Annecy & Chambéry

Annecy & Chambéry
Varken Annecy eller Chambery är skidorter, utan vanliga orter som råkar ligga i alperna. Jag bodde i annecy 3 månader förra våren, trots att det inte är så långa avstånd till flera skidorter är det osmidigt och dyrt att ta sig dit om man inte har bil. Hör gärna av dig om du vill veta mer.

Annecy & Chambéry
Som sagt är varken annecy eller chambery några skidorter men flera av de stora orterna ligger nära till hands. Om du är ute efter enbart åkningen ska du inte åka dit. Jag var i chambery i fyra månader och min skola (IFALPES) ordnade skidresor varje helg till hyffsade priser. Annars finns det inte så jättemycket att göra där (löses dock lätt genom den billiga alkoholen!!)...annecy är nog lite livligare har jag en känsla av. Jag hade iaf svinkul där, men som sagt, det är ingen skidort.

Annecy & Chambéry
Pluggade i Annecy ett halvår våren 99. Precis som Sarabara skrev ordnade skolan skidresor varje helg och lov. Flera stora skidorter såsom Val dÍsere, Chamonix och Val Thorens ligger bara ca 2 timmars bilväg från Annecy så har man bil är det lätt att åka flera dagar i veckan. Dessutom är Annecy en helt underbart vacker stad med roligt uteliv så vill man kombinera studier i franska, uteliv och skidåkning är Annecy definitivt att rekommendera. Enda nackdelen är att det är väldigt mycket svenskar på skolan så man får jobba hårt för att bli en fena på franska.

Annecy & Chambéry
annecy är som sagt en stad som ligger vackert belägen vid en fin sjö omgedd av vackra bergstoppar. annecy ligger ca: 2 timmar med bil från de välkända skidorterna, finns lite andra små i närheten annars, le grand bornand och la cluzac till exempel.
om du ska till annecy så hoppas jag att du inte har för stora förväntningar på skidåkningen i närheten.
/s
P.S inget besök fullbordat i annecy området utan att ha ätit någon trevlig fondue och någon rätt med den lokala osten, reblochon. D.S

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp