ang. Vindsurf köp

nomme

Medlem
ang. Vindsurf köp
Halloj!

Jag har lite spontant fått idén att skaffa en vindsurfingbräda och undrar om någon har några tips på vad man ska tänka på när man ska köpa en? Har inga tidigare erfarenheter alls.
Har kollat runt lite efter affärer som säljer men har inte hittat något, spenderar sommrarna i Luleå så ju närmare destå bättre..

ang. Vindsurf köp
Expediterna i affären är bra att fråga. www.surfzone.se kan du säkert finna svar också, om du nu inte redan har kollat där.

ang. Vindsurf köp
Om du aldrig surfat tidigare kan jag ju rekommendera en stor bräda. Som inte sjunkar.

En jävligt bra bräda är Kona One (www.konanordic.com http://www.konanordic.com/WebPage.aspx?id=101). Den funkar för nybörjare såsom proffs. Vi kör med den brädan på våra vindsurfingkurser men det är även en tävlingsklass. Det fina med denna brädan är att den planar väldigt lätt, och att den har en s.k. ducktail. Som gör att brädan känns mycket mindre när man kommer upp i planing. Det är en sjukt rolig och kvick bräda som funkar fint i alla vindar.

ang. Vindsurf köp
Kolla beggat på www.surfzone.se
Kona är ju lite som en egen klass inom windsurfingen.
Leta efter freeride bräda på runt 145L då blir det enkelt och roligt från början :)

ang. Vindsurf köp
Joontee1 sa:
Kolla beggat på www.surfzone.se
Kona är ju lite som en egen klass inom windsurfingen.
Leta efter freeride bräda på runt 145L då blir det enkelt och roligt från början :)
finns det någon mer "annonsmarknad" när det gäller windsurfing (förutom blocket och surfzone) som är värd att kolla upp? är också sjukt taggad på att köpa ett kit!

ang. Vindsurf köp
Är ganska lost när det gäller windsurfing, men är som sagt sjukt sugen på o köpa ett kit och börja! Någon som vet vad man bör ha för storlek på brädan? Tänkte på längd/bredd eller volym? Är runt 140L (som någon nämnde ovan) bra för en bräda att börja och utvecklas med eller bör man satsa på större/mindre?

sjukt tacksam för svar!

Simon

ang. Vindsurf köp
Beror ju lite på vad du väger?,(jag väger endast 55kg) jag har surfat i två år och har lärt mig på en gammal 110L bräda, sen fortsatte jag på klubb brädan 145L (Fanatic Shark), och nu har jag en Starboard s-type 115L. Så bara man vill så går det att lära sig på en liten, men det blir det ju som sagt enklare och roligare från början med en större bräda som är stadig. Man brukar säga att sin vikt plus 30L så flyter brädan och mindre så sjunker den. Men allt beror ju också på vad du/ni har för budget.
Inte värt att lägga ut runt 10 tusen och sen upptäcker man att man inte vill fortsätta.(fast det kommer du/ni inte göra när ni väl har börjat(sjukt kul))
Sevärd tråd om vad man bör kolla på innan/när man köper beggad bräda http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=50813&redir_from=57562 .
Kolla gärna runt på surfzones trådar, det finns alltid nån som är i ungefär samma situation. MVH Jonathan

ang. Vindsurf köp
nomme sa:
Halloj!

Jag har lite spontant fått idén att skaffa en vindsurfingbräda och undrar om någon har några tips på vad man ska tänka på när man ska köpa en? Har inga tidigare erfarenheter alls.
Har kollat runt lite efter affärer som säljer men har inte hittat något, spenderar sommrarna i Luleå så ju närmare destå bättre..
Alltså, ska ni köpa windsurfingutrustning så skit i blocket och alla andra sunkiga annonsplatser. Och köp allt i världen inte en konabräda. Finns diskussionstrådar på surfzone som är jättebra och fråga där om hjälp. Kan även upplysa er om att försäljare som säljer windsurfinggrejor bara vill att ni ska köpa deras märke så ni kan ju glömma att de rekommenderar er att köpa ett konkurrents märke. Fråga surfare på surfzone eller surfare som ni känner som inte är sponsrade, teamåkare eller har en anknytning till ett visst märke så kanske ni kan få lite oberoende hjälp. Annar är det bara att fråga mig! :-)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp