Anmälningslista Fernie 2006/2007

JensK

Ny medlem
Hej,
tänkte samla ihop alla som ska till Fernie i vinter för att byta lite frågor, tips m.m.

/Jens

Hej, vår plan var Whistler från början men efter lite efterfrågningar verkar Fernie bättre och funderar på att byta planer. Eller rättare sagt, vi är på väg... Dock har vi inget boende men det verkar som den här tråden kommer lösa många problem så om det är någon som vill dela boende med två killar på 25 år från mitten/slutet av december så hör av er. Jag är redan på plats i Kanada (Toronto) och kan kanske hjälpa till med lite formaliteter som telefonsamtal m.m. om så behövs.
//emil
pimsen81@hotmail.com

I'm going to Fernie from around Jan 1st to May 1st. I'm going with 3 other guys, and we have found a really nice house with 4 bedrooms at a reasonable price.

We have not yet booked plane-tickets or bought ski-passes.

Im Danish btw, and so are the other 3 guys - I wrinte in English since I guess that might be easier to understand for sweedes than Danish. :)

Senast ändrad:
Hej KlausJ, vi är två killar på 25 som är på väg till Whistler eller Fernie, allt hänger på var vi får boende och det ni har verkar ju toppen. Finns det plats för två? Om du/ni är intresserade så mejla mig på emiwa941@student.liu.se

//emil

Tja vi är fyra grabbar som ska till Fernie i början av mars, fast bara i fyra dar för att fara vidare sen uppåt i landet mot Golden, ssen av slutar vi det hela i Banff. Det är första gången vi ska till denna världsdel och åka skidor så vi är tacksamma för tips och råd som man bör tänka på.

ghus sa:
Någon som vet vilka mobilnät som fungerar bäst? Hur är det med 3G i Kanada?

/Jens
vet inte hur det är med tre g, men det är trippelbandstelefoner som gäller annars. Tyvär går det inte köpa simkort i Kanada, de följer med telefonen när man köper dem. Så ska man vara där under en säsong kan det ju kanske vara värt att köpa en telefon.

kung_lennart sa:
ghus sa:
Någon som vet vilka mobilnät som fungerar bäst? Hur är det med 3G i Kanada?

/Jens
vet inte hur det är med tre g, men det är trippelbandstelefoner som gäller annars. Tyvär går det inte köpa simkort i Kanada, de följer med telefonen när man köper dem. Så ska man vara där under en säsong kan det ju kanske vara värt att köpa en telefon.
Sim går att köpa till vanliga telfoner som kommer från sverige så länge de har trippelband. Det är ju inte så billigt att ringa här men var förutom norden är det det. Man betalar för "air time" här precis som i USA

Is it not possible to buy "taletidskort" in Canada? A prepaid SIM you buy in a store - or maybe refill on the web (like Danish Telmore or Club Blah Blah)?

I will use my cellphone for local calls in Canada, not to and from Denmark, so a local provider seems like the logical choice.

Vi är fyra grabbar som ska till kanada. Vi har köpt flygbiljetter till vancouver 9jan. där ska vi köpa en bil sen vet vi inte mer. Är det lätt att fixa svartjuobb där? Vi har inte ens boende fixat. Jag hoppas att allt löser sig efterhand för vi har inte så jäävla mycket pengar. Alla tips är välkomna och jag bevakar så många forum om kanada som jag hinner. Tack på förhand. PEACE

Jag ska till Fernie och har liftkort, boende och flygresan fixad!

Landar i Calgary 16.00 lokaltid 1 dec!

Nån som har koll på hur man tar sig från Calgary till Fernie smidigast och hur länge/lång den resan är?

Skriv svar i min gästbok!!!

Ses i pudret!

Ps. Glöm inte snorkeln. Ds

Hur mycket pengar har ni med er, vad går en säsong i Fernie loss på totalt med mat, boende, liftkort och annat?

Var nånstans har ni fixat flygbiljett?? Känns som om det börjar bli riktigt stressigt om man vill få en till ett bra pris.

Öppen biljett skulle ju va najs, men vad måste man troligtvis lägga ut då?

Ser fram emot det här så sjukt jäkla mycket :D

Vi fixade våra via Kilroy. Vi ville ha ombokningsbara hembiljetter. vi betalde 9300 kaske inget klipp direkt men det är skönt att ha det gjort och att kunna boka om dem som sagt. peace

Vi åker med British Airways (bokade via ticket). Betalade 6700 kr t/r.
Sen kan vi boka om hemresan inom 12 månader från utresedatum för en extrakostnad på 900 kr.

Priset lär ju ha gått upp lite nu kanske

Senast ändrad:
Vi har som mattie här ovan att vi får boka om datum till en kostnad på typ 1000spänn. Vi betalade 8000kr t/r till Vancouver.

Jag tänkte shoppa utrustning i Fernie så slipper man ta med sig massa grejor från Sverige. Någon som har någon länk till skidaffärer i fernie, så man kan jämföra priser? Det ska tydligen vara något billigare i Kanada i allmänhet, men det skadar ju inte att kolla försäkerhets skull.

Tjena vi är 3 grabbar som åker den 28 december. Vi har fixat liftkort men inget boende, men vad jag har hört så är det inga problem. Man kan ju tälta

ulno7633

Om man jämför med Sverige så ligger prisnivån nästan exakt samma på skidprylar.
Skickade mail till en av de största friåningsbutikerna i Vancouver och fråga om en prisjämförelse.

Tog Völkl Gotama med marker 14 som exempel.
I Sverige ligger priset på det paketet på nästan exakt 7500kr. Fick som svar att den skulle ligga på 7200kr översatt till svensk valuta. Någon rabatt kunde man inte räkna med alls enligt killen. OM man köpte ALL utrustning kunde man kanske få 10%....Riktigt dåligt tyckte jag det lät som...

Tror många är i funderingen om man ska köpa från SC och ta med över eller köpa på plats. Självklart är det lättare att testa på plats, bättre service och lättare vid ev. reklamation. Men priset på SC är ju faktiskt enormt mycket billigare. 2200kr för exemplet ovan är mycket pengar!

Svårt val...

Senast ändrad:
Jag plus en kommer! jag visste inte att fernie var en liten svernskhåla, NICE!
Åker man 13 dec kan man få biljett för 6700 ombokningsbar i ett år.

Jag har hört att skidbussarna inte ingår i liftkortet, verkar lite snålt... Är det några som vill dela på en bil?

Rydellen: Tänk bara på om dom går sönder där så kan det bli lite problem bara så att du vet ;)

Hasse
Du menar om jag köper från SC och de går sönder? Då kan det bli bökigt ja, det som är nackdelnr1 som jag ser det.

KlausJ sa:
Is it not possible to buy "taletidskort" in Canada? A prepaid SIM you buy in a store - or maybe refill on the web (like Danish Telmore or Club Blah Blah)?

I will use my cellphone for local calls in Canada, not to and from Denmark, so a local provider seems like the logical choice.
Det går fint! Jag har själv inhandlat ett Pay as you go som de kallar det med operatören Rogers. Så fråga bara på någon affär så löser det sig...

Over n' out

See you boys n` girls overseas!

Någon som är sugen på en roadtrip till L.A. efter säsongen!!!???

Boende och allt annat klart enna!!!

see you, sooner ore later!

keep it real and stay alive

Senast ändrad:
snackade precis med en polare ifrån andra sidan. lite info!
Det är tydligen mest snö i ett ställe som heter Revelstoke (Powder springs).
En obligatorisk försäkring för att få köra din bil kostar typ 150CAD i månaden (ca900kr).

PEACE

Tillbaka
Topp