angående skidtest

fakiedropdude

Ny medlem
angående skidtest
jag åker välidgt aggressivt och fort, både i stora svängar och i lite trixigare terräng bland stenar och klippor, väger 70kg.
räknas jag som lätt eller tung åkare?

angående skidtest
Jag tycker inte du är en "tung" åkare. Du är snarare rätt normal. Om man ser till mig som är en liten skit på 64 kilo tycker jag att jag är en lätt åkare. 75-80 kilo och uppåt tycker jag är tungt. Sen.. tja. Vilka skidor som passar får man väl testa. men du borde rimligtvis kunna pressa igenom de flesta normala skidor.

angående skidtest
Det där snacket om att vikten skulle vara avgörande vid skidval är nonsens. Det är ju hur mycket kraft man lägger på som är det viktiga. Givetvis är åkarens vikt en parameter, men faktiskt mindre viktig än den hastighet man kör, hur mycket man kantar, hur stark man är och, kanske viktigast, vilken attityd man har.

En annan viktig grej är vad man är van att köra på. Säg t.ex. att man skall köpa sina första fetingar. Har man tidigare kört mjuka friåkningslagg kanske man tycker att en G4 198 är lite mycket skida medan om man är van vid stenhårda racinglagg inte kommer ha några probelm med samma skida. Detta nästan oavsett andra variabler.

Själv är jag visserligen en lättviktare på vågen med mina 63 kilo, men gillar att ha rejäla prylar under fossingarna, kör fort och med mycket kraft samt fixar lätt 30 repetitioner knäböj med drygt ett kvarts ton på skivstången. Om jag (hemska tanke) skulle drista mig till att försöka hitta skidor med hjälp av så kallade tester vore det vansinne att kolla på vad den typiske lättviktaren gillar. Betydligt bättre är (i så fall) att kolla vad de tunga och aggresiva tycker.

HWC HitMe

Mannen, Myten, Materialförvaltaren

angående skidtest
Visst har åkarens vikt stor betydelse vid skidval. Två likvärdiga skidåkare som är olika tunga tex: 60 och 90 kg kan uppfatta en och samma skida på helt skilda sätt.

Och även om en lättviktare kan vara väl så stark i benen kan han omöjligt lägga samma tryck och tyngd på skidan som en person som väger betydligt mer. Däremot kan naturligtvis en duktig lättviktare lägga mer kraft på kanten än en medelmåttig tungviktare...

Summasumarum: Vikten har betydelse för skidval men faktorer som åkteknik och styrka väger naturligtsvis TUNGT!

Så Fakiedropparen, med dina 70 kg får du anses som en normalviktare, men med tanke på att du tror dig kunna bemästra 65 gradiga rännor är det nog bara de styvaste av de styvaste som duger. I de fallet får du betraktas som supertungviktare!

MVH/MM

angående skidtest
Jag håller med menisken, myten, kvartstonnar´n osv. Du vet väl ungefär vad du åkt på tidigare och vad som funkar för dig.
Det där med tunga åkare skulle jag gissa mest är ett försök att få medelålders pryltokiga gubbar utan självkritik att fatta att det INTE är en skida för dem. Vilket i sig är lönlöst då bengskallarna inte förstår skillnaden på 85 kilo vältränad 25-åring och 85 kilo bukfylld 45-åring.

/Gud.

angående skidtest
G"dag!

Frågan känns lite oövertänkt på nåt vis. Vad spelar det för roll vilken viktklass du tillhör? Generellt sett är 70 kg inte tungt, och med tanke på Svenska folkets ökande medelvikt är nog inte ens 85 kg tungt snart, men då talar vi ju om vanliga människor och inte oss skidåkande super-heroes.

Nog spelar vikten roll. Eller snarare förhållandet vikt /styrka. Ingen vits att ställe en 95 kg:s otränad (...ok, fet) person på ett par hårda racinglagg. Det lär han inte få någon glädje av. MEN en 95 kg:s vältränad, avancerad åkare måste helt enkelt ha en styvare skida. Jag åker mest på hårt konstsnöunderlag och där är skillnaden mellan en styvt och mjukt himmelsvid. Vill man sitta fast i skäret gäller bara styva lagg (och hårda pjuck med toppbandet tajtat). Och utan teknik går det ju inte heller. Vill man dessutom ha den där accelerande kicken ut ut ur svängen är det bra att ha något styvt att "ladda upp". Och ju tyngre, starkare och snabbare man är, desto mer har man att ladda med, eller hur?
Om man däremot väger 63 kg och åker fort på stenhårda Tyska rennsport-lagg, kan man ju faktiskt riskera att kickas dit man inte vill (om man inte har en lysande teknik då, förståss).

Hur det är i off-pist och puderförhållanden vet jag inte SÅ mycket om, och dom korridorer jag ser är mest dom här på jobbet, men jag antar att förhållande är likartat här.

Eder Ace D G

...94 kg prima muskler, på väg mot toppformen och en ny säsong.

angående skidtest
G"dag!

Jag tycker frågan känns lite oövertänkt. Vad spelar det för roll vilken viktklass man går i. 70 kg är definitivt inte i tungt, och det är knappast 85 kg heller i dessa tider av ökande medelvikt hos befolkningen. Men det gäller ju inte oss skidåkade super-heroes förstås.

Nåväl. Vikten spelar roll, onekligen. Eller snarare förhållandet kraft /vikt. Ställ en 95 kg:s otränad (eh...fet) medelåkare på ett par racing-spett. Han har inte kul. Däremot har en 95 kg:s vältränad avancerad åkare med gott kraft-vikt förhållande rena partyt med samma skidor. kort sagt, en klen tung åkare har små möjligheter att utnyttja en styv skidas inneboende kraft. Han orkar inte hålla emot när laggarna börjar åka med honom. Med rätt teknik (position, centrering, bla, bla, bla...) kan den tunge/ starka /skicklige åkaren "ladda" och släppa iväg skidan, och därigenom uppnå den där eftersträvansvärda accelerationen och fartökningen. Det säger sig själv att ju mer man har att ladda med, desto mer kan skidan skicka tillbaka. Förutsatt att skidan är styv och spänstig nog. Motsatt kan en 63 kg:s person med rennservice-laggar få lite för mycket av det goda och plötsligt upptäcka att han blir lite skickad än dit, än dit, p g a att laggarna tvunget vill bli av all energi. Eh ...förutsatt att personen inte har en briliant teknik, förstås.
Jag åker mest på knallhård konstsnöpist och kan konstatera att styva lagg, styva pjuck (med tajt toppband) är rätta medicinen att hålla skäret i hög fart.

Hur det är i Off-pist eller puderföre har jag inte SÅ stor erfarenhet av, och korridorer ser jag mest på jobbet. Jag antar på rimliga grunder att även här måste skivalet anpassas till karft/vikt /teknik-förhållandet.

Eder AceDG

...94 kg prima muskler, på väg mot toppform och NY säsong

angående skidtest
G’dag!

Jag tycker frågan förfaller lite oövertänkt. Vad har det för betydelse vilken viktklass man går i. Mig veterligt är det bara diverse kampsportare som bryr sig i sånt. 70 kg är ju inte direkt tungt, inte ens 85 kg är snart speciellt tungt, definitivt inte med tanke på hur Svenska folkets medelvikt utvecklas. Fast det gäller ju inte oss skidåkande super-heroes.

Nåväl. Vikten har betydelse, eller snarare kraft /vikt /teknik-förhållandet. Ställ en 95 kg:s otränad medelåkare på ett par racing-spett. Han kommer inte att ha kul. Han kommer att åka omkring och undra varför dom inte carvar som försäljaren i butiken sa. Ställ däremot en 95 kg:s avancerad, med gott kraft /vikt /teknikförhållande, på samma lagg och han kommer att ha party hela dan. Genom väl avvägd teknik (position, höft, bla, bla, bla…) kommer han att kunna utnyttja sin vikt och kraft till ”ladda” och ”ladda ur” skidan och därigenom uppnå den eftersträvansvärda (och fullkomligt u n d e r b a r a!) katapulteffekten med medföljande acceleration och fartökning. Ju mer man kan ladda ju mer får man tillbaka. Problem KAN dock uppstå om en 63 kg:s åkare, van med Tyska kvalitetsprodukter, ställer sig på samma lagg. Han KAN han upptäcka att man får lite för mycket av det goda och att skidorna genom sin envisa inneboende kraft vill skicka honom lite än hit, än dit…eh, om han inte har en brilliant teknik, förstås!

Eftersom mina off-pist och pudererfarenheter är begränsade, antar jag, på rimliga grunder, att off-pistskidor måste bete sig ungefär likadant som pistskidor. Med fetingarna har ju off-pist tekniken närmat sig pist-tekniken rätt ordentligt också. All åkning bygger ju i grunden på samma mekanik.

Så vi kommer osökt tillbaka till samma slutsats hela tiden ( tjabba, HitMe!). Anpassning. Rätt grunkor till varje person och ändamål.

Fakie, för tusan, ett par Asteroider på stereoider (201 cm) måste vara det optimala för dig! Raka, långa, hårda!
Right on!

Eder Ace D G

…94 pannor prima muskler, på väg mot toppform och mot ny säsong!

angående skidtest
jo men frågan är om jag som har en väldigt bra teknik men "bara" väger 70kg och inte är så stark ska köpa ett par stöckli asteroid eller inte?

angående skidtest
OK, jag försökte väl spetsa till det hela lite.
Asteroiden lär ju vara det råaste i fetingväg man kan hitta.
Som sagt, jag är ingen erfaren puderåkare, så min åsikt skall kanske inte tillåtas väga alltför tungt i detta fall.
Vad sägs om Pocket Rocket 185, G4 188, Atomic TENEX?
/Ace D G

angående skidtest
MM: Jo givetvis spelar vikten in om man verkligen åker precis likadant för övrigt. Är man dock bara någorlunda aggressiv finns det inga för hårda skidor på marknaden ens för en sextiotrekilosflugviktare som jag själv. Även jag kan i ochför sig uppskatta en mjuk lättåkt skida ibland för skojs skull, men det jag menar är jag kan hantera, och gillar, mycket rejäla lagg för att jag gillar att satsa stenhårt i varje sväng.

