G’dag!
Jag tycker frågan förfaller lite oövertänkt. Vad har det för betydelse vilken viktklass man går i. Mig veterligt är det bara diverse kampsportare som bryr sig i sånt. 70 kg är ju inte direkt tungt, inte ens 85 kg är snart speciellt tungt, definitivt inte med tanke på hur Svenska folkets medelvikt utvecklas. Fast det gäller ju inte oss skidåkande super-heroes.
Nåväl. Vikten har betydelse, eller snarare kraft /vikt /teknik-förhållandet. Ställ en 95 kg:s otränad medelåkare på ett par racing-spett. Han kommer inte att ha kul. Han kommer att åka omkring och undra varför dom inte carvar som försäljaren i butiken sa. Ställ däremot en 95 kg:s avancerad, med gott kraft /vikt /teknikförhållande, på samma lagg och han kommer att ha party hela dan. Genom väl avvägd teknik (position, höft, bla, bla, bla…) kommer han att kunna utnyttja sin vikt och kraft till ”ladda” och ”ladda ur” skidan och därigenom uppnå den eftersträvansvärda (och fullkomligt u n d e r b a r a!) katapulteffekten med medföljande acceleration och fartökning. Ju mer man kan ladda ju mer får man tillbaka. Problem KAN dock uppstå om en 63 kg:s åkare, van med Tyska kvalitetsprodukter, ställer sig på samma lagg. Han KAN han upptäcka att man får lite för mycket av det goda och att skidorna genom sin envisa inneboende kraft vill skicka honom lite än hit, än dit…eh, om han inte har en brilliant teknik, förstås!
Eftersom mina off-pist och pudererfarenheter är begränsade, antar jag, på rimliga grunder, att off-pistskidor måste bete sig ungefär likadant som pistskidor. Med fetingarna har ju off-pist tekniken närmat sig pist-tekniken rätt ordentligt också. All åkning bygger ju i grunden på samma mekanik.
Så vi kommer osökt tillbaka till samma slutsats hela tiden ( tjabba, HitMe!). Anpassning. Rätt grunkor till varje person och ändamål.
Fakie, för tusan, ett par Asteroider på stereoider (201 cm) måste vara det optimala för dig! Raka, långa, hårda!
Right on!
Eder Ace D G
…94 pannor prima muskler, på väg mot toppform och mot ny säsong!