Ang. Booster Strap och pjäxor

Wikingen

Medlem
Hej,

Har bestämt mig för att införskaffa ett par Booster Straps efter mycket problem med benhinnorna förra året. Efter att ha gått igenom ändlösa benhinneinflammations-trådar verkar detta vara det ända vettiga att ta till för att minska problemen (förutom inköp av nya pjäxor vilket jag inte har råd med).

Står nu i valet och kvalet om vilken modell man ska köpa - standard eller expert? Jag väger 65kg och åker aggressivt. Har 2 säsonger i benen och de dagar snön inte skänker någon njutning utanför pisterna försöker jag öva på mina jibbing färdigheter. Pjäxorna jag kör på är ett par Nordica Dobermann Agressor WC 100. Har sett att booster strapsen säljs på skistore under soft och medium, är soft = standard och medium = expert?

För övrigt läste jag också i en någon tråd att dem på alpingaraget kunder skära i pjäxan för att göra den mjukare. Tyckte det lät väldigt suspekt, någon som vet om detta stämmer?

mvh
Carl

Edit: Frågan är om man ska köpa Medium eller Soft. Benämningarna standard och expert verkar inte gälla längre.

Senast ändrad:
väger du vara 65 kan jag inte tänka mig att du behöver expert, såvida du inte kör som hermann maier i pisten.

edit: vuxenboostern finns i soft, medium och world cup. om de döpt om den på skistore gör du nog klokast i att fråga, men det står ju på förpackningen, som borde vara densamma.

Senast ändrad:
Innan du börjar skära i pjäxan för att få den mjukare, pröva först med bara dina boosters. Du kommer märka att den övergripande känslan är att pjäxan blivit mjukare i framåtflex.

Lee-nus: Ser nu att jag tydligen tittat fel, har kollat på den amerikanska hemsidan. Valet är alltså mellan Soft eller Medium? hehe nej, man är ingen hermann, så kanske borde satsa på soft. Tar dock lite på självkänslan;)

FF: Ok, hade egentligen aldrig övervägt det i första taget, ville mest veta om det stämde. SKulle isf vara ett sista utvägen alternativ. Vad säger du annars, soft eller medium?

Wikingen sa:
men vafasen, var står det att dem finns i beginner, intemediate och expert?
här kollar jag. http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp
aha, jag misstog mig på terminologin! jag har medium själv, väger 12 kg mer än du och den räcker gott och väl. world cup är riktigt jävla hård. :)

du är ju ganska lätt, så jag tror soft räcker gott åt dig. jag skulle nog kunna ha soft själv i stället, åtminstone i inledningen av säsongen när man kör som en fjolla... :)

Senast ändrad:
Egentligen står ju allt på deras hemsida:

"The choice between the different models of The Booster Strap has to be done considering the following parameters:

1. Weight/Height
The Booster Medium or World Cup fits Heavy/Tall athletes, Booster Soft fits Light/Short athletes
2. Aggressiveness
Medium or World Cup fits an aggressive skier, Booster Soft fits a quiet skier
3. Disciplines
For Tech events it is suggested to ski with Medium or World Cup, for Speed events with the Soft model
4. Stiffness of Boot's plastics
Stiff Boot --> Booster Medium or World Cup, Soft --> Booster Soft
5. Stiffness of the Ski
Stiff Ski --> Booster Medium or World Cup, Soft Ski --> Booster Soft

It should be also considered that it is better to begin with a softer model rather than a stiff one. A softer model has a slower elastic response but makes much easier to feel the advantages of using The Booster Strap. Beginning with a too stiff model may not lead the skier to feel the difference.

In addition it has to be considered that there is an overlap between the models and their elastic properties. As an exemple, the properties of an high tensioned Medium model can be equal to those of a low tensioned World Cup model."

Senast ändrad:
^haha, lutar väl åt soft då. Kommer ju kännas för jävla dumt om man slår till på en medium och benhinneproblemen börjar igen.

föresten är skistore den ända återförsäljaren för Boosterstrap på nätet? 545kr är känns rätt tungt.

Wikingen sa:
föresten är skistore den ända återförsäljaren för Boosterstrap på nätet? 545kr är känns rätt tungt.
du skulle kunna kolla typ ebay om du är inne på sånt. kollade just själv, men fanns ingen soft för tillfället. där framgick dock att de verkar heta beginner, intermediate, expert och world cup i usa, så jag var inte helt fel ute. olika benämningar på samma grejer antagligen.

prolemet är att jag åker om 10 dagar, så kan inte ha för hög leveranstid..Kommer bara vara nere i 20 dagar dessutom så vill inte skicka ner det heller. Ok antar då att intermediate=soft, expert=standard. Då känns det lite bättre att beställa soft:)

Wikingen sa:
prolemet är att jag åker om 10 dagar, så kan inte ha för hög leveranstid..Kommer bara vara nere i 20 dagar dessutom så vill inte skicka ner det heller. Ok antar då att intermediate=soft, expert=standard. Då känns det lite bättre att beställa soft:)
nej, jag tror att beginner = soft, verkar mest naturligt så... i så fall är expert = world cup. tror att det är just där problemet sitter. vissa kallar den styvaste för expert, andra kallar den world cup.

Wikingen sa:
med vad är då world cup (USA) i europa? Super World Cup?
såhär är det som jag förstår det:

soft = beginner
medium = intermediate
expert = world cup

annars är det ju nåt fel med terminologin, om beginner helt plötsligt kan vara medium t.ex., eftersom det inte finns nåt steg under denna.

Wikingen sa:
Wikingen sa:
är 99% säker på att skistore är den enda svenska onlinebutiken som säljer. sen angående leveranstid så behöver du inte oroa dig om du beställer från skistore, de brukar vara riktigt snabba med leveranser. fick t.ex. mina pjäxor levererade på en arbetsdag(!) vilket jag tycker är riktigt grymt.

Här kommer en fråga till WIKINGEN?

HAR DU SMALA UNDERBEN/SKENBEN?

Här kommer lite info som du kan tänka på för att få bort dina problem

Det är ju flexen/glappet... skenbenet/skalet du ska få bort.

Det får du inte med den Intermidiate alternativet.

Skenbenet ska ju ligga stumt mot pjäxan "flex"

Det kommer du endast få med dom hårdare alternativen.

Kolla även om du kan flytta underbensspännena så du kan spänna pjäxorna mer, alltså dom två som sitter överst

Man kan även volymreducera pjäxan genom att lägga in material i skaftet mellan skalet och innerskon.

Man kan även skenbensavlasta plösen med material.

Lycka till

PS HAR WORLD CUPEN SJÄLV...fungerar perfekt....:-)

Senast ändrad:
lånar tråden lite.. (istället för att skapa en ny):

själv har jag inga problem med onda benhinnor, däremot så får jag ofta ont som fan i vaderna efter några dagars åkning (framförallt om jag åkt mycket offpist/skog) då man har mer baklut än annars. någon som har något tips på hur man kan göra för att undvika detta? kanske inte går att undvika detta helt, men i alla fall minska..? är det enda alternativet att skaffa nya pjäxor med mjukare(?) skaft där bak eller finns det någon liten husmanskur som nån kan tipsa om?
jag skulle i alla fall inte tro att det beror på otränade vader eftersom jag tränar fotboll 2-3dgr i veckan och har gjort det sen jag var 6 så jag har inte särskilt spinkiga ben iaf..

ska även tillägga att jag har åkt på ett par head edge (skitpjäxor) innan, men nu har köpt ett par salomon foil som jag hoppas är lite bättre.
men som sagt, någon som har något tips på vad man kan göra för att minska/bota detta?

simon_t sa:

själv har jag inga problem med onda benhinnor, däremot så får jag ofta ont som fan i vaderna efter några dagars åkning (framförallt om jag åkt mycket offpist/skog) då man har mer baklut än annars. någon som har något tips på hur man kan göra för att undvika detta? kanske inte går att undvika detta helt, men i alla fall minska..? är det enda alternativet att skaffa nya pjäxor med mjukare(?) skaft där bak eller finns det någon liten husmanskur som nån kan tipsa om?
jag skulle i alla fall inte tro att det beror på otränade vader eftersom jag tränar fotboll 2-3dgr i veckan och har gjort det sen jag var 6 så jag har inte särskilt spinkiga ben iaf..

ska även tillägga att jag har åkt på ett par head edge (skitpjäxor) innan, men nu har köpt ett par salomon foil som jag hoppas är lite bättre.
men som sagt, någon som har något tips på vad man kan göra för att minska/bota detta?
du kanske har stela och ömma vader? i så fall rekommenderar jag dig lite hederlig stretching. annars får du helt enkelt börja hänga framåt i pjäxskaften som en riktig karl! :)

Lee-nus sa:
simon_t sa:

du kanske har stela och ömma vader? i så fall rekommenderar jag dig lite hederlig stretching. annars får du helt enkelt börja hänga framåt i pjäxskaften som en riktig karl! :)
Du har fel teknik i förhållande med din pjäxas lutning.
Sträva efter att trycka på plösen istället. Gå lägre i sants istället för att hämna i baksätet. Tror dock du har goda odds för detta med foilen, den lutar väl rätt mkt fammåt?

Lee-nus sa:
simon_t sa:

hmm, alltså jag stretchar ju efter varje träning o.s.v... dock kan man säkert vara mer noga med det än vad jag är. och jo, det blir väl o jobba lite på tekniken i så fall :P dock svårt med ett par skidor utan rocker när det är 30-40cm lössnö. lär jag väl stå på näsan direkt! men som sagt, det handlar väl om tekniken, får lägga om den lite och träna.
men är det någon som har något tips på vad man kan göra på själva pjäxan? som några skrivit tidigare, att lägga i någon form av skumgummi (liggunderlag el. liknande) bakom vaden i pjäxan istället för framför? vad tror ni om det?

simon_t sa:
Lee-nus sa:
simon_t sa:

hmm, alltså jag stretchar ju efter varje träning o.s.v... dock kan man säkert vara mer noga med det än vad jag är. och jo, det blir väl o jobba lite på tekniken i så fall :P dock svårt med ett par skidor utan rocker när det är 30-40cm lössnö. lär jag väl stå på näsan direkt! men som sagt, det handlar väl om tekniken, får lägga om den lite och träna.
men är det någon som har något tips på vad man kan göra på själva pjäxan? som några skrivit tidigare, att lägga i någon form av skumgummi (liggunderlag el. liknande) bakom vaden i pjäxan istället för framför? vad tror ni om det?
Antar att du får ont av själva kanten på pjäxan när den trycks emot vaden? Det bör ju isåfall fungera att lägga ett liggunderlag eller dylikt emellan för att minska smärtan. Alltså ett liggunderlag som sticker upp lite och på så sätt förlänger skaftet. Prova även att mjuka upp vaden efter varje skiddag med stretching och lite massage.

simon_t sa:

Skulle ändå tro att det beror på otränade vader, eller snarare att man är ovan vid den statiska belastning på vaderna som skidåkning ger. Brukar själv ha lite träningsverk och ont i vaderna i början av säsongen, men det försvinner ju sen.

jonathan-o sa:
simon_t sa:
Lee-nus sa:
Antar att du får ont av själva kanten på pjäxan när den trycks emot vaden? Det bör ju isåfall fungera att lägga ett liggunderlag eller dylikt emellan för att minska smärtan. Alltså ett liggunderlag som sticker upp lite och på så sätt förlänger skaftet. Prova även att mjuka upp vaden efter varje skiddag med stretching och lite massage.
precis, var så jag menade. borde väl funka som sagt..? sen måste jag väl erkänna att jag är rätt dålig på att stretcha efter att jag har åkt skidor. är betydligt mer noggran efter fotbollsträningar/gym.. så det kan säkert vara en anledning till det onda (men har svårt att bara tro att det beror på det..). men som sagt, ska i alla fall testa det där med liggunderlag nu när jag åker upp om två veckor.
någon annan som känner igen sig angående "vadont" och /eller har något tips på vad man kan göra?

Pimpelgas sa:
Skulle ändå tro att det beror på otränade vader, eller snarare att man är ovan vid den statiska belastning på vaderna som skidåkning ger. Brukar själv ha lite träningsverk och ont i vaderna i början av säsongen, men det försvinner ju sen.
jo det stämmer nog. som sagt, inte otränade vader men att man inte är van vid den statiska belastningen. men ändå, även om det går över sen så är det ju jobbigt som fan under tiden man har det. känns ju som vaden ska spricka när man råkar få riktigt med bakvikt eller en hård smäll mot vaden :S
så langa gärna fler tips / husmanskurer!

Ok, börjar tveka här igen. Ger soft tillräckligt stöd? Känns nästan lika bra att köpa normal (med 3 band) istället för soft (2 band) och skulle den kännas för "hård" skulle man kunna klippa av ett banden. Dum ide?

Jag tycker inte du ska köpa den klenaste varianten.

Köper du medium och tycker den är för hård kan du bara kapa av ett av banden så blir den en soft.