ACE: Att köra på just sådana skidor som 95-kilos hobbyracern tycker skjuter på bra är något jag verkligen tycker om. Att ligga precis på gränsen till att bli "avkastad" är alltså vardagsmat för mig. Eftersom jag inte tävlar kan jag kosta på mig ännu styvare och mer krävande lagg. Tävlar man måste man ju ha betydligt större felmarginaler än när man friåker.

Än en gång poängterar jag att det är hur åkaren vill att skidan skall kommunicera med honom som spelar roll. Två lika duktiga åkare kan uppskatta helt olika skidor i samma förhållanden. En del gillar att få hundraprocentig information om terräng och dylikt från skidan till priset av att inte kunna slappna av en sekund. Andra tycker att just den sortens upplevelse är själva definitionen på en för "hård" skida.

Är ni med?

HWC HitMe

Mannen, Myten, Menisken.

PS. Om sanningen skall fram om det där med "menisken" så är det snarare avsaknad av delar av menisken som utmärker mig relativt medelsvensken.
DS.

angående skidtest
400kg e tungt, det såg jag på TV...
sen e ju frågan om man vill räknas som TUNG ;)
jag nöjer mig med en vikt under 100 :P

angående skidtest
undrar bara hur fan du kan lägga in ett par "pocket rocket" i samma mening som G4 och 10.ex. Alla vet ju att Salomon gör sladderskidor numera.

angående skidtest
HitMe: Som sagt, har man brilliant teknik så, no probs!
Nesta: Salomon=mjuuukt=sant...men Fakie (vår huvudperson här) kanske testar sig till en annan åsikt.
Fakie: Testa prova testa igen, och du skall blifva salig!
Tack och go"natt!
/A

angående skidtest
Haha, nu är jag tillbaka!

Om man tittar på din vikt så finns det följande klasser:

1 Flugskit
2 Hjälmfoting
3 Medelsnygg
4 Oldsberg
5 Oj, vilken stor kille!
6 Hulken

Om man bortser från tekniken så kommer du hamna i klassen hjälmfoting/Medelsnygg, alltså 3:a. Men sedan ska man inte förringa tekniken. Om man tittar till teknik finns det följande klasser.

1 Holländare
2 Carola
3 STS-guider
4 Veckisar
5 Gammal porttacklare
6 Shane McConkey

Om vi ser till dina inlägg så verkar du hamna någonstans mellan Gammal porttacklare och Shane. Alltså säger vi en 6:a.

Nu har du två siffror, 3 och 6. Sedan tar du dessa två tal gånger varandra och sen gånger 10.

Sedan tar du 3 och 6 och lägger ihop och drar bort 1 och lägger denna summa till det förra talet.

Sedan tänker du på vilken bokstav som formas när man gör en kosack och sätter denna bokstav framför talet.

För din del blir det V188, som bara kan betyda en sak, att du ska köpa ett par Völkl G4 188 cm. Lätt som en plätt!

>> radikala rAgnar <<

Dessutom kan du bara köpa Völkl för att de gör de bästa skidorna.

angående skidtest
Hej RR!

Fantastiskt bra att du dyker upp och reder upp allting. Aldrig mer behöver någon stå och svettas framför väggen med skidor!

Jag har varit inne på Stadium i Borlänge och bett att få köpa X219
vilket enligt din formel är MIN skida. Dom fattar inget! Inte heller på Intersport har de någon X219. Skulle du kunna kontakta dem och förklara så jag får mina skidor innan den första snön sprutas...

MVH/MM

angående skidtest
Hmmm, jag upptäckte just att om jag gjorde testet fick jag H259. Det måste betyda att jag ska ha Head Racing skidor som är 259 cm långa.

Är det en fågel?
Är det ett plan?
Nej, det är RR på sina nya Head!

Nu kommer nästa fråga: Var kan man köpa 259 cm långa headskidor?

>> radikala rAgnar <<

X219 är en ny stereomodell från JVC. Testet föreslår alltså att du ska tjacka en stereo och lyssna på dödsmetall. Konstigt test.

angående skidtest
di fir inti kipi Vilkl, di ir fili sim strik, liti ciili min inti RIKTIGT ciili, di ski kipi nii Itimic illir Vilint Michiti sim ir mjiki ICH stibili.

I lit thi Cübin Rickit, pfiüüüüüüü

angående skidtest
du får inte köpa völkl, dom e fula som stryk, lite stilig men inte riktigt stilig, du ska köpa nån atomic eller volant machete som er mycket stabilare.

jag gillar pocket(???) rocket, swiiiisscchhhh

e inte volant machete vad mcconkey kör på när han aldrig svänger? vill gärna ha någe me mindre svängradie än 52m

Tillbaka
Topp