Angående kvalitet på Burtonprodukter.

pinn

Aktiv medlem
...

Det är många som klankar ned på Burtons produkter men inga jämförelser görs, vad jag har läst eller hört i alla fall.. (sen har ju Burton en bra reklamationsgaranti på mycket av sina grejjer, hur är det med de andra märkena?)

Jag efterlyser information om andra märken som folk har kört sönder.

Salomon, Extreme, Nitro, Rome, Technine, Ride, etc etc etc etc

har ALDRIG någon överhuvud taget kört sönder något från något annat märke???

Tack på förhand

/Pinn

jag har kört sönder en extreme bräda, översta lagret släppte ganska så mycket på ena sidan... sen så knäcktes den just där som det släppt. //krille

pinn sa:
...

Det är många som klankar ned på Burtons produkter men inga jämförelser görs, vad jag har läst eller hört i alla fall.. (sen har ju Burton en bra reklamationsgaranti på mycket av sina grejjer, hur är det med de andra märkena?)

Jag efterlyser information om andra märken som folk har kört sönder.

Salomon, Extreme, Nitro, Rome, Technine, Ride, etc etc etc etc

har ALDRIG någon överhuvud taget kört sönder något från något annat märke???

Tack på förhand

/Pinn
Min polare jonas matsson körde isönder ca 8 burton brädor i vinter + 2 andra..
han hade ngn vit urton bindning kommer inte ihåg namnet..
iaf hur kul tror du de vart för han varje gång han väntade på en ny bräda?
och sedan när han väl fått den nya brädan så knäcks den direkt igen

jonas matsson verkar vara en tung jävel på fel bräda.. eller en som inte bryr sig och railar på betong och helt enkelt kör sönder grejjerna...

en fråga ??

varför provar han inte nått nytt märke ?? hade jag kört sönder 3 burtonbrädor hade jag bytt märke direkt..

nu kör jag lite lagom galet.. ramlar rätt jävla mycket och har kört på ca: 20 olika burtonbrädor genom åren... jag har aldrig kört sönder en enda bräda..

den där jonas måste vara en tuff jävel ;)

/Pinn

pinn sa:
jonas matsson verkar vara en tung jävel på fel bräda.. eller en som inte bryr sig och railar på betong och helt enkelt kör sönder grejjerna...

en fråga ??

varför provar han inte nått nytt märke ?? hade jag kört sönder 3 burtonbrädor hade jag bytt märke direkt..

nu kör jag lite lagom galet.. ramlar rätt jävla mycket och har kört på ca: 20 olika burtonbrädor genom åren... jag har aldrig kört sönder en enda bräda..

/Pinn
jag skrev att han hade brytit 2 andra brädor också ju...

jo men dom har ju designat bindningn med en kant som sticker ut så att varje gång han landa lite på tailen så gick den isönder..
de e inte de att han rammlar mycke, för han e rikktigt grymm

Har kört på Extrems brädor de senaste 10 åren iaf.

De två första modellerna lyckades jag köra sönder. Dock så sopade jag in nosen i en sten den första i en sten så det var ju lite själv förvållat dock funkade den att åka vidare på då det bara var högst upp den stack iväg. Men mot slutet av den säsongen så släppte stålkanten bakom vänster hä (Kör regular). Brädan pensionerades och en Extrem 151-C köptes in. Den levde inte full en säsong innan hela brädan gav efter bakom vänseter häl igen, Limmningarna kring stålkanten släppte och skiten delaminerade.
Ringde extrem och dom bad mig skicka ned skiten så skickade dom upp en ersättningsbräda medans dom kollade på brädan vad som hade hänt.

Så medans dom kollade och fixade fick jag mig en e-line 151 Lite sämmre än den jag hade men man hade iaf något under fötterna under tiden. När dom försökt laga den så skickade upp den sa dock att dom inte kunde garantera att lagningen höll så jag fick behålla utbytes brädan åxå. VÄldigt bra skött.
Lagningen höll ytterligare en säsong iaf.

Efter det har jag aldrig haft några problem med mina extrem brädor. Men dom hade några år då dom hade kvalitets problem, vet butiker som fortfarande tvekar till att ta in dom pga dessa magra år.

Något jag haft mer problem är alla dessa bindningar extrem skickat med sina brädor, märkena har ju varierat år till år. Så det verkar dom ju själv vara medvetna om.
Har själv lessnat och kör nu mer på burton bindningar som jag inte haft några som hellst problem med.

klart man har kört sönder grejer från andra märken men då beror det ju oftast på en själv att man inte orkat åka runt stenhällen och kör över den istället.
har haft en salomon bräda som pajjat fick en ny på 2 dar det är det ända jag behövt reklamera det gick smidigt och snabbt.burton har jag bara haft problem med straps som knäcks jämt och ständigt spännen som pajjar och dylikt.okej att nån strap kan pajja då och då speciellt när det är riktigt kallt men 4 strapar på en vecka i slutet av april när det är varmt och slask är inte skoj det är dåligt.

burton ska ju ha sin garanti att man ska få nya delar när det pajjar men varenda sportshop i sverige tar ju betalt för delarna typ en hundring strapen tyvärr.när man väl är väg och åker nånstans och det pajja vill man fixa det direkt på 5 min så man kan fortsätta åka.

jaja smaken är som baken där fick du min åsikt.

burtons grejer håller helt enkelt inte för mig därför kör jag annat

ha en bra vinter!

jag har stampat av en del straps på burtonbindnigar.. har inte betalat en krona för att få en ny i affär

jag har stampat av en del straps på burtonbindnigar.. har inte betalat en krona för att få en ny i affär

sebastian_p sa:
pinn sa:

en fråga ??

/Pinn

jo men dom har ju designat bindningn med en kant som sticker ut så att varje gång han landa lite på tailen så gick den isönder..
men varför bytte han inte bindningar om det var dom som gjorde att brädorna knäcktes? och vem sjutton har råd med 8 burtonbrädor plus två till på en säsong?

Nu kommer jag som jobbar i butik då. Och ja jag är gammal brädåkare så jag vet hur det är..

På bindnings sidan så är det lika vanligt att Burton går sönder som tex. Salomon, Nitro, m.m Är ju tyvärr ett stort problem med strapsen och det största är väl att ALLA har olika straps , infästning m.m så det är svårt att hitta en strap som man köpa in för alla. Så då måste du ha flera olika modeller och butiken får ju nästan alltid betala för dom.

Framför allt så går dom sönder pga ovarsamhet och kyla.

Kan även tala om att "proffsen" inte ens klara sig. Har aldrig bytt så mycket straps som under Battle i Gränsen. Och att dom inte har med sig extra är ju lite dåligt kan man ju tycka.

Burton är för övrigt enda fabrikanten som har garanti över hela världen vart du än har köpt brädan.
Sen så byter dom strapar lite för ofta på sina modeller tycker jag iofs.

Senast ändrad:
1faceplant1 sa:
sebastian_p sa:
pinn sa:

en fråga ??

/Pinn

men varför bytte han inte bindningar om det var dom som gjorde att brädorna knäcktes? och vem sjutton har råd med 8 burtonbrädor plus två till på en säsong?
reklameras

Hojvall sa:
Två kompisar knäckte 5 burton brädor totalt i vinter.. 2 gick på 3 dagar :( kvaliten känns sådär
haha, vad fan gjorde han med dom då? satte fast dom i ett skruvstädoch tog fram vinkelslipen eller, låter jäääävligt konstigt att man kör sönder 2 brädor på 3dagar.

... det verkar som om folk kör lite väl hårt och på fel brädor tycker jag... annars e det väl så att folk kör hårdare nu för tiden... (och det ser man ju varje vinter).. att brädor knäcks e rätt dåligt .. och att man får en ny e ju bra men man kan ju missa nån eller några dagar av sin semester eller så.. det suger ju kapitalt.. fram för mer hållbara brädor..

(sen undrar jag om folk försöker köra sönder brädor från Burton bara för att de får nya hela tiden ??)

/Pinn

vem orkar gå in för att köra sönder en bräda för att få en ny?verkar ju väldigt onödigt och besvärligt.

finns ju mycket hållbara brädor från andra märken:)

ha det bäst!

sombrero>>>> det var väl lite vad denna tråd handlade om! hur burton står sig mot andra märken..alltså se till o namnge dessa då, inte bara säga att det finns bättre än burton...

Jag har mestadels kört burton men har nu en rome som fan är grym! var sjukt skeptiskt till den men den håller bra och var bättre än jag förväntat mig...dock e jag svag för burton så jag kommer nog gå tillbaka till det när cash finnes!

Senast ändrad:
Måste bara lägga till att det är inte så konstigt att man hör att Burton brädor knäcks då det är otroligt många som kör på deras grejer.

Sen tycker jag att man kan ifrågasätta deras garantisystem också. För mig är det inte bara positivt att man direkt får en ny bräda då den knäcks, kanske tyder det på något.

Har själv knäckt två burton brädor (uninc och raven) och tänker nu testa annat än burton, mer för att jag vill än att jag tror att de har sämre kvalité än andra.

Knäckte en Extrem E-Line för ca 2 år sedan.
Känner ingen som har knäckt någon burton bräda, dock har en polare knäckt basplattan på sina Freestyle bindingar. Han hade köpt dom på en mark affär här och fick nya på direkten.

Tvivlar inte på att Burton gör grejer med hög kvalitet.

knäckte två burton förra vintern, mer antagligen av oaktsamhet än dålig kvalite.. Tror man kan knäcka de flesta brädor genom att enbart landa på tailen i ett lite större hopp.. spelar nog ingen roll vilket märke det är. det är dock tryggt med burtons världsgaranti

Helly-Hansen måste ha den sämsta kvaliteten av alla märkeskläder.
Har fått byta in min jacka 2ggr och nu är den sönder igen. Tur för dom att dom har så bra garanti/reklamation.

Det bästa märket jag haft är Foursquare och Scott, inget av dom 2 har gått sönder och håller hög kvalitet med bra funktion!

Jag tror inte Burton är dåligt, tror Burton håller MINST samma klass som resten av lite mer kända kläder.
Ska nog själv skaffa mig en Burton jacka i år..

Jag har inget exempel men tänkte rätta dig angående vad du skrev om Burton reklamationsgaranti! Det finns inget som kallas reklamationsgaranti i Sverige, endast öppet köp eller liknelser. I Sveriges lagbok står det att alla produkter som säljs md ingående avtal (kvitto) har en reklamationtid på 6 månader vad det än är. Produkten skall alltså hålla för det den är till för i 6 månader annars har ni rätt till pengarna tillbaka eller ny vara för samma belopp (vid visande av kvitto) Man kan även reklamera en vara upp till 3 år efter man har köpt den fast då är det kundens åtagande att bevisa att det var fel på varan vid köpet.

Kanske lite onödig info men det kan fakitst vara bra att veta för dem i butikerna försöker i många fall lura en, så nästa gång det är fel på en vara o ni har kvitto kvar, ta med er Sveriges lagbok och bevisa motsatsen eller hota med världens polispådrag =))

Over and out

Om man lyckas köra sönder flera antal brädor på en säsong, så har man antagligen pröjsat för fel bräda. Visst knäcks dem då och då, men det gäller ALLA brädor och inte bara Burton. Om man köper en bräda som inte passar in på åkstil, vikt, mm. så får man faktiskt ta å skärpa sig vid sina inköp. Och om man landar eller kraschar lite olyckligt så brädan pajar ihop, då finns det inte så mkt mer å göra än att fixa en ny...

Själv så har jag kört med Burton i 6 år, men har blivit sugen att testa lite nytt, så nu har jag kört med extrem i 2 år. Jag var väldigt noga med att fixa rätt bräda samt bindningar för mig ( gick då igenom: brädans hårdhet jämfört med min åkstil, anpassad vikt, hårdhet i bindningarna, hur mkt hälen + tårna sticker ut på kanterna osv…). Köpet vart lyckat och grejerna håller än. Helt fantastiskt. Men eftersom min bror och jag slitit i alla dessa barnbackar när man var liten och sedan har utvecklats med Burton under fötterna, så kommer jag inom en snar framtid att byta tillbaka till det som alltid kommer att finnas i kroppen min... Burton ! :)

--> Peace <--

Avoriaz sa:
Jag har inget exempel men tänkte rätta dig angående vad du skrev om Burton reklamationsgaranti! Det finns inget som kallas reklamationsgaranti i Sverige, endast öppet köp eller liknelser. I Sveriges lagbok står det att alla produkter som säljs md ingående avtal (kvitto) har en reklamationtid på 6 månader vad det än är. Produkten skall alltså hålla för det den är till för i 6 månader annars har ni rätt till pengarna tillbaka eller ny vara för samma belopp (vid visande av kvitto) Man kan även reklamera en vara upp till 3 år efter man har köpt den fast då är det kundens åtagande att bevisa att det var fel på varan vid köpet.

Kanske lite onödig info men det kan fakitst vara bra att veta för dem i butikerna försöker i många fall lura en, så nästa gång det är fel på en vara o ni har kvitto kvar, ta med er Sveriges lagbok och bevisa motsatsen eller hota med världens polispådrag =))

Over and out
Jag vet inte om saker och ting har ändrats sedan jag såg över det här med rätten att reklamera produkter, men att det är produktionsfelsgaranti på 6 månader stämmer där man med kvitto har rätt att reklamera sin produkt, om den visar sig vara av sådan karaktär som visar sig vara kopplad till produktionsfel och på så sätt har försämrat produkten och då inte kan kopplas till slitage. Bevisbördan ligger här på säljare av produkten att visa på att det inte är just den säljande partens, eller dess leverantör som står för felaktigheten av produkten.

Annars har jag för mig att produktionsfelsgarantin som ligger till underlag för reklamation i övrigt ligger på 2 år, där det efter 6 månader efter köp ligger på konsumentens ansvar att bevisa att det är produktionsfel som ligger till grund för att den köpta produkten är undermålig om inget annat anges.

Ha det bra

Svårt att tro att ett företag som burton undersöker VARJE enskild bräda. Min gissning är att om den gått av så skickar dem ny utan frågor?

Jag har kört Burton hela mitt liv och dom har aldrig gått sönder och alltid vart dom skönaste. Fan va ni måste va dåliga alla ni som knäcker brädor, satsa på nått annat om ni inte kan landa rätt ;)

Menar dock inte att man inte kan köra för att ha kul, det antar jag är meningen varför man kör.

Knäckte en burton custom bräda efter en dålig landning i pipen, dock så var den inte så dålig...

Blev lite sur faktsikt, annars har grejorna hållt bra!

Fan vad alla knäcker bräder värkade som... Sj så har jag åkt 10 år och knäckt en bräda men kör hårt endån...

Kankse dom som knäcker bräderna hela tiden börja tänka på att traska upp till stadium och köpa en skysst Warp setup ;) har hört det är grym kvalite på dom hehe

Tillbaka
Topp