Lima-ko sa:
simon_t sa:
och jo, det blir väl o jobba lite på tekniken i så fall :P dock svårt med ett par skidor utan rocker när det är 30-40cm lössnö.
Jaså, varför då, vad åker du på nu?
enligt allt vad jag någonsin lärt mig om om skidåkning så är bakåtvikt (åtminstonde inte framåtvikt) i offpisten, den kanske viktigaste grundpelaren när det gäller offpiståkning. det är så jag har lärt mig och det är så jag alltid har åkt. men du får gärna komma med tips på bättre teknik om du sitter inne på någon sådan! har i alla fall svårt att se att jag skulle kunna åka utan någon bakvikt överhuvudtaget på mina mojo 90.. men som sagt Lima-ko, ge mig gärna tekniktips på hur man åker bra och får ett skönt flyt utan bakåtvikt!

Senast ändrad:
simon_t sa:
Lima-ko sa:
simon_t sa:
och jo, det blir väl o jobba lite på tekniken i så fall :P dock svårt med ett par skidor utan rocker när det är 30-40cm lössnö.
enligt allt vad jag någonsin lärt mig om om skidåkning så är bakåtvikt (åtminstonde inte framåtvikt) i offpisten, den kanske viktigaste grundpelaren när det gäller offpiståkning. det är så jag har lärt mig och det är så jag alltid har åkt. men du får gärna komma med tips på bättre teknik om du sitter inne på någon sådan! har i alla fall svårt att se att jag skulle kunna åka utan någon bakvikt överhuvudtaget på mina mojo 90.. men som sagt Lima-ko, ge mig gärna tekniktips på hur man åker bra och får ett skönt flyt utan bakåtvikt!
Beror ju helt på var man åker. Av egen erfarenhet har jag "märkt" att man kan charga och skippa bakåtlutet om det är väldigt brant, helt enkelt för att nosen dyker ner mot dalen, dvs den dyker inte därmed rakt ner i snön. På en flack yta däremot är det inte lika kul att köra utan bakåtlut...

Alltså, bakvikt är alltid FEL FEL FEL, i lösnö eller inte så är det FEL, OK?
Sen behöver du inte ligga på allt vad du har fram när du kör i offpisten utan snarare stå mitt på foten.
Att det inte skulle gå och köra utan en skida med rocker var nog det dummaste jag hört på länge :-) Hur tror du vi gjorde innan, när vi åkte på spjut? bara bakvikt eller?
MITT PÅ SKIDAN; MITT PÅ FOTEN

Som Anders säger, mitt på skidan, mitt på foten, och jämnt tryck på båda skidorna...

Visst Mojon är lite hårdare än andra skidor, men folk åker fortfarande helikopterskidåkning med smalare grejer, och de betalar flera tiotusentalskronor för upplevelsen...

Men det blir klart roligare med tokfeta rockerskidor med perfekt flex. Det blir ju alltid roligare åkning om man kan pressa och jobba skidan i svängarna...

OskarHolmblad sa:
simon_t sa:
Lima-ko sa:
Beror ju helt på var man åker. Av egen erfarenhet har jag "märkt" att man kan charga och skippa bakåtlutet om det är väldigt brant, helt enkelt för att nosen dyker ner mot dalen, dvs den dyker inte därmed rakt ner i snön. På en flack yta däremot är det inte lika kul att köra utan bakåtlut...
jo precis, det är klart att det går bättre om det är brant. men det är väl mest där det är lite flackare jag tänker på..

Sen "Anders Nilson", varför skulle lite bakåtvikt vara så otroligt FEL FEL FEL för? det finns väl egentligen inget rätt eller fel när det gäller denna fråga. jag menar, alla åker väl på det sättet som dom tycker känns bäst. en kille som t.ex. ser ut att åka med ganska mycket bakvikt och göra det på ett snyggt sätt är Kaj Zackrisson. ser ju ofta ut som om han sitter ner o kör, vilket jag personligen tycker ser riktigt coolt ut. sen har jag inte heller sagt att det inte GÅR att åka utan bakvikt med en skida utan rocker. vet inte vad du fick det ifrån..

Hehe, Kaj kör inte med bakvikt...Då hade han kolavippat för länge sen... Däremot har han en ganska låg åkstil med bra böj på benen vilket gör att det kan se ut som att det är bakåtvikt. Men på Kajs nivå, och där Kaj åker, där är det ganska viktigt med plöstryck just för att ha bra kontroll på grejerna.

Carled sa:
Hehe, Kaj kör inte med bakvikt...Då hade han kolavippat för länge sen... Däremot har han en ganska låg åkstil med bra böj på benen vilket gör att det kan se ut som att det är bakåtvikt. Men på Kajs nivå, och där Kaj åker, där är det ganska viktigt med plöstryck just för att ha bra kontroll på grejerna.
jaha du..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp