Anja på havregryn, eller?

Peter_K

Medlem
På A svarar jag 80 kg för respektive dam. På B chansar jag på 350 kg för Anja och 330 för Kostelic. Tillsammans sätter de i sig ganska exakt 1.2 ton gröt på en säsong (fast jag har hört att Kostelic dopar sig med mannagrynsvarianten ibland så totalmängden gröt blir faktiskt 1.4 ton, 1.5 om man även räknar med sylten).

Kommentatorn jag lyssnade på under herrtävlingen nämnde förresten att Bode Miller lagt på sig 10 kg muskler till denna säsongen (tror jag iallafall, min franska är inte lysande). Min fråga till panelen är då om det är förklaringen till att han tappade nästan en sekund på flacken i andra åket? Eller var det helt enkelt motvinden från alla skrikande österrikare i målområdet som gjorde att han tappade fart?

Jag vet inget om varför Miller tappade på flacken men jag har full koll på hur han har gått upp tio kilo muskler.http://www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,718413,00.html
Ok, han nämner inget om muskelbyggande medel eller erkänner att han tar något. Men det är bara att läsa mellan raderna. Samma sak gäller tyvärr även Anja Pärsons kritik. Tyvärr, käre Ace, så är det inget havregrynsgröt käkande som byggt Anjas, Kostelics eller vem som helst annars i världscupens lår. DE DOPAR SIG!
Klart som korvspad.
Lika klart som att de givetvis har spenderat många timmar på gymmet under sommaren.

// Holmström

skulle ha svårt att tro att anja o co skulle benpressa mer än kanske 160 kg, vilket vore heeelt brutalt, till och
med i överkant. jag tycker jag har helt ok ben i o med att jag brukar kunna ta en del höga landningar, och jag
stannar på runt 120-130 kg som max. lägg då till att det är tjejer vi pratar om, även fast dom naturligtvis har
gigantiska ben. 150-170 kg tror jag skulle vara rimligt.
dom själva väger säkert minst 400 kg ungefär.

Men tror du på fullt allvar att Anja skulle gå på anabola eller dylikt, eller har jag missat nån ironi nånstans eller....

Är 160 kg mycket? Pratar vi möjligtvis om en sådan maskin där man (typ) ligger ner och på något sätt skjuter en skivstång uppåt, eller snackar vi 160kg skivstång på axlarna? Är ju en väsentlig skillnad om man ska bära upp sin egen kroppsvikt samtidigt.

Gissar på att Anja väger >80kg. Dock väldigt osäker.
Ace_DG:s vikt vågar jag dock inte spekulera i...

För övrigt anser jag att gröt är en underskattad maträtt.

Har enligt uppgift från en tillfällig massör från landslaget att Anja ligger inte långt från gällande världrekord i benpress i sin viktklass vilket skulle betyda att vi andra kan gå och kamma kamelen i jämförlse med denna mycket massiva kvinna.
Att jämföra med degklumpen från kroatien är också enligt mig ett hån, hon inte lever inte på sin styrka utan sin utsökta skid och svansföring.

Jag är, och vill gärna vara, naiv nog att tro att Anja inte tar otillåtna medel. Ett mediadrev är nog det sista en elitidrottare vill ha efter sig. Varför Bode sticker ut hakan kan man ju undra. I mitt synsätt reflekterar det dock en rätt typisk Amerikansk åsikt med individens frihet i främsta rummet. Vilka medicinska och fysiologiska kunskaper som den gode Bode har för att understödja detta står dock oklart. Sannolikt förekommer doping även i alpina grenar, allt annat vore ologiskt. Många av toppåkarna har varit "stora" länge nu. Man kan ju sannerligen undra...

Styrkelyftgrenen jag syftade på är naturligtvis knäböj (med stång på axlarna), en teknisk övning med risk för ryggskador vid felaktigt utförande. Benpress däremot är säker och det är riskfritt och enkelt att testa sin maxkapacitet. Faktum är att de flesta av er ungdomar rätt enkelt når 300 kg, och över, i en benpress. Prova! Nu vet ju ni alla att utförsåkning går ju ut på att böja påkarna ett antal gånger under ca 2-5 minuter åt gången, och då eftersträvas ju annat än bara maxkapacitet.

Man slås dock av utvecklingen mot allt muskulösare alpina tävlingsåkare. Krafterna har ökat i takt med utrustningens utveckling. T ex slalom har ju blivit en rätt brutal kraftsport. Inga små killar och tjejer där som förr i tiden.

I kväll är det dags igen för lite gymträning igen. Jag värmer gärna upp med knäböj och utfall (telis, ni vet) med lätta vikter, medan jag kör dom tunga i benpressen. Sen allt annat dötråkigt man måste göra i ett gym på det...

Ace DG, fortfarande 92 kg prima muskler, he he... :)

Ursäkta om jag är lite jobbig, men varför är knäböj en bättre övning än en liggande gaymaskin?

Och hur gör man knäböj med skivstång på axlarna? själv kör jag flera olika benövningar, bland annat lite knäböj på balansplatta med tunga hantlar i nävarna... typ samma sak?

På tal om skidåkares bakdelar; (ursäkta om jag är offtopic igen)
Men varför filmas alltid dessa skidåkare bakifrån innan start? Det är ju betydligt trevligare att se dem framifrån än att få hela gluteus maximus över min 32", eller det är kanske bara jag som tycker så?

...

haha *pekar på Nojlas* du har bara 32" *fniss*

;)

anja. hur lång e hon? hmm *tänka* 80-90 kg kanske

benböj med skivstång... (jag e en räka, jag tar 80) Anja e ett monster, fast ganska sött sådant, hon tar 150, kanske 160..

benpress (jag, räkan 230:-) Anja, monstret *tänka* 350-380kg

havregrynsgröt.. ååååh.. tror du att hon äter minimjölk till eller kör hon röd 3% ?
(en säsong e ju hela året för dem. 365x250(+50 för sylt & mjölk)= 91,25Kg(109,5Kg)

Självklart är det ju så att majoriteten av WC-eliten dopar sig med havregrynsgröt. Det tråkiga med det är ju att det är så jäkla svårt att bevisa. Om någon dopar sig med anabola innan en tävling fastnar de ju direkt i dopingkontrollen. Om någon däremot mosat i sig massa havregrynsgröt så går det ju inte att bevisa genom piss/blodprov. Därför borde alla alpinåkare i eliten alltid var följda av en kontrollant som observerar va de stoppar i ansiktet.

Förövrigt tror ja att anja är en nätt liten dam på ca 80kg och för Janicas del stannar nog vågen på inte mer än, säg 76kg. Anja tar nog ca 390kg i gaypress och janica 375.

Jag äter havregrynsgröt varje morgon och säg att en sån portion(ganska stor)väger ca0,5kg med mjölk och sylt. Om vi då säger att anja äter det dubbla varje dag så blir det 365kg per år(366 på ett skottår). men det låter lite i underkant så jag lägger på 42kg på det befintliga värdet(365+42=407) och voila! Vi har nu fått fram hur mkt gröt anja pärson stoppar i ansiktet och sväljer under en säsong, dvs. 407kg

Hmm, De som trännar mycket oftare än resten av världseliten tror jag tar anabola för det finns en gräns där man inte kan träna mer, pga för lite återhämtning. Om man då käkar anabola går återhämtningen snabbare vilket gör att man kan träna oftare. Som alla vet är det ju villan som gör en starkare och inte träningen.

NOJLAS: Knäböj är enligt mig bättre för att fler moment kommer in och det blir mer värklighetstroget. Jag tycker alltid att fria vikter är det bäst. Om du t.ex ska lyfta en kartong måste du fortfarande ha en stabilitet osv. Men om du bara vill fixa biffiga lår och impa på tjejer; kör gaymaskinen ;P

Jag är trött och ska titta på lost därav mina osammanhängande texter.

anledningen till att det är bättre att köra knäböj (fri stång, stående), är att det här kommer in flera små
stabiliserande muskelgrupper med i bilden, då du måste ha rätt grym balans med 100 kg på axlarna. du får
en mer komplett övning, med fokus på hamstrings (baksida lår), men även massa småmuskler runt knän etc.
I den liggande pressen har du full kontroll ur stabilitetssynpunkt och kan helt fokusera på att pressa på ngt
brutalt med de stora muskelgrupperna.
bäst är naturligtvis en blandning, där du kör maxstyrka med benpressen, och uthållighet och explosivitet med
knäböjen.
ett grymt bra tips för dom som ofta åker i ojämn terräng och vill kunna ta tunga landningar utan att få ont i
leder är att köra knäböj med relativt lätt stång (40-60 kg), med fötterna placerade på ostabila dynor. du
bygger här upp småmuskler kring vrister och knän, då det blir en balansfråga.

Nojlas: Du har liten poäng här, men jag måste ju tillstå att det är ju skillnad på gluteus och gluteus i det här fallet. Jämför man Hermann med t ex vår egen Anna O så finns ju onekligen skillnader. Sen tilkommer ju olikheter i ens läggning och så. Personen bakom kameran är kanske just svårartrad gluteus maximusfetischist. ...hmmm, konstigt att alla TV-bolag har minst en förresten...

Pinn: Sött monster, ja då är vi onekligen inne på avdeningen preferenser igen...

Hyllengren: 76 kg, du har varit på Janicas hemsida, å när uppdaterades den tror du? (du vet damer och vikt och sånt...)

Svaren då? Mitt tips är att Anja har 85 kg matchvikt efter mellansäsongträningen, Janica något mindre, 82 kg. Sen tror jag dom går ner lite under säsongen faktiskt. Jag tror dom pressar mellan 350 och 400 kg (1 rep), äh, jag får väl ringa dom och fråga...
Angående gröten har ju samtliga rätt!

Knäböj kontra benpressar av olika slag:
Jag håller helt med JWester vad gäller fördelarna med knäböj med stång. Det är en komplettare övning än den isolerade benpressen. Men kör man tungt bör man ha två polare som passar stången. Själv kvaddade jag ryggen vid 20 års ålder på detta sätt (för tungt, ingen som passade), något som fortfarande gör sig påmint ibland 30 år senare.
Som ni naturligtvis vet ska man eftersträva ett program bestående av ett urval av ben, rygg och bukövningar, med varierande belastning och antal repetitioner. Dom där jevvla armarna får man ta i mån av tid, ork och motivation.
Har f ö alltid funderat över varför man ser ut som man gör...

Ace Da Hulk

PS: Advokaten heter förresten Pûkis Pravobrnitteljij, och kommer inom kort att skicka er ett besvärande stadardformulär. Stickers kommer på emailen direkt till er alla. DS

Jag hade nog gissat att Anja väger under 80 kg, men hon är i och för sig rätt lång. När hon står bredvid vår förra knäböjardrottning Pernilla Wiberg ser ju Pillan löjligt kort ut. Det betyder iochförsig inte att Anja helt säkert är starkare map knäböj. I ett gammalt reportage från TV-sporten om Pillan sågs hon göra fem repetitioner med 210 kilo och godkänt utförande. Tungt.

Min gissning är att Anja bollar runt rätt lätt med upp mot 160-180 och kanske maxar drygt 250. 350 låter ju ofattbart mycket.

Med min ringa 67-kilos kroppshydda brukar tar jag ca 80 kg om jag går ned tills hälarna touchar rumpan. Går jag tills låren är horisontala tar jag kanske 100. Behöver jag bara böja tills knäna i i 90 grader vågar jag mig på 140.

Jag har haft på 160kg någon gång, och då känns det ruggigt jobbigt. Grava svettningar av att enbart lyfta stången från ställningen.

Det känns lite som att min gissning på janicas vikt sitter rätt fint där iom att jag inte varit inne på hennes sida,visste inte ens att det fanns en. pwnd!

Av detta kan vi då konstatera ATT MIN(caps lock) beräkning av benpress grötmäng och anjas vikt också liggger nära verkligheten!

I benpress tror jag att Anja tar 24 liter och Jannica tar nog cirka 21 liter.
Jag tror deras mängd havregrynsgröt per säsong inte går att mäta i vikt, men det rör sig om cirka 14 kvadratkilometer.

öhh känns lite som att man mäter area med kvadratkm, inte volym vilket man mäter med kubikkm... alltså måste du ange grötens volym eller massa? Helst massa då, annars får man ju lov att krångla med havregrynsgrötens densitet...

och förresten någon som vet vad havregrynsgröt har för längdutvidgningskoefficient????

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp