Booster Strap

Monis

Ny medlem
Booster Strap
Jag har problem med mina smalben när jag åker. Så stora att jag MÅSTE göra något åt dom. Det kan bero på att pjäxan inte omsluter smalbenet, att jag har för smala ben. (har genetiskt smala ben). Så jag tänkte beställa booster strap. Har läst diverse forumtrådar men blir inte klokare av de. Så jag undrar, vilken hårdhet ska jag ha? Expert eller WC, medel eller hårdaste? (den med 2 delad framsida eller 3 delad). Jag ska ha de för att få bättre kontakt så jag slipper "Shin Bang", inte prestandan.
Edit: Jag är 175cm 70kg. Åker fort och aggressivt ibland. Men minst lika ofta leker jag runt i skogen eller chillar omkring...

Senast ändrad:
Booster Strap
Sök och läs, finns mer än tillräckligt skrivet om boosterstrap innan. När du gjort det pröva även att tänka lite själv.

Booster Strap
tompan14 sa:
Sök och läs, finns mer än tillräckligt skrivet om boosterstrap innan. När du gjort det pröva även att tänka lite själv.
Jag har läste JÄTTEMYCKET! och allt säger mot sig självt åt höger och vänster, ena säger det ena och den andra säger det tredje fjärde och femte. Osäker på om denna tråd kommer hjälpa mig mer, men tänkte ge forumet en chans...
Tänka själv är svårt när man inte vet eftersom det står OLIKA överallt. Olika butiker som säljer strapen så heter flexen helt olika saker än vad andra skriver och de som gör Booster dessutom.
Hjälp en förvirrad människa någon... Utan att vara dryga snälla?

Booster Strap
om nu alla säger emot varandra och sig själva hela tiden, varför skulle inte denna tråd bli precis likadan? booster strapen diskuterades flitigt för nån vecka sen, var själv med i den diskussionen. oavsett vilket tvivlar jag på att man behöver göra en ny tråd varje gång nån har samma fråga som ställts tidigare.
jag hänvisar till forumet!

Booster Strap
Vad är det som är oklart?
Följande beskrivning lämnar väl inte mycket åt slumpen?
The Models: Booster Kid 2 short elastic bands. Ideal for Kids; Booster Soft 2 elastic bands. Ideal for good skiers and for light/not aggressive racer; Booster Medium 3 elastic bands. Ideal for very good skiers and racers; Booster World Cup 3 reinforced elastic bands. Engineered to fit the needs of the World Cup skier.

Boostern kommer gör att plösen på din pjäxa sitter tightare, och även flexar mer med ditt ben. En vanlig strap är helt stum och flexar ingenting. Om de kommer lösa dina problem helt kan jag dock inte garantera. Det kan kräva förebyggande träning, byte av pjäxor och diverse andra åtgärder.

Booster Strap
Lider av samma prolem som dig Monis. Har också kroniskt smala ben :P och kör med den boostern som har tre(3) remmar. Kommer i ärlighetens namn inte ihåg vilken det är men det kan du säkert lista ut när du står i affären.

Det funkar kanoners för mina ben och jag har inte haft det minsta problem sen jag skaffade booster. Hoppas det hjälper dig något i ditt sökande?

Booster Strap
Lima-ko sa:
Vad är det som är oklart?
Följande beskrivning lämnar väl inte mycket åt slumpen?
The Models: Booster Kid 2 short elastic bands. Ideal for Kids; Booster Soft 2 elastic bands. Ideal for good skiers and for light/not aggressive racer; Booster Medium 3 elastic bands. Ideal for very good skiers and racers; Booster World Cup 3 reinforced elastic bands. Engineered to fit the needs of the World Cup skier.
Det som är förvirrande är att de ställen jag har hittat som säljer skriver helt olika saker, där finns inte de stegen du skrev, där heter de helt olika saker... Vissa står bara 3 band, hårda eller mjuka varianten lixom?

Lee-nus sa:
om nu alla säger emot varandra och sig själva hela tiden, varför skulle inte denna tråd bli precis likadan? booster strapen diskuterades flitigt för nån vecka sen, var själv med i den diskussionen. oavsett vilket tvivlar jag på att man behöver göra en ny tråd varje gång nån har samma fråga som ställts tidigare.
jag hänvisar till forumet!
Därför att jag är smådesperat eftersom jag hemskt gärna inte vill tvingas sitta på soffan pga enorma smärtor när det är tänkt att jag ska åka skidor i 2 veckor i sträck kort efter jul...
Jo jag läste den diskussionen och blev smått förvirrad!

joni1 sa:
Lider av samma prolem som dig Monis. Har också kroniskt smala ben :P och kör med den boostern som har tre(3) remmar. Kommer i ärlighetens namn inte ihåg vilken det är men det kan du säkert lista ut när du står i affären.

Det funkar kanoners för mina ben och jag har inte haft det minsta problem sen jag skaffade booster. Hoppas det hjälper dig något i ditt sökande?
Och här kom svaret jag ville ha:) Tack!

Booster Strap
Monis sa:
Och här kom svaret jag ville ha
Hur vet du att det bara finns en variant med tre band? Hur vet du att ni befinner er på en jämförbar nivå i åkteknik, kroppsvikt osv?

Om du är så desperat att få tag i på rätt band inom ett par dagar, varför inte fråga de som jobbar i butiken där du tänkt handla? Ärligt talat, om du inte klarar av två veckors åkning i sträck kanske du borde se över din utrustning. Varför spendera pengar på att modifiera något som från början är så pass fel?

Det finns dumma trådar och så finns det...

Booster Strap
Monis sa:
Det som är förvirrande är att de ställen jag har hittat som säljer skriver helt olika saker, där finns inte de stegen du skrev, där heter de helt olika saker... Vissa står bara 3 band, hårda eller mjuka varianten lixom?
Den beskrivningen var direkt från Boosters officiella hemsida, http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp , alltså fakta.
World Cup=3 band och metall
Medium=Expert=3 band
Soft=2 band
Kid=1 band

Med dina 70 kg åkandes fort och aggresivt, förmodligen även med förfinad teknik, skulle du nog kunna ha ett par med 3 band. Men eftersom du haft lite problem med skenbenen kanske en med 2 band är att föredra. Eller så gör du som någon annan föreslog innan, köp 3 band, blir det för mycket för dig, klipp av ett.

Jag väger knappa 80 kg och är en skolad fri skidåkare, gillar att åka rätt fort med mycket dynamik men åker bara rakt ner när jag inte vågar svänga. De med 3 band funkar utmärkt för mig, de gjorde dock större skillnad när jag hade vanliga överlappspjäxor jämfört med nu då jag kör 3-dels pjuk.

Senast ändrad:
Booster Strap
tompan14 sa:
Monis sa:
Och här kom svaret jag ville ha
Hur vet du att det bara finns en variant med tre band? Hur vet du att ni befinner er på en jämförbar nivå i åkteknik, kroppsvikt osv?

Om du är så desperat att få tag i på rätt band inom ett par dagar, varför inte fråga de som jobbar i butiken där du tänkt handla? Ärligt talat, om du inte klarar av två veckors åkning i sträck kanske du borde se över din utrustning. Varför spendera pengar på att modifiera något som från början är så pass fel?

Det finns dumma trådar och så finns det...
Det finns 2 varianter med 3 band, men den sista misstänker jag starkt är ganska ovanlig i vanliga affärer osv...

Internetbutik som jag tyvärr inte har tid att vänta på ett segt e-mail
Hahaha du skulle du baaaara veta hur stora problem jag hade med mina tidigare pjäxor! Djeeeeezuz christ! Jag modifierade mina förra pjäxor sönder och samman!
Men jag har tyvärr itne pengar nog att göra bootfittning eller formspruta!

Det finns dumma trådar och så finns det medlemmar på freeride som lägger mer tid på att vara dryga än hjälpsamma

Booster Strap
Lima-ko sa:
Monis sa:
Den beskrivningen var direkt från Boosters officiella hemsida, http://www.boosterstrap.eu/english/booster.asp , alltså fakta.
World Cup=3 band och metall
Medium=Expert=3 band
Soft=2 band
Kid=1 band

Med dina 70 kg åkandes fort och aggresivt, förmodligen även med förfinad teknik, skulle du nog kunna ha ett par med 3 band. Men eftersom du haft lite problem med skenbenen kanske en med 2 band är att föredra. Eller så gör du som någon annan föreslog innan, köp 3 band, blir det för mycket för dig, klipp av ett.

Jag väger knappa 80 kg och är en skolad fri skidåkare, gillar att åka rätt fort med mycket dynamik men åker bara rakt ner när jag inte vågar svänga. De med 3 band funkar utmärkt för mig, de gjorde dock större skillnad när jag hade vanliga överlappspjäxor jämfört med nu då jag kör 3-dels pjuk.
Går det alltså att klippa av ett?
Det är ju pga mina problem jag vill ha banden...

Det lutar åt 3 bands banden...

Booster Strap
Jag vill låna tråden lite tvärt och fråga om de hära med Booster Strap värkligen e värk25 tusen:S?
Funkar de inte lika bra att bara slita åt med villket spänband som hällst?:D

Booster Strap
Monis sa:
Det finns 2 varianter med 3 band, men den sista misstänker jag starkt är ganska ovanlig i vanliga affärer osv...

christ! Jag modifierade mina förra pjäxor sönder och samman!
Ja, men som jag skrev ovan är den ena av dem WC och har förutom 3 band som är förstärkta (som alltså gör dem mycket stummare), den är för hård för de flesta, så även för dig. Innan hade WC 3 band och ett metallband, men det verkar de ha gått ifrån.
"Booster World Cup 3 reinforced elastic bands."

Klart det går att klippa av ett band, hur bra det blir kan jag dock inte svara på, har dock svårt att se att det skulle bli sämre.
Jag förstår att det är pga av dina problem men 2 band skulle ju tillåta ditt ben att flexa mer än de med 3 band, och kanske på så sätt också minska dina problem.

Jag tycker personligen du borde se över dina prioriteringar, har du inte råd att lägga pengar och tid på att få ett par pjäxor som passar riktigt bra och inte orsakar dig smärta förstår jag inte hur du ska kunna njuta av dina 2 par Hendryxlagg...

Railson och alla andra som ifrågasätter hur viktiga pjäxorna är:
Alla pengar och all tid du lägger på pjäxorna är värda, det är det absolut viktigaste en skidåkare har, oavsett om man enbart åker park eller meterdjupt fluff varje dag. All kraftöverföring sker via fötterna och pjäxorna är din länk mellan fötterna och snön. Utan ett par pjäxor som presterar riktigt bra spelar det ingen roll om man har 11 par lagg som Hasse, man kommer ändå inte ens vara i närheten av att få ut 100% av dem.

Senast ändrad:
Booster Strap
OM man har problem med att pjäxerna är för stora runt smalbenen så kan man, förutom Bootser, bygga på med mer material runt innerskon för att få den att sitta tightare.
Tunnt liggunderlag eller motsv fungerar bra att göra det med

Booster Strap
jag har 3 par skidor och inneskor som är sprutade. Och pjäxor är de viktigaste.....

Booster Strap
Va, 3 par, vad hände med nedanstående setup som du försökte imponera med på kidsen i början av september?
Hasse sa:
Eller så gör du som mig ;)

Faty-pus A-lotta 190 cm och 180 cm
Faty-pus D-sender 194 och 184 cm
Line Prophet 130
Line Prophet 100
Line Sir Francis Bacon (rock ski)
Hendryx Cash is King
Hendryx Foxy Ladies
Head GS (raceskida)
Head SL (raceskida)
Sen tillkommer det förmodligen ev Pro Legend eller nåt mer för telisar, Och ev ett par Mothership...

//H

Mest skidor när man dör vinner ;)
Självklart är pjäxorna det viktigaste, tyvärr tror jag inte att alla har koll på det. Jag önskar att jag hade blivit upplyst tidigare än jag blev och satsat mer pengar och tid på pjäxorna, det hade sparat mig otroligt mycket besvär och smärta.

Senast ändrad:
Booster Strap
Skulle skriva nàt här men kom pà att Jeffa inte gillar vad jag skriver sà jag làter bli istället....

/H

Senast ändrad:
Booster Strap
Anders_Nilson sa:
OM man har problem med att pjäxerna är för stora runt smalbenen så kan man, förutom Bootser, bygga på med mer material runt innerskon för att få den att sitta tightare.
Tunnt liggunderlag eller motsv fungerar bra att göra det med
Det har jag gjort, numera gör det ont på ett mycket mindre område och lättare smärta:)

Lima-ko sa:
Monis sa:

christ! Jag modifierade mina förra pjäxor sönder och samman!
Jag tycker personligen du borde se över dina prioriteringar, har du inte råd att lägga pengar och tid på att få ett par pjäxor som passar riktigt bra och inte orsakar dig smärta förstår jag inte hur du ska kunna njuta av dina 2 par Hendryxlagg...

Railson och alla andra som ifrågasätter hur viktiga pjäxorna är:
Alla pengar och all tid du lägger på pjäxorna är värda, det är det absolut viktigaste en skidåkare har, oavsett om man enbart åker park eller meterdjupt fluff varje dag. All kraftöverföring sker via fötterna och pjäxorna är din länk mellan fötterna och snön. Utan ett par pjäxor som presterar riktigt bra spelar det ingen roll om man har 11 par lagg som Hasse, man kommer ändå inte ens vara i närheten av att få ut 100% av dem.
Well, ekomomin har åkt på en hel del nitar nu med helt oväntade utgifter och finanskrisen...
Låg i min planering att formspruta faktiskt, men det var jag tvungen att ge upp nu...

Senast ändrad:
Booster Strap
Startade snarlik tråd för någon vecka sedan då jag satt (sitter) i samma båt som du. Slutade med att jag köpte boostern med 3 remmar (medium, expert/racer). Har installerat dem på pjäxorna och efter att ha provat dem hemma känns flexet redan mjukare än tidigare med det stumma bandet. Och som sagt skulle man fortfarande tycka pjäxan är för stum när man väl åker är det bara att klippa ena bandet så får man den mjukare modellen. Väger dessutom mindre än dig, 65kg, så kör på medium/expert!

Booster Strap
Jag ser bara två alternativ:
Formspruta eller
Börja träna kroppen fysiskt på riktigt och drika mjölk.

Ett annat tips:
Hoppa inte i BigAir med SuperG laggen!

Booster Strap
NiklasLundberg sa:
Jag ser bara två alternativ:
Formspruta eller
Börja träna kroppen fysiskt på riktigt och drika mjölk.
Formsprutning i all ära, men det löser inte alla problem och passar inte för alla. Jag kom verkligen inte överens med Conform'able, det gav mig mer smärta än njutning. För mina behov passar Intuition bak innerskor i ett par 3-dels pjuk mycket bättre.
Träna upp musklerna runt skenbenen rejält är dock ett riktigt hett tips.

Tillbaka
Topp