Angående vallning

Angående vallning
Jag har ett par skidor som jag lämnade in till en butik för att vallas. När jag fick tillbaka dem så kunde jag med mina naglar skrapa på undersidan och valla ramlade av. Ska jag skrapa av underlaget tills det inte kommer någon valla eller ska jag bara låta det vara som det är?

Tacksam för svar! :)

Angående vallning
Det beror på ... är de vallade i maskin ligger det ett tunnt lager valla på ytan som kommer att slitas bort under de första åken du gör. Vill du ha maximalt glid från första stavtaget kan du sickla (plastsickel) och borsta (vallaborste) innan du åker, men det är överkurs.

Är skidorna vallade för hand och det ligger ett tjockt lager glidvalla (wax/paraffin) på belaget bör du sickla av det värsta innan du åker. För maximalt glid ska du sickla och borsta tills all överflödig valla är borta ...

Men sannolikt är det enligt första stycket och det är bara att åka!

/MM

Angående vallning
FilipRentschler sa:
Det är som du sa, det första stycket. Men funkar en skrapa som man har till bilens rutor lika bra som en plastsickel?
Det funkar men ta en ny i så fall om du är så noga att du vill sickla av dem.
Men den bör ju vara bredare än skidan så att hörnet inte kommer innanför stålkanten och repar belaget.
Jag tror du kan åka på dem som de är utan att sickla av. Överflödig valla försvinner ganska snabbt.

Senast ändrad:
Angående vallning
En "riktig" plastsickel för vallning är betydligt hårdare, vassare och styvare än en skrapa för bilrutor, men visst går det! Men som
@RWD påpekar, ta en helt ny, och använd inte en eventuellt räfflad sida. Den behöver inte vara bredare än skidan och risken att du ska repa belaget är i det närmaste obefintlig om du drar med jämna drag längs skidan. Men som sagt, det behövs knappast såvida du inte vill ha optimalt glid, och då ska du inte lämna in skidan för maskinvallning ...

/MM

Angående vallning
FilipRentschler sa:
Jag har ett par skidor som jag lämnade in till en butik för att vallas. När jag fick tillbaka dem så kunde jag med mina naglar skrapa på undersidan och valla ramlade av. Ska jag skrapa av underlaget tills det inte kommer någon valla eller ska jag bara låta det vara som det är?

Tacksam för svar! :)
För tillbaka skidorna, och säg: gör om gör rätt. ?

Gör som Mountain_Man skrev, sickla och borsta! Inte är det överkurs, ganska enkelt faktiskt. Alltid skönt att ha bra glid. ;)

Tillbaka
Topp