga stålkanten och sätta fast en ny eller nå?

Finns det inte nån utväg för att jag ska kunna åka på dom igen utan att behöva köpa ett par nya?.

När jag försökte reklamera dom så sa dom att jag inte fick pga jag själv hade orsakat det genom railåkning.
Men då tycker jag det är lite konstigt ändå att dom kan gå sönder så pass snabbt när t.ex steve stepp kör på samma modell, och ni alla vet ju säkerligen hur Steve Stepp är på rails!.

+ Så sa dom senare att dom tydligen hade slutat sälja märket Amplid, eller hade till och med gått i konkurs om jag inte minns fel?

Men iallafall. finns det nånting jag kan göra för att kunna åka på mina Amplid Township igen?

EDIT
Här ser ni hur stålkanten ser ut just nu.
k838p.jpg

Hade total glömt att även själva belaget på skidan hade också börjat släppa,
Där emellan där ni ser pilarna.
2jz6si.jpg

Ännu en bild på stålkanten
1zzm8lk.jpg

Senast ändrad:
DET ÄR SVINDYRT ATT BYTA STÅLKANT, kräver sjukt mycket jobb och kommer aldrig bli bra.. + att det förmodligen kostar mera än att köpa nya skidor.

jag själv har kört av stålkanterna på alla twintips jag ägt.. men de är bara att du klipper bort den trasiga biten, fixar lite belagstav å fyller igen hålet som blir, planslipa och fila till de så de inte blir några hack i kanten typ.. borde funka bättre än att inte ha nått alls!

skidan är vefenitivt inte oanvändbara.. handlar bara om att orka fixa det! tar inte så lång tid och är lätt värt besväret!

lycak till :)

Kan ju inte rekomdera att byta stålkant. De finns två fabriker i världen som gör stålkanter och om du byter stålkant blir det en lång och dyr process. Jag har bara hört om raceåkare som har bytt kant på störtlopps lagg eftersom man då vill behålla det invallade belaget.

Känns som salomons lösning med edge armor kommer bli lyckad.

Har själv aldrig spräckt någon kant trots att jag railade sjukt mkt förra året, gapade stålräcken och det har inte varit några problem.

LÄNKA en bild så är det lättare att bedömma vad som behövs göra!

Ohm1e sa:
Stålkanten gick av när jag raila på en box som kommunen hade ordnat in, dom hade byggt den själv.
Dom hade använt sig av material som rostfritt stål, *vilket som suger fast, eller hugger RIKTIGT bra mot stålkanten på skidan.
Nästan dom i backen som är skyldig mej för att mina skidor pajja. för att dom använde sig av fel material.
Brukar i princip alltid finnas regler på en skidort/i en park där det står att åkningen sker på egen risk och att de inte ansvarar om utrustning går sönder, för så småningom spricker stålkanterna på ALLA skidor om du railar med dem.

Ohm1e sa:
När jag försökte reklamera dom så sa dom att jag inte fick pga jag själv hade orsakat det genom railåkning.
Men då tycker jag det är lite konstigt ändå att dom kan gå sönder så pass snabbt när t.ex steve stepp kör på samma modell, och ni alla vet ju säkerligen hur Steve Stepp är på rails!.
Inte så konstigt när man själv har kört sönder skidorna, det är dumt att alla inte vet det och något som säljare borde informera om så folk tänker till lite innan de railar med ett par skidor. Som jag tidigare nämnde så går skidor sönder av att railas, kan ta olika lång tid beroende på vad som railas på och hur bra kanterna tål det. Inga skidor tål det och jag tror nog Steve Stepps skidor går sönder rätt fort också, fast han har ju inte direkt problemet att han behöver köpa nya.

Angående stålkantsbyte så har jag hört det som nämnts tidigare men som sagt så går det väl att åka på dem ändå, efter tre veckor så brukar det kunna bli nån spricka eller så och känner folk där det lossnat bitar som för dig på lika kort tid. Näe, jag tycker att säljarna borde informera mer om det och att det inte går att reklamera en railad skida även om det kan tyckas självklart.
Over and out!

Niklas_Borg sa:
Kan ju inte rekomdera att byta stålkant. De finns två fabriker i världen som gör stålkanter och om du byter stålkant blir det en lång och dyr process. Jag har bara hört om raceåkare som har bytt kant på störtlopps lagg eftersom man då vill behålla det invallade belaget.

Känns som salomons lösning med edge armor kommer bli lyckad.

Har själv aldrig spräckt någon kant trots att jag railade sjukt mkt förra året, gapade stålräcken och det har inte varit några problem.

LÄNKA en bild så är det lättare att bedömma vad som behövs göra!
alright!
Jag återkommer imorgon med en bild på det!.

Laddat upp lite bilder på hur stålkanten ser ut osv,
men finns de fortfarande nå hopp kvar för skidan? eller är den total kvaddad?.

dude... efter en vecka på mina troublemaker hade jag 100 sånadär sprickor o belaget var helt buckligt. bara köra på tills stålkanterna släpper helt.

MattiasSt sa:
dude... efter en vecka på mina troublemaker hade jag 100 sånadär sprickor o belaget var helt buckligt. bara köra på tills stålkanterna släpper helt.
Men de är inte en spricka,
Stålkanten är HELT av, och inte bara en spricka, du ser ju hur den har släppt från skidan.
samt att belaget har börja släppa på skidan, och kommer de in snö där så antar jag att hela under delen kan släppa.'

okej då det är inga sprickor det har gått av, formulerade mig fel. hade i alla fall 100 ställen på skidorna där det såg ut exakt sådär där stålkanterna GÅTT AV. va glad så länge stålkanten sitter kvar för fan. det där är ju lyx.

Fat-O sa:
Ohm1e sa:
Laddat upp lite bilder på hur stålkanten ser ut osv,
men finns de fortfarande nå hopp kvar för skidan? eller är den total kvaddad?.
Tyckte nator gav et bra förslag! Try it out! :))
Ahjoo men då måste jag ju nästan sprätta lös hela stålkanten :o,.

För som du ser på bilderna så har stålkanten släppt nästan hela vägen åt ena hållet,
samt belaget på skidan också,
men ahh annars låter de som en riktigt bra idé,
Farsan hade också nå bra idé av de!,
Men känns ändå som att de kommer bli svårt att raila me dom!' ,.

MattiasSt sa:
okej då det är inga sprickor det har gått av, formulerade mig fel. hade i alla fall 100 ställen på skidorna där det såg ut exakt sådär där stålkanterna GÅTT AV. va glad så länge stålkanten sitter kvar för fan. det där är ju lyx.
Som jag sa.
stålkanten sitter inte kvar!.
Om du kollar på andra bilden så ser du hur långt stålkanten släppt,
om jag skulle åka ut i backen nu me dom så skulle stålkanten fara direkt,
Samt hela underlaget också för den delen tror jag' ,.

jag ser exakt hur det ser ut och jag vet hur mina såg ut. synd bara att jag inte har dom så jag kan knäppa bilder på dom då hade du blivit tyst, det där är ingenting. lycka till

MattiasSt sa:
jag ser exakt hur det ser ut och jag vet hur mina såg ut. synd bara att jag inte har dom så jag kan knäppa bilder på dom då hade du blivit tyst, det där är ingenting. lycka till
Men de är inte bara stålkanten heller som har släppt ;o?
Det är ju underbelaget också,
och då när de kommer in snö där så kommer tillslut hela allting sprätta loss o,0?

såg inte bra ut alls, åker på samma skida får hoppas att jag inte råkar ut för samma sak eller liknade. tråkigt för dig, jag gillar skidan som fan annars. men det enda rätta är väl att skicka in den till amplid så får dom komma med en bra lösning? för det räcker ju med att de bara skickar en skida till dig... lycka till iaf.

Senast ändrad:
inte för att uppmana till försäkringsbrott (eller vad de heter):S men säg att du körde i pisten å åkte på en sten eller att den gick av när du åkte i PISTEN.....
då bör försäkringen gälla självrisken åker du nog på att paya....

MVH

pnntus sa:
inte för att uppmana till försäkringsbrott (eller vad de heter):S men säg att du körde i pisten å åkte på en sten eller att den gick av när du åkte i PISTEN.....

MVH
Klassiker, speciellt i st Anton. Där köper du ett par lagg när du kommer ner i december, när du tuffar hem i april reklamerar du skidan och får ett par Nya tillbaka! Tills nästa år. Så gör ju alla skåningar som sissar.

Teufel sa:
pnntus sa:

MVH
Klassiker, speciellt i st Anton. Där köper du ett par lagg när du kommer ner i december, när du tuffar hem i april reklamerar du skidan och får ett par Nya tillbaka! Tills nästa år. Så gör ju alla skåningar som sissar.
haha okej... jag är dock ingen skåning men skulle göra så endå :P haha men hoppas iallfall de löser sig för dig med skidorna!

mvh

jeppenator sa:
DET ÄR SVINDYRT ATT BYTA STÅLKANT, kräver sjukt mycket jobb och kommer aldrig bli bra.. + att det förmodligen kostar mera än att köpa nya skidor.

jag själv har kört av stålkanterna på alla twintips jag ägt.. men de är bara att du klipper bort den trasiga biten, fixar lite belagstav å fyller igen hålet som blir, planslipa och fila till de så de inte blir några hack i kanten typ.. borde funka bättre än att inte ha nått alls!

skidan är vefenitivt inte oanvändbara.. handlar bara om att orka fixa det! tar inte så lång tid och är lätt värt besväret!

lycak till :)
tänkte typ som nator, klipp bort och sätt belagstav som fyller igen! det gjort ju jag när jag fick hål i skidan typ... gick till shoppen i klinten och dom fixade det på 15 min typ :D

Du borde smärscha den, blir inte som ny men duger till att shredda med. Har gjort det på två av mina tidigare skidor.

samma sak hände med mina gamla handrail skidor. jag tog en hammare och bankade tillbaka stålkanten, sen dess har den suttit där den ska :)

inget jag rekomenderar men det funkade för mig. hehe

jstalis sa:
Ohm1e sa:
Teufel sa:
Du borde smärscha den, blir inte som ny men duger till att shredda med. Har gjort det på två av mina tidigare skidor.
Och med "Smärscha" menar du då?
Aldrig hört de ordet förrut ;o ?
banka ner typ? eller? haha
hmm jaa de tänkte jag också att han mena x), men lät så udda , men ah,

Men som sagt iallafall . för 100ggn,
Stålkanten har låstnat från skidan, ungefär halva,
alltså är de inte bara att "smärscha" tillbax den.
Men hade tänkt prova me epoxilim o försöka få de på plats!.

Snödjup

Tillbaka
Topp