Andra ställen än de gamla vanliga?

jancash

Ny medlem
Tjena!

Undrar om det finns nån som har tips på boende
på andra ställen än de stora vanliga ställena chamonix, St Anton val di sere o.s.v.
där det oftast är dyrare att bo o leva.
Det måste ju finnas en jävla massa små ställen där åkningen är bra men det inte är så mycket folk o då även lättare enklare o billigare att fixa boende på.

Är ett gäng polare som vill åka bräda i 1 eller ett par månader i vinter.
Är tacksamma för alla tips vi kan få.

Hela alperna kryllar av grymma ställen. Frågan är bara om man vill dela med sig av dem. Jag har haft mit livs bästa åkning i Serfaus. Andermatt är ett skönt ställe. Sölden funkar när det snöat men har ändå inte någon topplacering. Grimentz ska vara grymt men det finns kvar för mig. Kolla på alla skidfilmer, skriv ner orterna, läs på, kolla kartan och ge er av. Alperna är inte större än ett par bensintankar!

Andra ställen.
En bra fråga. Eftersom du inte fått särskilt många napp är förmodligen dom som har nåt bra tips inte särskilt intresserade att dela med sej. Eller annars är det så illa att alla på forumet är så insnöade att dom följer strömmen till Chamonix. Inget ont om Chamonix.. för 20 år sen……var det skitbra.

Men mitt tips är, sortera ut alla orter som är frekvent omskrivna här eller i andra skidforum.
Det innebär att dom 15 stora är diskade direkt.
Sen väljer du land efter det språk du behärskar bäst.
För skall du till småorter kan du inte räkna att skolengelskan går hem särskilt bra. Frau Hilde i Hinterdorf snackar bara en knappt förstålig tyska. Signora Calsone i Monte Cavallo snackar bara Italienska och det fort som fan. Musjö Colonell i Lac de Biasson snackar franska med en Guloise i mungipan, och har ingen lust att haja vad du vill.

Leta efter små orter som ligger i utkanten av något större område. Eller hellre någon dal med flera skidorter på samma liftkort och ett fungerande bussnät. Små orter som ser obetydliga ut på en pistkarta är inte sällan rena gukdkorn.

Har du egen transport titta efter orter långt ifrån en flygplats som är aviga att ta sej till, då slipper du charterfolket.

Orter långt bort med fungerande transporter. Det låter som Schweiz eller Österrike. Med sina Postautos.
Småorter i stora liftsystem låter som Italien.

Alla dessa 3 har en geografi som gör att skidorterna ligger närmare folket så att säga. Man åker skidor på hemmaplan.
Franska skidorter är med få undantag byggda och planerade i områden där det tidigare inte funnits ett skvatt. Väljer du Frankrike titta efter Gites en typ av vandrarhem som finns litet här och där

Träffar du på någon skidåkande Schweizare, Österrikare , Italienare, Fransman här hemma lyssna vad dom har för favoriter. Det lönar sej jag lovar

God hjälp i planeringen har du av ADAC,s skidatlas som har det mesta om skidorter.

Jag är helt övertygad att du om du hittar något sånär rätt får en fantastisk och lärorik skidvinter med betydligt mer ospårat än dom som följer strömmen.

Ha det bra.

Tillbaka
Topp