Analys av min åkning

Zentradi

Medlem
Analys av min åkning
Tänkte man kunde få lite tipps av kunniga ögon här på Freeride. Tycker själv att att jag åker hyfsat, kanske inte så aggresiv, men har lyckats ligga på skär i svart brant om underlag ät är rätt. Gillar om det är lite hårdare i backen. Nu blev det en film på pist åkning, men åker mest offpist under säsongen. Har själv försökt fundera på vad som kan förbättras, men är en oskolad åkare så tips skulle uppskattas. :)

Analys av min åkning
Himlasvängen?
Om du vill ha något att foka på så skulle det kunna var att släppa svängen lite tidigare och söka stödet på nya ytterskidan tidigare. dels för att få mer med dig till nästa sväng men oxå för att få tyngdpunkten att gå en betydligt snävare väg än skidorna.

Sen finns det mer fler saker att jobba med.
Pröva att ligga kvar med överkroppen i höjd och låt skidorna "komma in" under kroppen istället för att resa dig upp i växlningen.
Pröva att styra svängen med en rörelse av innerknät mot nästa sväng

Analys av min åkning
Ska försöka tänka på inner knät nästa gång jag åker. Spännande att du tar upp det där att inte resa sig upp mellan svängarna. Fick tipset för två år sedan att jag skulle börja resa mig upp mellan svängarna (av en instruktör i Åre) Så har jobbat en hel del att just komma upp mellan varje sväng senaste tiden. Jag ska prova det sättet igen och se hur det känns.

Lite svårt att hänga med i det första tipset, menar du att gå mer ner i falllinjen och inte runda upp svängen lika mycket?

Jag har även fått höra att jag krummar ryggen förmycket, något som jag har försökt jobba på.

Analys av min åkning
Skidåkning är ju ganska mycket personlig smak men det jag skulle jobba på i ditt fall är:
Tippa innerfoten inuti pjäxan hårdare (Det ger rörelse av innerknät som Anders är inne på)
Lite smalare mellan skidorna.
Dra innerfoten bakåt så att du har ungefär samma vinkel på underbenen.
Lågavlasta istället för hög. Slappna av/flexa ytterbenet mot slutet av svängen (Anders är också inne på det). Så mycket som du kantar måste kroppen komma upp en del men inte så mycket som nu. Du kommer snabbare in i nästa sväng och kan kontrollera farten bättre. När du når fallinjen måste du redan börjat svänga mycket annars skenar farten lätt iväg. För att det ska funka bra måste du dock få in dom första tre sakerna först.

Kanske låter som en sågning men du ville ju ha feedback. Du åker bättre än dom allra flesta man ser ute i backarna, särskilt med tanke på att du inte har en "skolad" bakgrund.

Analys av min åkning
Haha sågning? Absolut inte! Grymma tips! Kollade på stillbilden och såg vad du menade med underbenet. Jo jag har en tendens att komma lite förbrett mellan skidorna i pisten (är snarare tvärt om i offpisten konstigt nog). Lågavlasta det väll att inte gå upp så mycket mellan svängarna? Ska ut och jobba på de tre punkterna så snart jag kan!

Analys av min åkning
Zentradi sa:
Ska försöka tänka på inner knät nästa gång jag åker. Spännande att du tar upp det där att inte resa sig upp mellan svängarna. Fick tipset för två år sedan att jag skulle börja resa mig upp mellan svängarna (av en instruktör i Åre) Så har jobbat en hel del att just komma upp mellan varje sväng senaste tiden. Jag ska prova det sättet igen och se hur det känns.

Lite svårt att hänga med i det första tipset, menar du att gå mer ner i falllinjen och inte runda upp svängen lika mycket?

Jag har även fått höra att jag krummar ryggen förmycket, något som jag har försökt jobba på.
Mer i fallinjen - absolut
Det brukar blandas ihop att man ska upp mellan med att tyngdpunkten ska förflytta sig, man vill få till rörelse genom hela svängen och den kan likaväl vara i sidled och inte nödvändigt upp eller ner, det styrs mer utifrån terräng och mål med nästa sväng
Håller med Jamt - det är bra åkning och det handlar om småjusteringar

Tillbaka
Topp